Hej!
Grävde upp en bevattningsslang, droppslang, ur rabatten och skulle vilja laga den. Alltså skarva den helt enkelt för den är nästan av på ett ställe. Det fanns ett stopp i änden på den också, typ en kork, som försvann och behöver ersättas.

Jag trodde det var Gardena men jag hittar inte rätt grejer utan det är fel dimensioner hela tiden. Röret är rätt styvt, det är inte som en trädgårdsslang utan mycket hårdare och böjer man slangen knickas den liksom.

Nån som vet vad det här är för slang?
 
  • Bevattningsslang med en skada nära en röd prick i en rabatt, omgiven av gröna blad. Polyetenslang ej flexibel som en vanlig trädgårdsslang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hård bevattningsslang mäts med en skjutmått mellan växtbladen, vilket visar slangens ytterdiameter i millimeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du borde kunna skarva den med de tillbehör man kan köpa till dem, det finns massor med olika kopplingar.

Alternativt kan du sätta ett rör med samma ytterdiameter som din slang har som innerdiameter och sedan slangklämmor.

Dessa slangar är vanligtvis inte så hårt trycksatta, det brukar sitta en regulator i början av systemet.

Jag har använt dessa till automatisk bevattning kopplat till en timer.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Du borde kunna skarva den med de tillbehör man kan köpa till dem, det finns massor med olika kopplingar.

Alternativt kan du sätta ett rör med samma ytterdiameter som din slang har som innerdiameter och sedan slangklämmor.

Dessa slangar är vanligtvis inte så hårt trycksatta, det brukar sitta en regulator i början av systemet.

Jag har använt dessa till automatisk bevattning kopplat till en timer.
Men vilka tillbehör då? Jag hittar inte Gardenas grejer för 15 mm....
Bra tips om att köpa ett större rör men det får ju vara mjukt då.
Jag tror detta är Gardena för den satt fast med markspik eller vad man ska kalla det som var Gardena.
 
Kanske detta är något som skulle fungera. Beror lite på godstjockleken
 
  • Skärmdump av Bauhaus-produktsida med klämringskoppling Vatette rak DY15XDY15.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingssats med en mutter och en klämhylsa, produktnamn "Kopplingsset Vatette klämhylsa och mutter DY15x2,5" från Bauhaus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna kanske? Tänk på att det är innermåttet du ska mäta
Skarvkoppling 13 mm (1/2") i svart plast, artikelnummer 13203-20.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
tommib
Om det är Gardena så borde deras grejer för microdrip passa. Risken är väl att det är något från Amazon och då är det rätt tröstlöst att veta vad som passar.

Vilka grejer har du provat? Har du testat den som Matti_75 visar ovan?

Klämringskoppling kommer inte funka, godset är alldeles för tunnt i röret.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hej!
Grävde upp en bevattningsslang, droppslang, ur rabatten och skulle vilja laga den. Alltså skarva den helt enkelt för den är nästan av på ett ställe. Det fanns ett stopp i änden på den också, typ en kork, som försvann och behöver ersättas.

Jag trodde det var Gardena men jag hittar inte rätt grejer utan det är fel dimensioner hela tiden. Röret är rätt styvt, det är inte som en trädgårdsslang utan mycket hårdare och böjer man slangen knickas den liksom.

Nån som vet vad det här är för slang?
Ser ut som en slang jag hade till vår första thujahäck. Den hade samma egenskaper som du beskriver. Har dock flyttat så kan ej kolla fysiskt.

Ecodrip startkit - 40 cm
Artikelnummer: 20002
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
V Vector skrev:
Kanske detta är något som skulle fungera. Beror lite på godstjockleken
Tveksamt om den klarar att ligga i jorden utomhus, eller?🤔
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Denna kanske? Tänk på att det är innermåttet du ska mäta
[bild]
Innermåttet ja... Ja det är nog den! Tack!
 
J Josth skrev:
Jag tror det handlar om Gardena Micro drip system: [länk] Stämmer inte det?
Jag tyckte de var typ 4 mm i diameter de slangarna men det verkar som jag mätt fel och borde mätt innermåttet
 
tommib
Småslangarna/Fördelarrören är typ 4 mm men stomslangarna/anläggningsrören är 13 mm. Sen har de också överprisad 25 mm PEM men den tror jag inte säljs som MicroDrip.

Edit: 4,6 mm (3/16")
 
Redigerat:
tommib tommib skrev:
Småslangarna/Fördelarrören är typ 4 mm men stomslangarna/anläggningsrören är 13 mm. Sen har de också överprisad 25 mm PEM men den tror jag inte säljs som MicroDrip.

Edit: 4,6 mm (3/16")
I mitt fall är stomslangen som du kallar det hål i med jämna mellanrum så det finns inga små slangar. Du ser ett av hålen på bilden
 
tommib
Nej, jag vet. Den du har är så att säga en färdig produkt avsedd för ffa häckar. Det skulle dock förvåna mig något om inte Gardena inte har byggt sina slangar så att de passar med samma kopplingstyp. Ett test är ju att titta i matad ände, dvs där du kopplar på vattnet. Hur ser det ut där? Är det en vanlig gardenakoppling till en plastgrunka (tryckreducerare)? Gardenas variant som säljs tillsammans med deras Microdripslang ser ut som nedan och den används även till resterande sortiment. Vatten in på vänster sida, ut till droppslangen på höger. Detta är den nyare versionen, på den gamla sitter ett litet plåtbleck som nyper fast slangen.

Svart tryckreducerare från Gardena, designad för att ansluta till ett Micro-Drip-system, med märkningar och kopplingar för vatteninlopp och utloppsslang.

Det finns också en större variant med en fyrkantig skruvtopp men den används inte primärt till den här droppslangen. Den jag och andra misstänker att du har är denna

Svart droppslang från Gardena vid basen av en planta, levererar en vattendroppe till jorden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


som kallas Drip irrigation line. Väldigt likt din bild, inkl det orange i dropphålet.

Kolla in resten av deras sortiment och testa en 1/2" koppling på din slang. Borde funka tänker jag. Om ditt namn skvallrar om bostadsort kan jag rekommendera Hornbach i Fittja som har ett bra sortiment med Gardenagrejer. Även Bauhaus i Alby har ett bra sortiment direkt på hyllan.

Om det nu är en kopia och inte Gardena skulle jag testa med Gardenas grejer ändå. Kinakopior brukar hålla sig till samma mått, om än med sämre precision. Hornbach har också ett eget märke som heter ForQ (eller något, de byter ibland) som har liknande kopplingar.
 
Man behöver väl inte krångla till det, en vanlig skarv och slangkämmor löser ju detta enkelt.
Finns väl på Jula, Classe, Biltema, byggladorna...
Metallskarvkoppling för slangar, används vid byggprojekt för att förena två slangändar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.