Efter ca 4 år med en Gardena robotgräsklippare och flera tillfällen med risk för nervsammanbrott har vi beslutat att dra om begränsnings- och guidekabel.

Nuvarande uppsättning av kablar har lagats och skarvats ett otal gånger och nu har vi ännu en gång råkat ut för blinkande blått trots att mätverktyg (inkl. Ohm-mätare) inte indikerar något kabelbrott.

Hur skulle ni experter föreslå kabeldragning? Se skiss nedan. Tidigare har jag dragit kablarna under plattorna.
 
  • Handritad skiss över trädgård med hus i mitten, omgiven av områden med gräs, plattor, rabatter, grus och en robotgräsklippares laddstation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det som har orsakat dina nervsammanbrott? Är det problem med att kabeln har skadats eller att klipparen inte har fungerat som tänkt?
Under 4 år bör du har ha fått en klar uppfattning om hur klipparen beter sig på din tomt och om kabeldragningen har varit korrekt och bra, då är det svårt på distans komma med några vettiga kommentarer. 😀
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Det finns kablar som är mycket benägna för korrosion då dem innehåller en blandning av koppar och aluminium. T ex Huskvarnas standardkabel. Se till att lägg kabel som enbart innehåller koppar eller förtennt koppar.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Vad är det som har orsakat dina nervsammanbrott? Är det problem med att kabeln har skadats eller att klipparen inte har fungerat som tänkt?
Under 4 år bör du har ha fått en klar uppfattning om hur klipparen beter sig på din tomt och om kabeldragningen har varit korrekt och bra, då är det svårt på distans komma med några vettiga kommentarer. 😀
Oftast pga av kabelbrott. Uppskattningsvis innehåller hela slingan nu ca 20-25 skarvdon.
 
Vad är det som har orsakat dessa kabelbrott? Är det djur som gräver sönder kabeln eller är det mänsklig aktivitet i trädgården som är orsaken?

Det finns kraftigare kabel som står emot gnagare, kostar dock mer.

Det går att lägga kabeln i en vattenslang eller vp-rör när den går underplattor eller i grus, då som ett mekaniskt skydd.
 
  • Gilla
Icaros2 och 2 till
  • Laddar…
Jag har haft HQ-robot i snart 15 år och har inte drabbats på detta sätt. Visserligen har jag haft min beskärda del av kabelbrott, men det har alltid varit mitt eget fel. Den absolut största risken är att det blir hack i plasten på kabeln och att detta gör att den oxiderar inifrån. Sedan har jag satt en spade i kabeln ett par gånger också...
...just nu har jag fått till installationen så bra att roboten inte stannar mer än någon gång i veckan (pga lyft sensorn, men detta skall jag återställa automatiskt är tanken, jag har kopplat in en dator i min klippare och numär det dags att åtgärda denna "bugg" i klipparen mjukvara - den kommer att backa en decimeter och återställa lyftsensorn).

Har du fått ned tråden under svålen på gräset? Det är det viktigaste för att slippa hack i tråden. Det misstaget gjorde man ju i början, man använde plastspikarna...
 
  • Gilla
Icaros2 och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har haft HQ-robot i snart 15 år och har inte drabbats på detta sätt. Visserligen har jag haft min beskärda del av kabelbrott, men det har alltid varit mitt eget fel. Den absolut största risken är att det blir hack i plasten på kabeln och att detta gör att den oxiderar inifrån. Sedan har jag satt en spade i kabeln ett par gånger också...
...just nu har jag fått till installationen så bra att roboten inte stannar mer än någon gång i veckan (pga lyft sensorn, men detta skall jag återställa automatiskt är tanken, jag har kopplat in en dator i min klippare och numär det dags att åtgärda denna "bugg" i klipparen mjukvara - den kommer att backa en decimeter och återställa lyftsensorn).

Har du fått ned tråden under svålen på gräset? Det är det viktigaste för att slippa hack i tråden. Det misstaget gjorde man ju i början, man använde plastspikarna...
Jovisst, en gång har jag huggit av tråden när man ställt i från sig spaden i gräsmattan när man gräver i ett land, två gånger har min fru gjort samma sak. Sen har jag en mer problematisk hårdare gräsmattezon mot huset inkl en plattgång och där slarvade jag helt klart, tog fram vinkelslipen och "plöjde" en riktig fåra förra året. I år har det inte varit några problem.
 
En sak till, se till att lägga "tre trådar" ibland (lite tråd som kan dras ut, jag har detta lagt i 16mm rör så att det inte växer fast). Marken rör på sig på vintern och metallen kan gå av internt av markrörelserna även om inte plasten går av. De värsta felen är när tråden "nästan är av".
 
  • Gilla
Icaros2
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
just nu har jag fått till installationen så bra att roboten inte stannar mer än någon gång i veckan (pga lyft sensorn, men detta skall jag återställa automatiskt är tanken, jag har kopplat in en dator i min klippare och numär det dags att åtgärda denna "bugg" i klipparen mjukvara - den kommer att backa en decimeter och återställa lyftsensorn).
Vill inte kapa tråden, men kan du inte skriva en tråd om det här? Känns intressant!
 
  • Gilla
Icaros2 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vill inte kapa tråden, men kan du inte skriva en tråd om det här? Känns intressant!
Jag kan göra det när jag kommer igång med det. Jag har ju gamla 220AC så den är extremt "öppen". Letar nu efter en reservdelsmaskin då jag inte vill få nya modeller som inte går att styra lika lätt...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag skulle inte ha kabel under plattorna
 
I Icaros2 skrev:
Oftast pga av kabelbrott. Uppskattningsvis innehåller hela slingan nu ca 20-25 skarvdon.
Jag rekommenderar klippare utan slinga i ditt fall.
 
S sevenfifty skrev:
Jag skulle inte ha kabel under plattorna
Varför inte? Jag har det på flera ställen och tycker att det fungerar bra.
 
Med största sannolikhet behövs ingen kabel under plattorna, utan området kan göras som ett U.
Handritad karta över en tomt med markerade områden för hus, grus, plattsättningar och gräs, samt röd och grön linje som visar två olika slingor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man sen drar guide enligt grön eller röd spelar nog ingen större roll.
 
  • Gilla
Icaros2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.