Diskbänksavlopp, ungefär som denna

https://sverigeblanco.se/produkt/rorset-metra-1x35-m-pop-up-runt-overringsskydd-237858/

men från ungefär 2002. Vill rensa. När jag skruvar på skruven (se bild 1) går det trögt men inget händer. Något i andra änden som borde sitta fast gör väl inte det utan snurrar med? Har för mig att jag skruvade bort detta för många år sedan. Kan jag ha dragit åt för hårt då? Måste byta?

Jag skulle kunna öppna avloppsrörsanslutningen men det är oklart om jag kommer åt något därifrån och öppningen är förstås bortåt ... :( (Se bild 2.)

Tips?
 
  • Närbild på en diskbänksavlopp med synliga skruvar och smuts, användare har problem med att skruva fast skruven vid rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt diskbänksavlopp med plastdetaljer under diskhon, anslutet till flera vita rör. Synliga gängade och flexibla metallslangar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova att lyfta upp skruven lite tex med en matkniv i glipan. eller genom att sticka ner ngt som ger skruven lite motstånd, snett ifrån till skruven, tex en skruvmejsel. Du behöver nog få lite motstånd.
 
P peter2 skrev:
Diskbänksavlopp, ungefär som denna

[länk]

men från ungefär 2002. Vill rensa. När jag skruvar på skruven (se bild 1) går det trögt men inget händer. Något i andra änden som borde sitta fast gör väl inte det utan snurrar med? Har för mig att jag skruvade bort detta för många år sedan. Kan jag ha dragit åt för hårt då? Måste byta?

Jag skulle kunna öppna avloppsrörsanslutningen men det är oklart om jag kommer åt något därifrån och öppningen är förstås bortåt ... :( (Se bild 2.)

Tips?
K Karriärmamman skrev:
Prova att lyfta upp skruven lite tex med en matkniv i glipan. eller genom att sticka ner ngt som ger skruven lite motstånd, snett ifrån till skruven, tex en skruvmejsel. Du behöver nog få lite motstånd.
Förstår inte. Det är alltså en ihålig skruv/bult som går ända ner i botten. I hålet kan man sticka ner pinnen på en avloppssil/-propp. Den kan då lyftas och sänkas med mekanik längst ner under skruven.
 
  • Gilla
Karriärmamman
  • Laddar…
P peter2 skrev:
Förstår inte. Det är alltså en ihålig skruv/bult som går ända ner i botten. I hålet kan man sticka ner pinnen på en avloppssil/-propp. Den kan då lyftas och sänkas med mekanik längst ner under skruven.
mellan diskbänken botten (på ovansidan) och skruven kan man försöka trycka in ngt tunnt, tex en bakskrapa, ett rakblad e dylik. för att ge lite mer motstånd för gängorna som kanske då drar bättre när du samtidigt skruvar ut den ihåliga skruven från avloppets undersida.
 
Prova o dra lite i paketet(!) alltså under hon samtidigt som du skruvar ut skruven så ta den nog gänger.
 
K Karriärmamman skrev:
mellan diskbänken botten (på ovansidan) och skruven kan man försöka trycka in ngt tunnt, tex en bakskrapa, ett rakblad e dylik. för att ge lite mer motstånd för gängorna som kanske då drar bättre när du samtidigt skruvar ut den ihåliga skruven från avloppets undersida.
Aha, missförstånd: skruven går inte igenom till undersidan. Jag kan bara skruva från ovansidan. (F.ö. med en skiftnyckel, för extra kraft.)
 
P peter2 skrev:
Aha, missförstånd: skruven går inte igenom till undersidan. Jag kan bara skruva från ovansidan. (F.ö. med en skiftnyckel, för extra kraft.)
Jag brukar skruva en sådan skruv med en vanlig matkniv för jag har inte en sådan stor skruvmejsel som är platt. Om den inte går ner igen är det säkert skit kvar i gängorna. Den ska ju skruvas från ovansidan ner i plast-avsloppets gängor.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
P peter2 skrev:
Aha, missförstånd: skruven går inte igenom till undersidan. Jag kan bara skruva från ovansidan. (F.ö. med en skiftnyckel, för extra kraft.)
Det ska inte vara sånt motstånd när du skruvar ut hålskruven. Den är troligen gängad i en metallmutter som sitter ingjuten i korgventilens plast. Troligen har hålskruv och metallmutter ärgat ihop och nu använder du kraft för att tvinga runt metallmuttern i sitt plastsäte.

Köp ett nytt avlopp och såga bort det gamla.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Som spikrätaren skriver, prova att dra plastunderdelen neråt samtidigt som du skruvar ut skruven.
Det kan vara dåliga gängor i plasten som gör att skruven bara går runt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
E etompau skrev:
Som spikrätaren skriver, prova att dra plastunderdelen neråt samtidigt som du skruvar ut skruven.
Det kan vara dåliga gängor i plasten som gör att skruven bara går runt.
Exakt det jag var inne på från början. Om de ärgat ihop??? Häll lite vanlig hushållsättika i och kring och låt verka i några minutrara. Kan hjälpa. Men prova med en skruvmejsel i stället, skruven sitter ju djupt och ska åter ner djupt igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.