Val utav sorbtionsavfuktare

  • Acetec Evodry 6H

    0 Röster 0,0%
  • Acetec Evodry RCF12+

    1 Röster 100,0%
  • Drybox Krypgrundsavfuktare X1

    0 Röster 0,0%
  • Airgreen A 250 Pro med slangsats Deluxe

    0 Röster 0,0%
  • Fresh avfuktare d-800

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    1
D Dr Benz skrev:
Hej.
Vi köpte hus för 1,5 år sedan. För 1 år sedan tog jag bort avfuktaren som föregående ägare satte in när han köpt 4 år tidigare. Oklart varför det gjordes. Jag har legat stabilt under 70 fram till sommaren då vi nu ligger mellan 70-85. Grunden har i stort varit stängd hela vinterhalvåret och nu har jag öppnat upp en del. Försöker laborera med vad som kan vara lagom.

Jag kommer troligtvis fortsätta utan avfuktaren då det inte finns något enkelt sätt att återmontera den men framförallt så vill jag verkligen se om den behövs ens. Huset har ju stått 55 år utan.

Däremot försöker jag göra allt för att minimera fukt i mark runt huset. Vårt gästrum som står på platta bredvid grunden luktar inte mögel längre så det har redan gett effekt.
Att laborera med ventilationen i krypgrund och källare är bra inom vissa gränsvärden för fukt. Dock är det här med "huset har stått i 50 år" en skröna, som vissa utan fuktmätning etc. kör på, tills mögel och annat startat sin tillväxt. Hoppas du slipper avfuktare. Upp runt en 85% mer än en vecka är inte så bra vid sommartemperaturer i krypgrunden.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
N Niclas Jergard skrev:
Det är från 1988. Jag ser ingen mögel i krypgrunden, skivorna ser bra ut.
Lägg gärna ut bilder på skivorna i krypgrunden. Det är nämligen ofta jag hör att de ser bra ut, även om det finns ett "dammlager" av vitmögel på dem. Man kan ta ett digitalfoto med blixt som släpljus, dvs fotografera från sidan längs utmed. Då kan man lättare se om det finns vitmögel. Man kan också ta en led ficklampa och låta släpljus lysa utmed skivorna.
 
  • Gilla
Niclas Jergard och 1 till
  • Laddar…
F
N Niclas Jergard skrev:
Har bestämt mig för Sorbtionsavfuktare då den bär ut fukten i sin helhet till skillnad från vanliga kompressor avfuktare
Min kompressoravfuktare drar ut fukten med en slang till avloppet och funkar galant fortfarande trots 20 år gammal. Utan den går luftfuktigheten upp till runt 80% så jag styr den med HA så det håller sig under 70%. Man brukar ju säga under 75% är safe men jag har ju bara 2 mätpunkter och dessa har ju viss felmarginal så under 70% känns tryggt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Niclas Jergard och 2 till
  • Laddar…
F
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Att laborera med ventilationen i krypgrund och källare är bra inom vissa gränsvärden för fukt. Dock är det här med "huset har stått i 50 år" en skröna, som vissa utan fuktmätning etc. kör på, tills mögel och annat startat sin tillväxt. Hoppas du slipper avfuktare. Upp runt en 85% mer än en vecka är inte så bra vid sommartemperaturer i krypgrunden.
Klimatet ändras ju också. Allt midlare vintrar och mer extremväder.
 
  • Gilla
Niclas Jergard och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Klimatet ändras ju också. Allt midlare vintrar och mer extremväder.
Ja klimatet ändras till det negativa för många av våra hur och riskkonstruktioner. Det klimat som råder i Frankfurt, sk frankfurtklimat, har spridit sig hit.
 
  • Gilla
Niclas Jergard
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Min kompressoravfuktare drar ut fukten med en slang till avloppet och funkar galant fortfarande trots 20 år gammal. Utan den går luftfuktigheten upp till runt 80% så jag styr den med HA så det håller sig under 70%. Man brukar ju säga under 75% är safe men jag har ju bara 2 mätpunkter och dessa har ju viss felmarginal så under 70% känns tryggt.
Det är rätt att ligga lite under gränsvärdet för mögel. Man bör ha koll på och vid köldbryggorna som ofta finns i krypgrund, och justera börvärdet på avfuktaren utefter att hålla det tillräckligt torrt där.
 
  • Gilla
Niclas Jergard
  • Laddar…
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Att laborera med ventilationen i krypgrund och källare är bra inom vissa gränsvärden för fukt. Dock är det här med "huset har stått i 50 år" en skröna, som vissa utan fuktmätning etc. kör på, tills mögel och annat startat sin tillväxt. Hoppas du slipper avfuktare. Upp runt en 85% mer än en vecka är inte så bra vid sommartemperaturer i krypgrunden.
Vi har 92% på vintern och 85% på sommaren
 
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Lägg gärna ut bilder på skivorna i krypgrunden. Det är nämligen ofta jag hör att de ser bra ut, även om det finns ett "dammlager" av vitmögel på dem. Man kan ta ett digitalfoto med blixt som släpljus, dvs fotografera från sidan längs utmed. Då kan man lättare se om det finns vitmögel. Man kan också ta en led ficklampa och låta släpljus lysa utmed skivorna.
Hej!

Okej det var som tusan. Jag är på resande fot och gör detta i nästa vecka. Tack!
 
Klimat ändras men även byggnader. Ofta bygger man allt större verandor , uteplatser mm på husets solsida som stjäl nyttig solvärme som förr värmde grundstenen.
 
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Att laborera med ventilationen i krypgrund och källare är bra inom vissa gränsvärden för fukt. Dock är det här med "huset har stått i 50 år" en skröna, som vissa utan fuktmätning etc. kör på, tills mögel och annat startat sin tillväxt. Hoppas du slipper avfuktare. Upp runt en 85% mer än en vecka är inte så bra vid sommartemperaturer i krypgrunden.
Fast om det HAR fungerat i 50 år så bör man inte som första åtgärd göra drastiska åtgärder. OM det såklart inte är så att man har problem. Men att bara göra ett stickprov där man vid just den tidpunkten har för hög fuktighet säger ingenting utan man måste (som jag skrev) monitorera över tid för att se var man kan sätta in rätt åtgärder.

Jag tror dock att vi är överens om detta.

Jag har snart kört i ett år utan avfuktare och har precis varit nere i grunden då jag drar om avlopp för toalett. Inga konstigheter hos mig men jag fortsätter utvärdera hur jag skall få till det så bra som möjligt.
 
  • Gilla
Forskande Fukttekniker och 2 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Fast om det HAR fungerat i 50 år så bör man inte som första åtgärd göra drastiska åtgärder. OM det såklart inte är så att man har problem. Men att bara göra ett stickprov där man vid just den tidpunkten har för hög fuktighet säger ingenting utan man måste (som jag skrev) monitorera över tid för att se var man kan sätta in rätt åtgärder.

Jag tror dock att vi är överens om detta.

Jag har snart kört i ett år utan avfuktare och har precis varit nere i grunden då jag drar om avlopp för toalett. Inga konstigheter hos mig men jag fortsätter utvärdera hur jag skall få till det så bra som möjligt.
Låter bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.