Hej!
Jag har kommit över en liten timmerstuga. Kul, men också lite ångestfyllt.

Denna stuga står på plintgrund, har tunn äldre glasullitisolering i golv, väggarna består av timmer och någon slags träpanel (vet ej om isolering men vore inte förvånad om glasulliten fanns även där) och ett helt oisolerat plåttak (råspont-diffusionstät underlagspapp-falsat plåttak).

Stugan är i ett plan och öppen till nock. Ventilationen består i dagsläget av självdrag.

Isoleringsbristen i taket vet jag är dålig och är någonting som jag planerar att åtgärda i framtiden, men just nu finns inte pengarna för det. Inget jätteproblem nu på sommaren, man får öppna lite fönster, men snart kommer hösten och med den problemen.

Fukten.

Jag har läst mycket gott om solventilatorer såsom solarventi men är nervös för hur detta lirar med köldbryggan som det oisolerade taket utgör. På grund av den nu obefintliga isoleringen har tidigare ägare valt att kallställa över vinterhalvåret, vilket jag också planerar att göra.

Hur fasen gör jag bäst (läs billigast) för att få stugan att överleva tills jag har råd att fixa en mer permanent lösning?
Någon som har någon erfarenhet av solventilatorer i ett liknande hus eller har några andra tips för att få stugan att klara vintersäsongen hyffsat?
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Så länge stugan är tät så det inte regnar in behöver du troligen inte göra någoting. Var tänker du att fukten skall komma ifrån?
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Om det inte är uppvärmt så blir det ungefär lika fuktigt inne som ute vare sig du har en fläkt eller inte. Har du en luftsolfångare kan det bara bli lägre relativ luftfuktighet av att det blir lite varmare. Finns det tecken på att det blivit fuktigt tidigare?
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om det inte är uppvärmt så blir det ungefär lika fuktigt inne som ute vare sig du har en fläkt eller inte. Har du en luftsolfångare kan det bara bli lägre relativ luftfuktighet av att det blir lite varmare. Finns det tecken på att det blivit fuktigt tidigare?
Nej inte blir det vill per automatik lika fuktigt inne som ute en blöt oktober vecka bara för att huset är ouppvärmt.
 
  • Älska
Sernando
  • Laddar…
T topmount skrev:
Nej inte blir det vill per automatik lika fuktigt inne som ute en blöt oktober vecka bara för att huset är ouppvärmt.
Det sker hela tiden ett utbyte av luft mellan inne och ute. Med lite fördröjning dras fuktigheten inne mot fuktigheten ute. Så under den blöta veckan kommer det att vara torrare inne under topparna och fuktigare inne under dalarna. Min poäng är att om det är ett utrymme som inte är uppvärmt och inte tillförs fukt på annat vis kan man inte få ner luftfuktigheten med bara ventilation utan att aktivt styra ventilationen till när det är torrare ute. Men värme hjälper.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det sker hela tiden ett utbyte av luft mellan inne och ute. Med lite fördröjning dras fuktigheten inne mot fuktigheten ute. Så under den blöta veckan kommer det att vara torrare inne under topparna och fuktigare inne under dalarna. Min poäng är att om det är ett utrymme som inte är uppvärmt och inte tillförs fukt på annat vis kan man inte få ner luftfuktigheten med bara ventilation utan att aktivt styra ventilationen till när det är torrare ute. Men värme hjälper.
Min tanke var detsamma. Huset är inte hermetiskt tillslutet - är det fuktigt ute kommer det också bli fuktigt inne. Att huset blir fuktigt märks också på luftkvalitet och doft inomhus.

Så vitt jag förstått solventilatorer/luftsolfångare är det också en del i hur de arbetar. LFS beskriver det som indirekt fuktstyrning - när solen lyser är det ofta torrare samtidigt som den skjutsar med lite värme som sänker RF.

Men det är klart, är det sol ute borde solen också värma det oisolerade taket, vilket borde innebära att taket då inte heller blir en lika kraftig köldbrygga när solventilatorn körs?
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.