Hej igen. I våras lagade jag alla trasiga begränsningskabel-delar och bytte hela guidekabeln. Runt 100 meter kabel under jord drogs upp och ny monterades.
I helgen åskade det rejält och nu hittar klipparen inga slingsignaler igen.

Detta är nytt fenomen, kan det ha att göra med grannens hyfsat nya höga flaggstång som leder ner blixten i marken?
Eller har det att göra med ungefär lika nya/gamla solceller på mitt tak?

Orkar inte byta mer kablar. Funderar på om man kan köpa nytt kretskort med gps i istället. För det är väl det enda som behöver bytas gissar jag.
Är åskskydd skydd även för kablaget under mark?
 
100 meter kabel i marken fungerar som en stor antenn och plockar upp spänning från blixtnedslag, och kan då slå ut elektroniken i laddaren. Inget nytt, många användare har fått erfara detta.

En direktträff av blixten i kablage (ovanligt) kan i princip bränna upp gräsytan där kabeln är dragen.

Det enda som riktig hjälper mot åskskador är att koppla bort alla kablar från laddstationen (spänning, beg. och guidekablar).

Har för mig att du har fått alla råd det gäller för att kolla kablar/laddstation/lysdiod. Följ dessa för felsökning/rep.
 
Jag kopplade snabbkontakter till kablarna så man bara drog ur ström och kablage vid åska på den tiden det var modernt med begränsningskablar.

Elektroniken i basstationen är extremt känslig för åska.

Klipparen ska gärna dras bort en bit också
 
E etompau skrev:
100 meter kabel i marken fungerar som en stor antenn och plockar upp spänning från blixtnedslag, och kan då slå ut elektroniken i laddaren. Inget nytt, många användare har fått erfara detta.

En direktträff av blixten i kablage (ovanligt) kan i princip bränna upp gräsytan där kabeln är dragen.

Det enda som riktig hjälper mot åskskador är att koppla bort alla kablar från laddstationen (spänning, beg. och guidekablar).

Har för mig att du har fått alla råd det gäller för att kolla kablar/laddstation/lysdiod. Följ dessa för felsökning/rep.
Men man har ju en gräsklippare som ska klara sig själv, även om man inte är hemma för stunden. Då kan man ju inte koppla ur om det börjar åska vid enskilda tillfällen, för man kanske inte är hemma.
 
  • Gilla
J.Hoffa
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Jag kopplade snabbkontakter till kablarna så man bara drog ur ström och kablage vid åska på den tiden det var modernt med begränsningskablar.

Elektroniken i basstationen är extremt känslig för åska.

Klipparen ska gärna dras bort en bit också
ok. hade du vädervakt då ringde dig och sa att nu åskar det. åk hem och dra u kablarna när du var på jobbet?
 
E etompau skrev:
100 meter kabel i marken fungerar som en stor antenn och plockar upp spänning från blixtnedslag, och kan då slå ut elektroniken i laddaren. Inget nytt, många användare har fått erfara detta.

En direktträff av blixten i kablage (ovanligt) kan i princip bränna upp gräsytan där kabeln är dragen.

Det enda som riktig hjälper mot åskskador är att koppla bort alla kablar från laddstationen (spänning, beg. och guidekablar).

Har för mig att du har fått alla råd det gäller för att kolla kablar/laddstation/lysdiod. Följ dessa för felsökning/rep.
Nu har klipparen klarat sig varje gång. Kan grannens flaggstång vara boven i dramat? eftersom detta inträffat 2 ggr efter att installerats?
 
K Karriärmamman skrev:
Men man har ju en gräsklippare som ska klara sig själv, även om man inte är hemma för stunden. Då kan man ju inte koppla ur om det börjar åska vid enskilda tillfällen, för man kanske inte är hemma.
Så är det. Men det åskar väl inte varje dag?
Det sitter skyddskomponenter på kretskortet i laddaren men dessa klarar inte hur mycket överspänning som helst. Slår blixten ner i närheten av installationen finns då risken att kortet ryker.

En helt slinglös maskin har inte detta problem, dock kvarstår risken att nätdel som driver laddare och GPS-grejor stryker med vid blixtnedslag i närheten.
 
E etompau skrev:
Så är det. Men det åskar väl inte varje dag?
Det sitter skyddskomponenter på kretskortet i laddaren men dessa klarar inte hur mycket överspänning som helst. Slår blixten ner i närheten av installationen finns då risken att kortet ryker.

En helt slinglös maskin har inte detta problem, dock kvarstår risken att nätdel som driver laddare och GPS-grejor stryker med vid blixtnedslag i närheten.
tyvärr hänt när jag inte varit hemma båda ggr.
 
K Karriärmamman skrev:
Nu har klipparen klarat sig varje gång. Kan grannens flaggstång vara boven i dramat? eftersom detta inträffat 2 ggr efter att installerats?
Ligger er fastighet på en utsatt plats för åska, högt och fritt?
En flaggstång är ofta eller alltid gjord i plast och lär inte påverka din gräsklippare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Karriärmamman skrev:
tyvärr hänt när jag inte varit hemma båda ggr.
Ok, då blir det till att bita i det sura äpplet och byta kort i laddaren, pris cirkus 1500 kr.
 
K Karriärmamman skrev:
ok. hade du vädervakt då ringde dig och sa att nu åskar det. åk hem och dra u kablarna när du var på jobbet?
Bor 2 minuter ifrån. Är det uppenbart risk under dagen så är det urkoppling innan som gäller.

Blir det oväntat åska som kommer för nära åker man hem några minuter och drar ur.

Serverracken och all övrig elektronik är värt betydligt mer än en klippare iofs.
 
P Pligg85 skrev:
Bor 2 minuter ifrån. Är det uppenbart risk under dagen så är det urkoppling innan som gäller.

Blir det oväntat åska som kommer för nära åker man hem några minuter och drar ur.

Serverracken och all övrig elektronik är värt betydligt mer än en klippare iofs.
Funkar ju inte om man är bortrest tyvärr. jag har semester och brukar vistats sådär 6 timmar hemifrån. en resa på 12 timmar för att SMHIs prognos ev stämmer är inte rimligt för mig.
 
E etompau skrev:
Ligger er fastighet på en utsatt plats för åska, högt och fritt?
En flaggstång är ofta eller alltid gjord i plast och lär inte påverka din gräsklippare.
jag vi ligger lite högre. Men vi har hus inom 30 meter som ligger högre. Gräsklipparen har klarat sig i närmare 7 år men senaste 1,5 åren har kablarna i marken börjat strula, och just efter åska. Hittade en "sprängd" del av slingan igår kväll. Ska byta ut den under dagen.
 
E etompau skrev:
Ok, då blir det till att bita i det sura äpplet och byta kort i laddaren, pris cirkus 1500 kr.
Det är ju inte kortet som pajar utan slingorna!
 
K Karriärmamman skrev:
Det är ju inte kortet som pajar utan slingorna!
OK, det är svårt på distans att avgöra detta.
Ta gärna en bild på den sprängda kabeln. Detta skulle betyda att blixten har slagit ner i direkt närhet av kabeln. Då brukar det bara bli sot och smulor kvar av kabeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.