Det du har på väggen är (troligtvis) tjänstefördelaren, aka mediaomvandlaren, aka CPE. Den omvandlar ljuset i fibern till "vanlig" datakabel, fördelat på olika portar beroende på vilken tjänst du vill ha. Port 1 är Internet, Port 2 Iptv, Port 3 telefoni. Det förekommer även omvandlare som är otaggade, dvs du kan plocka ut allt i valfri port .
I port ett kopplar du in din router från Telia, som delar ut adresser till samtliga uppkopplade enheter. TP-linken kopplas in i Teliaroutern, då den i AP-läget inte delar ut några egna adresser, utan bara vidarebefordrar de som den får från Teliaroutern.
Typ.
 
Om vi tar ett steg tillbaka: har du möjlighet att köra en vanlig nätverkskabel till stugan 20 meter ifrån? Eller är du hänvisad till trådlös förbindelse eller att köra via elkablarna till stugan? Detta är några grundparametrar för att kunna ge råd, som jag ser det.

Vi har något liknande, kör en TP-Link wifi router ute i ett hönshus 30m från huset som ansluts via elkablarna till huvudroutern i stugan. Funkar fint men om möjligt skulle jag mycket hellre köra trådat. Bla är denna typ av förbindelse mycket känslig för om man tex kopplar upp en stor elförbrukare på samma fas, typ ett elelement i närheten av "hönshusroutern" i detta fall. Då dyker förbindelsen.
 
Redigerat:
Jag kommer dra en nätverkskabel till andra stugan
 
Konfigurera TPn som en accesspunkt, så får du en enkel lösning och utifrån hur du frågar/kunskap en bra lösning.
Du får ett IP-nät som hanteras av Telia-routern.
 
Kommer tex telefonen koppla över till teliaroutern om jag går in i andra huset?
 
R Rolle85 skrev:
Kommer tex telefonen koppla över till teliaroutern om jag går in i andra huset?
Om du avser mobil och wifi, men kan innebära att avbrott om du kör något i mobilen.
 
Alltså att mobilen automatiskt hoppar över till telia routern och sen tillbaka till tplinken när man är närmast den
 
R Rolle85 skrev:
Alltså att mobilen automatiskt hoppar över till telia routern och sen tillbaka till tplinken när man är närmast den
Ja, se bara till att du har båda som automatisk uppkoppling. Det kan du göra med alla wifi nät.. Har du inte det så idag att mobilen går från mobilnät till wifi på Teliaroutern?
Sedan kan vissa produkter flytta trafiken mellan olika wifi accesspunkter/router utan att man tappar kontakt vid flyttning.
Jag kör Teliarouter och sedan flera TP M9or som accesspunkter med mesh-konfigurerat för den funktionen.
 
Aha tack
 
R Rolle85 skrev:
Aha tack
Jo och instruktionen hur du får till AP-läget i TP-Linken fick du igår.
Sen måste du våga testa själv! Förhoppningsvist så funkar allting.
Sen kan växlingen för mobilen mellan i ditt fall Telia routern och TP-linken vara mindre bra men det märker du.
 
Ok thx
 
Nu är jag i hemmet igen. För att sätta upp ett meshnätverk, måste jag ha samma märke på både router och accesspunkt, tex tp-link på båda?
 
Unikt namn
Det beror lite på vad man menar med mesh.

Wifi 6 innebär att det finns stöd för att klienter (mobiler) ska kunna sömlöst hoppa mellan olika accesspunkter för att få bäst mottagning, så länge de har samma SSID/Namn och lösenord.

Men vissa tillverkare har ju ett eget extra lager av teknik ovanpå detta för olika funktionalitet. Tillexempel att en trådlös accesspunkt inte behöver vara kabelansluten till routern, då även den pratar trådlöst.
Jag gissar att det kräver samma märke i båda ändarna för alla tillverkare om man inte nöjer sig med den gamla repeater funktionen som både halverar hastighet och dubblerar latency.
 
R Rolle85 skrev:
Nu är jag i hemmet igen. För att sätta upp ett meshnätverk, måste jag ha samma märke på både router och accesspunkt, tex tp-link på båda?
Jag tycker du ska prova med din Telia router och TP-Linken i AP-läge isf att hela tiden "grubbla".

"Oj det här blev ju bra"!
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Fast detta är nu i ett annat hem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.