Har tänkt bygga om en tredjedel av ladugården till garage, men då baksidan och halva gaveln inte direkt har någon sockel så undrar jag lite hur man ska få till det lättast? Golvet i större delen av det blivande garaget är redan gjutet, men en 1/6 är det inte samt att 3/6 behövs höjas. Men för att kunna gjuta upp så att ytterväggen står på betong istället för i luften/på stenar hur gör jag då?

Sen kommer det även in rätt mycket vatten under ladugården har jag märkt så det har sprängt det gjutna golvet där kossorna en gång stått, men hur dränerar man nånting som inte har en grund? Vill undvika detta när man har gjutit garagegolvet.

Sen är ju också frågan om det går att gjuta golvet själv (ca 48m2)? Kan man gjuta en del i taget så att säga eller måste jag pynta för att det kommer en cementbil och spolar`? Har hört att det är rätt dyrt.
 
Kan inte svara på så väldigt mycket av dina frågor, men jag gjöt nyligen om 75m2 golv i min lada. Jag använde självkompakterande (flytbetong), stålfiberarmerad betong och det kostade ~14000 eller ca 1850kr/m3. Väl värt pengarna.
Lycka till
 
Lät ju inte farligt dyrt alls det. Blandade du och gjöt själv? Om det är stålfiberarmerad betong, behöver man då inte armera själv? Låter smidigt om det är så.
 
Jag köpte betongen från Sydsten. Det kom levererat med betongbil.
I princip så behöver man inte lägga armeringsnät om man använder fiberarmerad betong (finns både plast och stålfiber). Dock kan det vara bra att lägga lite armering i kanterna, framförallt om man ställer väggar där. Jag gjorde dock inte det utan gjöt bara lite tjockare på den yttersta biten, ca 2-3 dm.
 
Låter som ett bra alternativ, måste kolla upp det. Tack ska du ha.
 
Hej, hur blev det?
Vi ska göra liknande i vår, rev precis garaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.