Kan det vara asbestplattor?.
 
  • Tak med vita, rektangulära plattor och en rund taklampa som kanske är asbestplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle inte tro det. Förmodligen är det någon slags träfiberskriva; treetex, MDF eller liknande beroende på ålder.
 
  • Gilla
tergo och 6 till
  • Laddar…
M Melina1981 skrev:
Kan det vara asbestplattor?.
Nä !!!
Troligen masonit.
Kan också vara takgips ( fasad Kant)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar .
 
Skulle säga treetex, dom är väl 30cm breda kan jag tro som är typiskt för dom.
Vax får dig att tro att man skulle sätts asbest i ett helt hus?
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Ingen aning. Men just nu har jag ett ångestpåslag. Tankarna yr. För ca 16-17år sedan så fick jag för mig att knacka ner en putsvägg i ett hus byggt 1941( hos min dåvarande). Jag har inte haft någon som alls tanke eller kunskap på detta med asbest överhuvudtaget. Såg en serie om händelsen 9/11 och då slog det mig. F*ck tänk om jag har utsatt barnen och mig för något av min dumdristighet och okunskap. 😰 det är lite rörigt i mitt huvud just nu. Ni får ursäkta 🫣
 
Och så kommer dom och ska riva en vägg och golv hos oss imorgon pga fuktskada. Är nojig där med då huset är byggt runt 1970
 
RoTe
Du kanske ska läsa på lite om skadligheten istället? Du dör inte bara för att du råkar andas in lite asbestfiber. Otroligt vilken skrämselpropaganda som måste härjat i Sverige före min tid.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Nej, det är inte asbest. Det är treetex, masonite eller gips.

Sen, lugna dig med asbestskräcken. Det är människor som stod i dammet hela arbetsdagar i åratal-decennier som dorvade av av det. Rökte man dessutom tog det extra bra. Asbest har varit förbjudet i 40-50 år och var det kan förekomma är välkänt så slappna av.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
M Melina1981 skrev:
Ingen aning. Men just nu har jag ett ångestpåslag. Tankarna yr. För ca 16-17år sedan så fick jag för mig att knacka ner en putsvägg i ett hus byggt 1941( hos min dåvarande). Jag har inte haft någon som alls tanke eller kunskap på detta med asbest överhuvudtaget. Såg en serie om händelsen 9/11 och då slog det mig. F*ck tänk om jag har utsatt barnen och mig för något av min dumdristighet och okunskap. 😰 det är lite rörigt i mitt huvud just nu. Ni får ursäkta 🫣
Ja, asbest är hälsoskadligt, så långt är det rätt. Dock är det så att risken ökar med exponeringen, precis som med annat hälsoskadligt, exempelvis rökning. Det är inte den som feströkte några gånger för 20 år sedan som får KOL eller lungcancer, det är den som rökte 2 paket om dagen i 40 år. Samma med asbest. Det är inte den som rev en vägg för nästan 20 år sedan (som inte ens med säkerhet innehöll asbest) som får mesoteliom, det är den elektriker som ovetandes borrar i asbestmaterial i 40 år, det är snickaren som river oupptäckta asbestmaterial i 40 år, och så vidare. För ja, ett par hundra svenskar dör varje år av asbestrelaterade sjukdomar, men det är sådana som exponerats mycket som riskerar att bli sjuka! Rökare löper faktiskt ökad risk, så även sådana som förutom asbest också exponeras för kvartsdamm.
Den genomsnittliga hemmapularen (som exempelvis river puts, betong eller stenmaterial) löper förmodligen betydligt större risk att exponeras för kvartsdamm än asbest under sitt liv.

Skydd mot hälsofarligt damm från kvarts och asbest är halvmask med P3-filter, fråga hos din bygghandlare!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M Melina1981 skrev:
Och så kommer dom och ska riva en vägg och golv hos oss imorgon pga fuktskada. Är nojig där med då huset är byggt runt 1970
Vad är det för golv/vägg som ska rivas? Asbest kan förekomma i bl.a. mattlim, kakelfog och fix. Om det t.ex. är ett badrum kan man ta loss lite bitar och skicka på snabbanalys, men svar samma dag är nog svårt att få. Det är dock långt ifrån säkert att allt som byggdes före 1982 innehåller asbest, och allt som är ljust och smuligt är inte asbest. Det kan vara helt vanligt gips, puts, spackel m.m. I vårt hus har vi hittat asbest i isoleringen i rörböjar samt ventilationsrör (utsug) gjorda av eternit. Vi har tagit prover på golvmattor och kakelfix/fog (70-tal och äldre) i samband med renovering och inget av det har innehållit asbest.

Om du har några dagars förvarning nästa gång något ska rivas kan du alltid ta loss lite prover och skicka in på analys. Man kan även ta prover av dammet efteråt och skicka in på analys, även om det kan kännas lite sent då om dammet har spridits i huset. Det kanske ändå är värt det om du vill kunna sova gott med vetskapen att det inte var asbest i det som revs, eller i värsta fall åtminstone ta in asbestsanerare i efterhand.

Asbest i innertak kan främst förekomma i pannrum och garage där man ville ha brandskydd, inte i vanliga rum.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.