Hej!
Jag har köpt gård och ska nu innan vi ska flytta in åstadkomma ett badrum och 2st sovrum samt isolera övervåning. Jag vill riva timmerväggar. Jag saknar dessvärre erfarenhet i ämnet och hoppas på att den finns här.

Fråga 1.
Planlösning med markerad vägg i rött som ska rivas för att skapa ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vill riva den svart markerade väggen som är i den röda kvadraten och ersätta med nya väggar (95x45 cc45 reglad)enligt de röda strecken. Detta ska bli ett badrum och jag kommer behöva ta lite yta från vardagsrummet och hallen.
Vågar jag göra detta? Kommer de nya väggarna bli starka nog? Ska jag spara en stock överst och sänka taket i badrummet?
Rum med delvis rivna timmerväggar som avslöjar trästockar, i en pågående renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut idag.


Fråga två:
På övervåningen vill jag bygga två sovrum till barnen. Då är det så att tidigare ägaren har byggt ett rum i rummet då övervåningen inte är isolerad (Jag kommer isolera hela övervåningen).
Det jag vill göra är att dela det befintliga ”sovrummet och bredda respektive rum igenom att öppna kattvindarna.

Kan jag ta bort hela väggen eller bör jag spara några stockar överst? Eller kan jag öppna hela väggen och göra en pelare i mitten?
Se bild nedan(det ska bli två sovrum dock är bara ett markerat)

Ritning över övre plan av hus med markerade planerade byggnadsändringar för sovrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänker mig varsin ingång på resp sida av murstocken.


Bilder hur det ser ut idag:
Inredning av timrad övervåning med trägolv och synliga stockar, en stege leder upp mot taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övervåning i timmerhus med synliga träbjälkar, kamin, trägolv och öppning till grönklädd mindre del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övervåning i timmerhus med träväggar och -tak, spiraltrappa, öppen spis och fönster med utsikt över skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stort tack på förhand!
Mvh Patrik
 
Vad gäller kattvindsväggarna är de med största säkerhet bärande.
Väggen på nedervåningen hade jag inte petat på innan jag hade fått husbesök av en timmerman eller snickare som är duktig på gamla hus.
I ett timmerhus ska väggarna både ta upp laster ovanifrån och hålla ihop huset i sidled så inte väggarna kalvar ut.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Timmerhus är speciella, i och med att hela timmerkonstruktionen både är bärande, och dessutom sammanhållande så att vare sig långsidor eller gavlar kan kalva iväg.

I princip är alltså alla väggar bärande.

Så det är svårare, ibland helt ogörligt, att ta bort eller flytta väggar i ett timmerhus utan att äventyra huset strukturella hållfasthet. Dessutom så rör sig timmerhus rätt mycket över årstiderna, mer än hus av andra konstruktioner.

Det är en av anledningarna till att man ofta förlagt moderna badrum och även pannrum för vedpanna med ackumulatortankar som en tillbyggnad i annan teknik (ofta reglat på gjuten platta) på lämplig plats, ofta intill en köksingång.

Mitt råd är att i första hand "jobba med huset", utan att försöka flytta väggar, försök att hitta lösningar för fler sovrum utan att ta ner timmerväggar. Och överväg att bygga till istället för att bygga badrum inne i huset.

Det isolerade sovrummet på det som i övrigt är en kallvind, kan mycket väl vara en originallösning från när huset byggdes. Man gjorde helt enkelt så.
Inte sällan så har resten av vinden isolerats senare.

En variant som ger större möjligheter för att skapa sovrum på övervåningen samt badrum på nedervåningen, är att se om det går att flytta på trappan till övervåningen så den hamnar med "mot mitten" av huset istället för i hörnet. Det är dock inte görligt om det finns en trappa ner till en eventuell källare under trappan upp.

En flyttad trappa skulle göra det möjligt att placera badrum i det hörn där trappan finns nu.

Så gjorde vi i det senaste timmerhusobjektet som vi renoverade, det medgav en helt annan flexibilitet för planlösningen både på nedre och övre planet.

Det finns några här på forumet, t.ex. @heimlaga som kan det här riktigt på djupet, och hen hör nog av sig med råd vad det lider.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
U
Kan du ta en bild på där kattvindsväggarna möter yttre gavelväggarna? Så man ser hur stockarna möter varandra.

Vanligen är det så att innerväggar är inknutade i ytterväggarna för att hindra dem från att knäckas eller kalva. Det kan vara rät vanskligt och beroende på hur huset är timrat får man lösa problemen på olika sätt. Bästa sättet är att ta dit en timmerman som kan titta på det på plats.

Utifrån hur det vanligen är så, med tanke på att kattvindarna inte är hela husets längd så är sannolikheten att man kan ta bort större delen av dem eller ersätta dem med följare på utsidan av husets gavlar rätt stor. Eftersom du har ett åstak så har kattvindarna ingen funktion för taket utan det bärs upp av gavlarna och tvärväggen.
Väggen på nedervåningen kommer du nog behöva spara 1-1.5m av för att behålla stabiliteten i ytterväggen.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Timmerhus är speciella, i och med att hela timmerkonstruktionen både är bärande, och dessutom sammanhållande så att vare sig långsidor eller gavlar kan kalva iväg.

I princip är alltså alla väggar bärande.

Så det är svårare, ibland helt ogörligt, att ta bort eller flytta väggar i ett timmerhus utan att äventyra huset strukturella hållfasthet. Dessutom så rör sig timmerhus rätt mycket över årstiderna, mer än hus av andra konstruktioner.

Det är en av anledningarna till att man ofta förlagt moderna badrum och även pannrum för vedpanna med ackumulatortankar som en tillbyggnad i annan teknik (ofta reglat på gjuten platta) på lämplig plats, ofta intill en köksingång.

Mitt råd är att i första hand "jobba med huset", utan att försöka flytta väggar, försök att hitta lösningar för fler sovrum utan att ta ner timmerväggar. Och överväg att bygga till istället för att bygga badrum inne i huset.

Det isolerade sovrummet på det som i övrigt är en kallvind, kan mycket väl vara en originallösning från när huset byggdes. Man gjorde helt enkelt så.
Inte sällan så har resten av vinden isolerats senare.

En variant som ger större möjligheter för att skapa sovrum på övervåningen samt badrum på nedervåningen, är att se om det går att flytta på trappan till övervåningen så den hamnar med "mot mitten" av huset istället för i hörnet. Det är dock inte görligt om det finns en trappa ner till en eventuell källare under trappan upp.

En flyttad trappa skulle göra det möjligt att placera badrum i det hörn där trappan finns nu.

Så gjorde vi i det senaste timmerhusobjektet som vi renoverade, det medgav en helt annan flexibilitet för planlösningen både på nedre och övre planet.

Det finns några här på forumet, t.ex. @heimlaga som kan det här riktigt på djupet, och hen hör nog av sig med råd vad det lider.
Stort tack! Många bra tips där!

Så här möter kallvinden ytterväggen.
U Utsliten och utdömd skrev:
Kan du ta en bild på där kattvindsväggarna möter yttre gavelväggarna? Så man ser hur stockarna möter varandra.

Vanligen är det så att innerväggar är inknutade i ytterväggarna för att hindra dem från att knäckas eller kalva. Det kan vara rät vanskligt och beroende på hur huset är timrat får man lösa problemen på olika sätt. Bästa sättet är att ta dit en timmerman som kan titta på det på plats.

Utifrån hur det vanligen är så, med tanke på att kattvindarna inte är hela husets längd så är sannolikheten att man kan ta bort större delen av dem eller ersätta dem med följare på utsidan av husets gavlar rätt stor. Eftersom du har ett åstak så har kattvindarna ingen funktion för taket utan det bärs upp av gavlarna och tvärväggen.
Väggen på nedervåningen kommer du nog behöva spara 1-1.5m av för att behålla stabiliteten i ytterväggen
Stort tack för ett utförligt svar!
Efter att ha rivigt mer idag så ser det ut så här: Renoveringsarbete med synliga stockar i vägg och avrivet tak som visar isolering, samt rivningsavfall på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis avlägsnad vägg visar trästockar och isolering i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag får hem en erfaren snickare i morgon som ska göra en bedömning.
Jag tänker ändå om jag spar 1-2 stockar i taket så bör det fortsatt vara stabilt?

Mvh Patrik
 
Så här s
U Utsliten och utdömd skrev:
Kan du ta en bild på där kattvindsväggarna möter yttre gavelväggarna? Så man ser hur stockarna möter varandra.

Vanligen är det så att innerväggar är inknutade i ytterväggarna för att hindra dem från att knäckas eller kalva. Det kan vara rät vanskligt och beroende på hur huset är timrat får man lösa problemen på olika sätt. Bästa sättet är att ta dit en timmerman som kan titta på det på plats.

Utifrån hur det vanligen är så, med tanke på att kattvindarna inte är hela husets längd så är sannolikheten att man kan ta bort större delen av dem eller ersätta dem med följare på utsidan av husets gavlar rätt stor. Eftersom du har ett åstak så har kattvindarna ingen funktion för taket utan det bärs upp av gavlarna och tvärväggen.
Väggen på nedervåningen kommer du nog behöva spara 1-1.5m av för att behålla stabiliteten i ytterväggen.
Så här ser kallvindsväggen ut mot ytterväggen:
Kallvindsväggen bestående av horisontella träbjälkar och isoleringsmaterial mot en yttervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Uppdatering:
Nu är badrummet till 95% klart.
 
  • Vägg i trä under renovering, med en synlig radiator och byggmaterial på golvet, i ett delvis färdigställt badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående renovering av ett badrum med synliga träväggar, byggmaterial, sågspån på golvet och ett luftkonditioneringsaggregat på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybygge av badrum, träreglar är monterade och väggar saknas. Byggmaterial och verktyg syns på golvet, en stege står mot väggen. Fönster och dörröppningar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En pågående badrumsrenovering med synliga träreglar, rör och sågspån, samt en stege och ett arbetsverktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverat badrum med klinkergolv, väggmonterad toalett och litet fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverat badrum med grå väggar, spegel, handfat, förvaringsskåp och duschvägg i glas. Tvättkorg och papperskorg syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trärappor och verktygslåda nära en tapetserad vägg med en stängd vit dörr i ett pågående renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U
Ser bra ut, klokt att spara en del av timmerväggen för stabiliteten. Hade dock gärna sett en gåt placerad i öppningen för att behålla stabilitet i timret eftersom du säkert kapat bort några dymlingar.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Ser bra ut, klokt att spara en del av timmerväggen för stabiliteten. Hade dock gärna sett en gåt placerad i öppningen för att behålla stabilitet i timret eftersom du säkert kapat bort några dymlingar.
Ja det kanske det skulle ha vart. Jag gjorde bedömningen att det inte behövdes då jag upplevde att väggen inte hade någon direkt belastning på sig.( innan jag kapade väggen så bände jag på väggen och den upplevdes ”sladdrig”)
Jag ställde 3st 45/70 som skruvades i resp stock samt i tak och golv på väggsnutten som är 750mm.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.