U Uffe A skrev:
Ok
Men avvakta med att ta bort tv uttaget
Låt styrelsen ge besked först
Förstår inte er oro över dessa, kan ni utveckla?Det finns ju en splitt med beteckning i skåpet där det går en coax till respektive rum. Skulle ju vara nackskott om någon dragit allting så prydligt och sedan dragit det vidare till grannen från ett uttag hos TS. Det räknar jag som 0% troligt så vad är det jag missar?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
vad är det jag missar?
Det skulle kunna vara så att bostadsrättshavaren inte får ta bort uttagen. Vi vet inget om stadgarna.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Har du ett ändmotstånd i uttaget?
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Har du ett ändmotstånd i uttaget?
Ja det har ja
 
Ta inte inte bort nätverksuttagen, det är guld värt att ha när du eller någon i framtiden bestämmer sig för att sätta en dator, konsol, hi-fi eller vad du vill utrustning där. Är det fula? Funderat på att uppgradera ramarna till något snyggare? Typ:Exxact Glas ram eller Elko plus, då blir det riktigt fint där istället.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det skulle kunna vara så att bostadsrättshavaren inte får ta bort uttagen. Vi vet inget om stadgarna.
Jo men det missade jag inte, det skrev jag redan från början. Jag syftade på någon teknisk anledning. :)
 
  • Gilla
BigNorrey och 1 till
  • Laddar…
B BigNorrey skrev:
Ja det har ja
Då kan det bli problem om du klipper det
Så mitt förslag att vänta tills att du får ok från styrelsen.
Då är det deras ansvar
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Då kan det bli problem om du klipper det
Så mitt förslag att vänta tills att du får ok från styrelsen.
Då är det deras ansvar
Va kan det uppstå för fel? Fick just godkännande om att ta bort uttaget och lägga sladdarna i dosan och sätta för. Men då kan det bli strul endå även fast kabeln bara ligger där eller måste den vara ikopplad?
 
Vi hade nyss ett sånt ärende här i styrelsen. En som köpte lgh och skulle renovera den och slet ut allt. Inkl klippte kablarna till coax. Det kostade honom exakt 4000kr och sura grannar. Här är coax en serie slinga. Så dubbelkolla med styrelsen innan är mitt tips
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
B BigNorrey skrev:
Planen är att ta bort dosorna och låta kablarna ligga i väggen sen sätta för hålen med gipsskiva
Dålig ide. Vad är det för fel på trådat?
Jag hade skaffa snyggare lock och ramar.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Dålig ide. Vad är det för fel på trådat?
Jag hade skaffa snyggare lock och ramar.
Inget fel med trådat men jag har 7st sånna där i hela lägenheten, dom sitter på dåliga ställen. Wifi med 5ghz på tv och laptop fungerar fint utan en massa kablar som syns. Sparar nån ifall man ångrar sig är tanken.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Gällande Coax-nätet:
Om du får röra kabeltvnätet:

Skaffa 6 st ändmotstånd med F-kontakt, [länk]
Skruva bort kablarna på utgångarna på splittern och skruva dit slutmotstånden.
Skruva bort uttagen och låt kabeln ligga i dosan.
Borde det inte räcka med ett och sätta det på kabeln som går till splittern? (Alltså skruva av center sladden och sätt motståndet på den).
 
  • Gilla
Mirkan
  • Laddar…
Du kan inte ta bort uttagen och lämna kablarna i väggen och sätta gipsskiva för.
Tänkte du sätta glapskiva över hela väggen eller bara över hålet ovan på?
För bakomuttaget är det dosor.
Du får så fall sätta dit doslock eller nått som du målar/tapetserar över så dom syns mindre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.