Fairlane
P paralun skrev:
Nej som du redan vet så förordar jag en statlig e-legitimation så kan man använda BankID för bankärenden.
Ah, men vill du verkligen ha låg tillitsnivå för bankärenden? 😂
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ah, men vill du verkligen ha låg tillitsnivå för bankärenden? 😂
Jo givetvist så vill jag ha högsta tillitsnivå och så ser väl förslaget ut?

Sen skiljer det då lite mellan Sverige och eIDAS

"Tillitsnivåer enligt eIDAS

EU-förordningen eIDAS definierar tre olika tillitsnivåer: låg, väsentlig och hög. De skiljer sig något från de svenska tillitsnivåerna:

Låg ställer något lägre krav än den svenska tillitsnivån 2. Det beror på att den svenska tillitsnivån 2 också ställer krav på tvåfaktorsautentisering.
Väsentlig motsvarar den svenska tillitsnivån 3.
Hög kan likställas med den svenska tillitsnivån 4. Sveriges tillitsnivå 4 omfattar dock krav på bland annat personligt besök vid förnyelse av en e-legitimation.

https://www.digg.se/digitala-tjanster/e-legitimering/tillitsnivaer-for-e-legitimering

Om "personligt besök" inte behövs är det en stor fördel.
 
Fairlane Fairlane skrev:
en ansökan från en organisation ska givetvis vara att behörig firmatecknare signerar,
I en lite större organisation är det inte så att firmatecknaren signerar allt som signeras. Det vore helt ohållbart. Att anställda har (ställnings)fullmakt att signera för organisationens räkning är helt normalt och inget anmärkningsvärt.

Dock håller jag med dig om att det verkligen är tveksamt med krav på att ett privat BankID ska användas. Å andra sidan har jag aldrig känt minsta tveksamhet till att legitimera mig med mitt privata körkort då jag agerar som anställd i en organisation. Knepigt det här… 🤔
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
C
Fairlane Fairlane skrev:
Varför har vi dyra SITHS-certifikat i vården, och inte BankID som är gratis?
Finns många anledningar, men en är att man inte vill använda personnumret som identitetsbegrepp för personalen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
C cpalm skrev:
Finns många anledningar, men en är att man inte vill använda personnumret som identitetsbegrepp för personalen.
Exakt, vilket är min poäng med att man inte ska tvinga folk att använda sitt privata BankID för arbetsgrejer.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jo givetvist så vill jag ha högsta tillitsnivå och så ser väl förslaget ut?
Är förslaget att BankID ska uppfylla högsta tillitsnivån?

Du har ju skrivit att en av poängerna med en statlig e-legitimation är att man då kommer kunna få högsta tillitsnivån och det har inte BankID.

Sen vill du använda BankID till bankärenden och ha högsta tillitsnivån för bankärenden. Du ser inte något tankefel här?
 
  • Älska
  • Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Jag är inte ett dugg orolig för att bli avlyssnad. Tycker synd om stackarn som får höra 😅
 
  • Haha
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är förslaget att BankID ska uppfylla högsta tillitsnivån?

Du har ju skrivit att en av poängerna med en statlig e-legitimation är att man då kommer kunna få högsta tillitsnivån och det har inte BankID.

Sen vill du använda BankID till bankärenden och ha högsta tillitsnivån för bankärenden. Du ser inte något tankefel här?
Nej en statlig e-legitimation ska ha högsta tillitsnivå och eftersom staten redan sköter pass och nationella ID kort borde det vara uppnåbart inkl att en person säkert kan identifieras under processen.

Sen kan väl BankID och Freja etc id-växla mot den statliga e-legitimationen. (precis vad Freja föreslog i första remissrundan)
 
Fairlane
P paralun skrev:
Sen kan väl BankID och Freja etc id-växla mot den statliga e-legitimationen. (precis vad Freja föreslog i första remissrundan)
Vilket är utmärkt och jag förstår framförallt Frejas önskemål då deras nuvarande process är halvklumpig. Dock så ger det då tillitsnivå 3 och det har du ju förkastat som otillräckligt. Så det är ju intressant att du nöjer dig med en otillräcklig nivå för bankärenden...

Eller så är kanske inte tillitsnivå 3 så dåligt ändå?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Vilket är utmärkt och jag förstår framförallt Frejas önskemål då deras nuvarande process är halvklumpig. Dock så ger det då tillitsnivå 3 och det har du ju förkastat som otillräckligt. Så det är ju intressant att du nöjer dig med en otillräcklig nivå för bankärenden...

Eller så är kanske inte tillitsnivå 3 så dåligt ändå?
Nej id-växlar Freja med en statlig e-legitimation (med högst tillitsnivå) så blir det ju högsta tillitsnivå även för Freja.
 
Appropå det där att vara ständigt uppkopplad....



En skärmdump med texten "Igår rakade jag mig 'där nere', och jag använde min mobilkamera för kunna att se bättre. Allt gick bra tills jag började få likes på Facebook." Plus ett skrattande emoji.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Nej id-växlar Freja med en statlig e-legitimation (med högst tillitsnivå) så blir det ju högsta tillitsnivå även för Freja.
Så tolkar inte jag det. Kravet på tillitsnivå 4 är:

Användaren behöver genom ett personligt besök styrka sin identitet genom en fullgod svensk legitimationshandling, både första gången och vid förnyelse vart femte år.

Jag ser inte ID-växling som ett personligt besök.
 
4774
M maxmsm skrev:
Tacka vet jag min Sony Ericsson K550i!!
Tyvärr så gillade den inte att jag missade skjortfickan när jag stod på en stege ca 5 meter upp och betongplattor under.
Sony Ericsson mobilerna var absolut de ultimata fotomobilerna. Hade kvar min långt efter både tillverkare och googel slutade skicka uppdateringar så surfa gick inte. Men kameran är outstanding. Nutida mobiler suger rent fotomässigt samt att de hade minneskort.
 
  • Gilla
  • Haha
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
4774 4774 skrev:
Sony Ericsson mobilerna var absolut de ultimata fotomobilerna. Hade kvar min långt efter både tillverkare och googel slutade skicka uppdateringar så surfa gick inte. Men kameran är outstanding. Nutida mobiler suger rent fotomässigt samt att de hade minneskort.
Är du medveten om att det finns moderna fotomobiler som slår sonyn med hästlängder? Det finns även dom med minneskort. Sedan så är vilken digitalkamera som helst i handeln bättre än din gamla Sony.
 
M maxmsm skrev:
Jag litar varken på gååggel, pyttemjuk eller äppelskrutten eller något annat bolag som sysslar med denna typen av verksamhet av goda skäl.....
Bäst att du slänger din mobil på skroten omgående.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.