Jag har passiv frikyla i tvåvåningshus där käldbärarkretsen tappar tryck men hittar ingen läcka, endast lite grönfärgat intorkat dropp på några ställen som jag bedömer är från kondens på kopparrören pga färgen. Jag kör bioetanol som ju är lite svagt blått.

Senaste somrarna har jag fyllt på lite luft och vatten i expansionskärlet (Nibe standard plastkärl kompletterat med ventil i toppen för att kunna trycksätta) och luftat fläktkonvektorerna på övervåningen, det har väl räckt med en gång kanske per sommar, eller max två. Nu i år är det värre, har tryckt i luft och lite vatten kanske tre gånger och nu är kylan borta igen. Trycket minskar och det blir luft i konvektorerna där uppe så man hör hur det skvalar och rinner utan att det blir nämnvärd kyla.

Igår tryckte jag i till 0,6 bar (stod på 0,1 bar innan). Idag ca 18 timmar senare har det sjunkit till 0,5 bar. Gissar att det landar på 0,1 bar om några dagar.

Tips på felsökning?

Det märkliga är att jag tycker att värmekretsen också tappar i tryck, om än mycket långsammare. Men det kan väl inte ha någon koppling? Det är varken samma krets eller att de möts i en vvx.
 
Man ska inte ha plastkärl när man ska trycksätta tycker jag. Ett riktigt tryckerexpkärl och en genomströmmningsluftare så behöver du inte stå å lufta å fylla på systemet varje sommar
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
V Vector skrev:
Man ska inte ha plastkärl när man ska trycksätta tycker jag. Ett riktigt tryckerexpkärl och en genomströmmningsluftare så behöver du inte stå å lufta å fylla på systemet varje sommar
Innan jag installerade allt så läste jag att det vanliga plastkärlet skulle funka fint även om det inte var avsett för ändamålet men jag hade jag inte haft detta kärl så hade jag ju köpt ett rikigt "rött" kärl så klart.

Genomströmningsluftare, googlade det men fick upp en massa olika luftare. Du menar helt enkelt "automatisk" avluftare med flottör eller någon specifik modell? Något speciellt att tänka på när man kör 30% bioetanol?

Även om jag sätter dit en automatisk avluftare så undrar jag ju hur det kan läcka ut både tryck och vätska i tomma intet, eller kan det vara så illa att kollektorn läcker? Den provtrycktes iaf vet jag när den installerades för 13 år sedan.
 
Typ en sådan. Bästa med dom är att du inte behöver sätta dom på högsta punken på systemet. Man kan sätta den i " pannrum" även om konvektor är ovanför
 
  • Pneumatex Zeparo ZUVS 40 Mikrobubbelavskiljare för horisontell montering, RSK-Nr 4845779.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är en nibe som har några år på nacken , typ 20 år så kan det vara någon sprucken mutter inne i vp som gör att det läker
 
Dett är en Nibe 1145 från 2011.
Ang avluftning så tycker jag det borde ske per automatik såsom volymkärlet sitter. Luftbubblor borde åka rätt upp i behållaren?
Nibe 1145 från 2011 med kopparrör, volymkärl, tryckmätare och elektronik från Wilo, en del av ett ventilations- eller värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.