Står i valet och kvalet att köpa en begagnad slåtterbalk av märket Alpine 402 Elite, likt bilden nedan, till billigt pris.

Denna modell verkar ha ett betydligt lägre pris generellt (1500-2500:) än "näst billigaste" begagnade på marknaden (5000-6000kr). Blir därför lite fundersam om denna är värd att slå till på?

Miastänkta nackdelar jag kan tänka på är drivning enbart på ett hjul, klen vikt och motorstyrka och att knivarna ser korta ut jmf med andra.

Några tankar?
 
Sån här
 
  • Blå och svart golvskrapa med hjul och handtag från märket Alpin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en sådan. Den var billig och den fungerar är väl ungefär vad positivt som finns att säga om den. Det är en tvåtaktsmotor och den har ingen varvtalsregulator utan den går på fullgas hela tiden. Den låter förfärligt och har ingen frikoppling. Går motorn så går slåtterbalken. Inga säkerhetsanordningar någonstans. Skruvar brukar vibrera loss så att man får dra åt då och då eller ersätta dem som ramlat bort. Tecumseh som gjort motorn finns inte längre. Så räkna inte med något överflöd av reservdelar.

Motoreffekten är tillräcklig för balken och drivningen fungerar ok. Men det finns goda skäl till att den är billig.
 
A Avemo skrev:
Jag har en sådan. Den var billig och den fungerar är väl ungefär vad positivt som finns att säga om den. Det är en tvåtaktsmotor och den har ingen varvtalsregulator utan den går på fullgas hela tiden. Den låter förfärligt och har ingen frikoppling. Går motorn så går slåtterbalken. Inga säkerhetsanordningar någonstans. Skruvar brukar vibrera loss så att man får dra åt då och då eller ersätta dem som ramlat bort. Tecumseh som gjort motorn finns inte längre. Så räkna inte med något överflöd av reservdelar.

Motoreffekten är tillräcklig för balken och drivningen fungerar ok. Men det finns goda skäl till att den är billig.
Intressant, kan tänka mig att den är återhållsam på allt vad säkerhet är.

Men den klarar att tugga sig igenom högt gräs bra tycker du? Vi har låtit delar av gräsmattan fått växa fritt så är relativt tjockt gräs att ta sig igenom, därför har jag varit fundersam om den orkar ta sig igenom.

Nya reservknivar är inget som går att få tag på gissar jag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.