Hej! Har ett tegelhus från 62. För att mäta modulmått för fönster, räcker det med att mäta öppningen i tegelväggen då? Eller behöver jag ta hänsyn till något annat i konstruktionen? Man plockar väl bort fönstret helt och står sedan med en öppning som motsvarar öppningen i tegelväggen? Eller tänker jag fel?
 
Torbjörn Lindholm Torbjörn Lindholm skrev:
Hej! Har ett tegelhus från 62. För att mäta modulmått för fönster, räcker det med att mäta öppningen i tegelväggen då? Eller behöver jag ta hänsyn till något annat i konstruktionen? Man plockar väl bort fönstret helt och står sedan med en öppning som motsvarar öppningen i tegelväggen? Eller tänker jag fel?
Modulmått är öppningen i decimeter
Ska du inte köpa polska fönster så är det det som gäller
 
U Uffe A skrev:
Modulmått är öppningen i decimeter
Ska du inte köpa polska fönster så är det det som gäller
Har polska fönster andra mått?🤔
 
  • Gilla
Torbjörn Lindholm
  • Laddar…
Dom beställer du genom att ange exakt mått i mm
 
U Uffe A skrev:
Dom beställer du genom att ange exakt mått i mm
Nää, det är inte min erfarenhet. Är nog olika firmor. Men hur svårt är det att omvandla mm till dm😅
 
R
Torbjörn Lindholm Torbjörn Lindholm skrev:
Hej! Har ett tegelhus från 62. För att mäta modulmått för fönster, räcker det med att mäta öppningen i tegelväggen då? Eller behöver jag ta hänsyn till något annat i konstruktionen? Man plockar väl bort fönstret helt och står sedan med en öppning som motsvarar öppningen i tegelväggen? Eller tänker jag fel?
Ja du tar öppningsmåttet -3cm åt varje håll som man har som drev och justermån..
Inte alls säkert att du har samma exakta modul mått i ditt gamla hus som dagens mått är..
 
U Uffe A skrev:
Modulmått är öppningen i decimeter
Ska du inte köpa polska fönster så är det det som gäller
😂ok! Men räcker det med att mäta avståndet mellan tegelväggen när fönstren sitter i? Se bilden (alltså kanten på hålet på respektive sida)
 
  • Bild av ett fönster med tegelvägg till vänster. En röd cirkel och pil markerar avståndet som ska mätas mellan fönstrets kant och tegelväggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Nej tegelöppningen är inte samma som stommens öppningsmått i vanliga fall utan du får ta bort salningar/foder på insidan så att du ser hela fönstrets utsidemått samt att du ser att du kommer att få drev och justermån för dom nya fönstrerna..
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Nej tegelöppningen är inte samma som stommens öppningsmått i vanliga fall utan du får ta bort salningar/foder på insidan så att du ser hela fönstrets utsidemått samt att du ser att du kommer att få drev och justermån för dom nya fönstrerna..
Aha, så enkelt var det inte alltså :( hoppades på det då öppningen i tegelväggen är 14x13.
 
R
Ska du beställa nya fönster så ser jag inte problemet med att riva salningar/foder på insidan..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.