Jag skall isolera ett tidigare illa isolerat utrymme i en f.d. handelsbod. I dag är det torv i vägg-, golv- och vindsbjälklag. Jag kommer att riva ut torven inifrån och ersätta med annan isolering. Dock kommer inte taket att öppnas upp, då jag vill behålla den invändiga pärlsponten. Jag kommer istället att komplettera befintlig torv med ett rejält lager extra isolering uppe på det plankgolv på vinden, under vilket torven sedan ligger mot pärlsponten.

Utrymmet kommer att varmhållas året om (tidvis något sänkt temperatur runt 15 grader kanske) och nyttjas titt som tätt, dock inte som ”bostadsyta”. Det finns inget vatten/avlopp osv i utrymmet. Vinden är kall, välventilerad och oisolerad.

Fråga: bör jag applicera fuktspärr (plast eller nåt annat?) enligt de röda strecken i skissen, eller är det ogjort arbete, då jag ändå inte kommer att kunna få det hermetiskt tillslutet uppe vid taket?

Jag kanske lika gärna kan strunta i fuktspärren under den nya isoleringen på vinden, men ha den i väggar och golv? Eller bör jag kanske strunta i den helt, eller kanske få bita i det sura äpplet och sätta plast mot pärlsponten invändigt och sedan ett nytt innertak på det? Det senare vill jag verkligen undvika, men jag vill heller inte skapa ett framtida jätteproblem...

Vad säger ni?
Diagram som visar nuvarande tillstånd med torvisolering i ett utrymme och det planerade tillståndet med ny isolering och fuktspärr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skippa den om ni inte ska ha vatten/badrum eller använda ytan som bostad.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skippa den om ni inte ska ha vatten/badrum eller använda ytan som bostad.
Jo, det är väl lite så jag tänker också. Tack!
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skippa den om ni inte ska ha vatten/badrum eller använda ytan som bostad.
Måste fråga: anser du att jag skall skippa fuktspärren helt, alltså även i vägg och golv? Jag kan ju förtydliga att rummet skall användas som replokal för musicerande. Sannolikt ett par tre gånger i veckan. Låt säga ca 10 timmar/vecka. Jag kommer att hålla minst 15 grader stadigt och sedan ev. höja lite vid repningarna...
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Det är ju relativt nytt att sätta fuktspärr så finns ju många hus inklusive mitt som helt saknar detta utanför badrum. Funkar fint ändå bara det får vara lite otätt i hörnen så fukt kan ventileras vidare. 😁
 
  • Gilla
Rickard1973 och 2 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Det är ju relativt nytt att sätta fuktspärr så finns ju många hus inklusive mitt som helt saknar detta utanför badrum. Funkar fint ändå bara det får vara lite otätt i hörnen så fukt kan ventileras vidare. 😁
Jo, det känns väl lite som så. Tack för bra funderingar/kommentarer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.