Står i valet och kvalet vilken fasadfärg vi ska välja.

Huset behöver målas om pronto, vi har ej budget för dyra märken. Så det står mellan rustas fasadfärg 4500n och biltemas 1502n.

Den från rusta är ju lite mörkare än biltemas, har svårt att hitta bilder på hus med dom färgkoderna .

Är det någon här inne som målat med dom färgnyanserna och vill dela med sig med bilder ? :)
 
N
Ni kanske ska avvakta, hur ser fasaden ut?
Och vilket förarbete har ni tänkt?
Tråkigt om man förstör fasaden med denna "brådska"

Har dock inget svar på frågan, har använt rustas träolja.
Och sa efter, att detta skräp köper jag aldrig igen.
Har hört liknande om biltema, men har ingen personlig erfarenhet.
Har handlat mycket på båda varuhusen, men skulle aldrig handla färg där.
 
N neo11 skrev:
Ni kanske ska avvakta, hur ser fasaden ut?
Och vilket förarbete har ni tänkt?
Tråkigt om man förstör fasaden med denna "brådska"

Har dock inget svar på frågan, har använt rustas träolja.
Och sa efter, att detta skräp köper jag aldrig igen.
Har hört liknande om biltema, men har ingen personlig erfarenhet.
Har handlat mycket på båda varuhusen, men skulle aldrig handla färg där.
Det är rätt bråttom, har kollat olika tester och både biltema och rustas fasadfärger fick bäst i test av folksam i både hållbarhet och i miljöaspekt. Så känner oss trygga med val av märke :)
Vissa plankor behöver bytas, och är endel "naket" trä som ska oljas först för att sedan grundmåla.
Olja och grundfärg har jag inte hunnit sätta mig in i vilket märke som är lämpligast dock.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
N
Ok, men du gör detta innan du målare med rustas eller biltemas färg?
Byter plankor, oljar o grundmålar. Helst vill man väl ha samma fabrikat.
Ska du måla med olje baserad färg sen? eller hur går tankarna.
Bara nyfiken, då jag inte är kunnig i detta så.
Men finns säkert fler här som kan bättre.
 
BirgitS
Nathalie Quist Nathalie Quist skrev:
Huset behöver målas om pronto, vi har ej budget för dyra märken. Så det står mellan rustas fasadfärg 4500n och biltemas 1502n.
Neutrala färger, sådana som slutar på n, ser ofta lite blåaktiga ut eftersom solljus är rätt blått, och det syns mer på ljusa färger än på lite mörkare.

Ytor målade med mörka färger blir varmare när solen lyser på dem än de som är ljusa. Har man problem med värme inomhus när solen lyser bör man alltså ha en ljus färg.
Nathalie Quist Nathalie Quist skrev:
Den från rusta är ju lite mörkare än biltemas, har svårt att hitta bilder på hus med dom färgkoderna .

Är det någon här inne som målat med dom färgnyanserna och vill dela med sig med bilder ? :)
Kulören på bilderna kommer se helt olika ut beroende på om de är tagna i solsken, mulen sommar eller på vintern. Gå runt och ta bilder på hus så ska du se att det ser olika ut på den solbelysta sidan och på sidan i skugga.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Ok, men du gör detta innan du målare med rustas eller biltemas färg?
Byter plankor, oljar o grundmålar. Helst vill man väl ha samma fabrikat.
Ska du måla med olje baserad färg sen? eller hur går tankarna.
Bara nyfiken, då jag inte är kunnig i detta så.
Men finns säkert fler här som kan bättre.
Ja men exakt, vi kommer bryta bort de dåliga plankorna, skrapa resterande, sen olja in det som behövs, sen grundmåla. Sätta dit nya plankor(grundmålade) och sen dags för färgen :)

Har som sagt inte satt mig in i vilka fabrikat det blir för de första 2 stegen, men kommer gå efter lite bäst-i-test listor och se vad som finns :)
 
N
OK, lycka till.
Utan att ha någon kunskap av färgen, så röstar jag på kulören 1502n från biltema.
 
  • Gilla
Nathalie Quist
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.