Jag målar om i min hall och tänkte då passa på att byta eluttag. Men när jag öppnade upp ett ojordat uttag så gick det en gulgrön kabel och en blå in i samma ställe. Då uttaget är precis mellan köket som är ojordat och resten av radhuset som är ojordat (förutom badrummet då) så blev jag rätt konfunderad. Och att gulgrön är ihopkopplad med en blå?
Uttaget har fungerat utan problem i det året jag bott här och det finns jordfelsbrytare om det påverkar.
(Andra bilden är mest bara för att visa att gulgrön och blå gått in på samma ställe då det inte finns fler ställen att gå in på)
 
  • Eluttag öppnat i en vägg med gulgrön och blå kabel inkopplade på samma ställe, ytan runt uttaget är oputsad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand som håller ett urkopplat eluttag med synliga elkablar. I bakgrunden syns ett fönster och verktyg på en hylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Du säger att köket är ojordat, att resten av huset är ojordat och att detta uttaget är ojordat.
Någon stans i din beskrivning har det smugit in ett "o" för mycket..

Det var ju himla märkligt att det ens finns skruvar med dubbel anslutning att sätta kabel på som inte är kopplade någonstans.

Är du säker på att det inte finns ett lock som har jordanslutningspinnar till detta uttag?
 
Oavsett vad så är det ju frågan var antingen den gulgröna eller blåa kommer ifrån eller tar vägen. I endera ände kanske det är ännu mer tokigt....
 
Blev ett ojordat för mycket ja :/ köket är jordat ska det vara.
Och nej, uttaget som nog suttit där bra länge var ojordat utan jordpiggar (?).
 
Fast det du håller i är jordat. Sen måste de ha satt ditt ett lock som är ojordat av nån anledning. Men sen måste man ju som sagt utröna var tåtarna kommer ifrån. Det kanske inte alls är korrekt jordat när det kommer till kritan...
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Jo då var det ungefär lika invecklat som jag trodde, får ta hit en elektriker vid lämpligt tillfälle och titta på det. Tack för svaren!
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Det där behöver undersökas och åtgärdas. Det ser nästan ut som i den andra tråden om en spis där någon kopplat in nollan på jord.

Man verkar ha använt uttaget för vidarekoppling av dessa ledare och blandat friskt med gröngul och blå.

Skriv gärna sedan vad elektriker kom fram till. Alltid lite intressant med sådana här mystiska saker 🙄

Be elektrikern ta med sig ett nytt ojordat infällt uttag också.
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Det ser ju ut som fas är vidarekopplad till ett annat uttag. Men det finns ingen vidarekoppling från neutralsidan. Däremot en vidarekoppling av skyddsjord (om gröngul nu är jord här). Det skulle i så fall fungera rent elektriskt, men det är farligt.

Det här bör du nog reda ut ganska akut, inte vänta på nästa gång du behöver elektriker till ngt annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.