Ska installera en luftvärmepump i vårt fritidshus i fjällen. Stugan är ca 70 m2, varav ca 30 m2 är oisolerad timmerstuga. Viktigt således med att pumpen levererar även nedåt -20 graders kyla. Har fastnat för Daikin Nepura+ (Perfera XTH30 alt Stylish XTH30) eller Pansonic HZ25ZKE. På pappret tycker jag de har väldigt liknande prestanda för värme, båda levererar ca 4.8 kW vid -15. Panasonic utedel ligger 2dB lägre i ljudvolym.

Nån som har erfarenhet av dessa? Hur fungerar värmen i verklighet vid kyla? Fjärrstyrning med app? Avfrostning? Ljudvolym på utedel och innedel? Tillförlitlighet? Eftermarknad?
 
Vad är det nu för värmesystem i fjällstugan då?
 
A Arnodt skrev:
Vad är det nu för värmesystem i fjällstugan då?
Direktverkande elradiatorer.
 
MultiMan
Avfrostningens funktion beror på hur varmt du har inne. Ju kallare, desto större problem. Undvik alltså låg innetemperatur om det blir kallt ute. Min Mitsubishi får problem vid -20C även om jag har 19-20 inne. Bildas istappar som växer upp i pumpen till sist trots att min sitter 1,40 upp pga minska risken att bli översnöad.
Den ger värme fortfarande, men det räcker inte längre att hålla huset varmt, utan elelementen måste gå in en hel del.

LLVP ger klart lägre effekt när det är som kallast även om moderna pumpar fungerar ok när det är riktigt kallt. Så se till att alltid ha backupvärmen, såsom elelementen på 15C eller liknande ifall det blir riktigt kallt.

LLVP är egentligen inte särskilt lämplig värmekälla i nordligaste Sverige på vintern.

Blir det strömavbrott i svår kyla är risken uppenbar att pumpen inte klarar starta igen.
 
Is som till slut kan växa upp till botten på utedelen kan man dessvärre få oavsett märke och modell.
Framgår inte vilken modell du har men verkar lite för klen för ytan som den ska värma om det ofta är grymt kallt ute.
Man bör ha radiatorer som backup om en luftvärmepump inte orkar hålla innertemp .
 
B bldr skrev:
Direktverkande elradiatorer.
Hur och när använder ni stugan?
Hur länge vistas ni varje gång? Bara helger, eller veckovis?

Är stugan uppvärmd, om ni inte är där? Kallstäld, eller underhållsvärme?

Som du säger, på papper är HZ och Nepuran liknande prestanda.

Jag har både Daikin Caldo II sittande i hallen och en Panasonic hz25xke i en tillbyggnad. Vi bor i södra Sverige, så jag kan inte bedöma, hur det presterar i verkligheten, när det är riktigt kallt. Som det andra skrev innan, så är det ju avfrostning som är viktigast. Ett bra lab-värde hjälper ju inte, om maskinen inte klarar avfrostningen.

För mig känns Daikin lite mer utvecklad. Den har ett bättre styrsystem i alla fall. Det krävs när värmebehovet är liten (höst och vår). HZ är tystare.

Beroende på priset, där uppe, hade jag nog valt antingen 1stk Nepura, eller 2stk HZ. Här nere är Panasonicen betydligt billigare.

Nepura är ju ersättningen till Caldo II

Den här filmen har du kanske redan tittat på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.