Hej!

Nyinflyttad i en Brf och det finns hör och häpna 7 stycken sånna här uttag runt om i våran 3a. Det är 7st för många då routern sitter väldigt bra i skåpet. Frågan är nu om det är okej att ta bort dessa? Håller på att renovera och har tänkt sätta för dom. Är dom seriekopplade? Vill inte förstöra för någon granne.

Har hört med föreningen och väntar svar men dom är äldre och verkar vara okunniga inom detta.
 
  • Ett vägguttag med uttag för TV, radio och två nätverksjack markerade "IT: 10" och "IT: 9" med färgade etiketter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översiktsschema för IT- och kabel-TV-uttag samt telefonkopplingar i bostadsrättsförening, med lokalisering av uttag i olika rum och hänvisning till kopplingsplintar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elskåp med olika kablar och routrar kopplade i en lägenhet. Flera Ethernet-kablar anslutna i olika portar och ett grenuttag synligt i botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom är ju inte där för att ge dig möjligheten att sätta routern någon annanstans utan främst för att kunna ge trådad koppling till saker som datorer, tv mm. Hur vida du får ta bort dem eller inte beror nog på stadgarna i din förening. Äger föreningen all fast nätverksutrustning får du ju inte ta bort dem med mindre än att du sparar dosorna och är beredd på att återställa på begäran. Är det en lägenhet som du planerar att bo väldigt lång tid i (10+ år) kan du ju för all del dumpa dem om du vill det men annars hade jag använt dem, inte ovanligt att man har rätt kass wifi i lägenheter med många nära grannar då grannarnas utrustning stör varandra. Även om det är bra idag kan ju grannen Agda 96 trilla av pinn och någon annan flyttar in o råkar använda samma kanal som din router.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 9 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Dom är ju inte där för att ge dig möjligheten att sätta routern någon annanstans utan främst för att kunna ge trådad koppling till saker som datorer, tv mm. Hur vida du får ta bort dem eller inte beror nog på stadgarna i din förening. Äger föreningen all fast nätverksutrustning får du ju inte ta bort dem med mindre än att du sparar dosorna och är beredd på att återställa på begäran. Är det en lägenhet som du planerar att bo väldigt lång tid i (10+ år) kan du ju för all del dumpa dem om du vill det men annars hade jag använt dem, inte ovanligt att man har rätt kass wifi i lägenheter med många nära grannar då grannarnas utrustning stör varandra. Även om det är bra idag kan ju grannen Agda 96 trilla av pinn och någon annan flyttar in o råkar använda samma kanal som din router.
Blir kanske att behålla 1 i något hörn, problemet är att dom är så stora och jävligt tråkiga att kolla på, sen kommer vi aldrig använda oss av antennkabel
 
Nej coaxialkabeln lär nog inte se mycket användning. Den hade jag nog tagit bort locket för i alla fall, men kör själv både tv och datorer (ej laptops) samt tv-spel med tp-kabel och har även övervakningskameror som drivs med PoE samt APs så hade varit sjukt glad om förra ägaren av vårt hus dragit TP när de byggde om. Jag använde även uttagen som fanns när vi tidigare bodde i lägenhet så jag hade absolut räknat nätverksuttag som ett stort + vid köp.
 
  • Gilla
martin.sveg och 4 till
  • Laddar…
R
B BigNorrey skrev:
Blir kanske att behålla 1 i något hörn, problemet är att dom är så stora och jävligt tråkiga att kolla på, sen kommer vi aldrig använda oss av antennkabel
Just coaxialuttagen kan vara seriekopplade till grannar så där bör du vara säker innan du tar bort något.

Invänta svar är nog det enda råd som kan ges
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Just coaxialuttagen kan vara seriekopplade till grannar så där bör du vara säker innan du tar bort något.

Invänta svar är nog det enda råd som kan ges
Dom syns ju i skåpet så inte troligt att det är någon seriekoppling från uttagen, men utgår ifrån att TS inte är ute efter mer än att ta bort dosan utanpå väggen och låta kabel och insidan vara intakt.
 
T TypRätt skrev:
Dom syns ju i skåpet så inte troligt att det är någon seriekoppling från uttagen, men utgår ifrån att TS inte är ute efter mer än att ta bort dosan utanpå väggen och låta kabel och insidan vara intakt.
Planen är att ta bort dosorna och låta kablarna ligga i väggen sen sätta för hålen med gipsskiva
 
R
T TypRätt skrev:
Dom syns ju i skåpet så inte troligt att det är någon seriekoppling från uttagen, men utgår ifrån att TS inte är ute efter mer än att ta bort dosan utanpå väggen och låta kabel och insidan vara intakt.
Uttaget kan dock vara en vital del när det handlar om koaxialnät.
 
Hade inte tagit bort dom
Trådat är guld värt
 
  • Gilla
martin.sveg och 9 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Hade inte tagit bort dom
Trådat är guld värt
Inte jag heller. Jag och säkert många andra skulle vara överlyckliga om vi hade den nätverksinstallationen! Att sabba den borde vara straffbart. 😉
 
  • Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 10 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Inte jag heller. Jag och säkert många andra skulle vara överlyckliga om vi hade den nätverksinstallationen! Att sabba den borde vara straffbart. 😉
Och kan kanske vara ;) jag hade som sagt inväntat svar.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Hade inte tagit bort dom
Trådat
Alfredo Alfredo skrev:
Inte jag heller. Jag och säkert många andra skulle vara överlyckliga om vi hade den nätverksinstallationen! Att sabba den borde vara straffbart. 😉
Dessvärre inte för oss, dom sitter på så otympliga ställen och fyller absolut 0 funktion...
 
B BigNorrey skrev:
absolut 0 funktion...
Tänk på värdeminskningen om du tar bort dem. 😉
 
  • Älska
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Ok
Men avvakta med att ta bort tv uttaget
Låt styrelsen ge besked först
 
  • Gilla
BigNorrey
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Ok
Men avvakta med att ta bort tv uttaget
Låt styrelsen ge besked först
Tack det ska jag göra. Har kikat in i uttaget och går endast en kabel ut och ingen vidare, borde tyda att det inte är seriekopplat va?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.