Jag är inte ung längre och tänkte anlita någon som gör rent mina två tegeltak. Men det finns diametralt olika åsikter om vad som är bäst. "Bara taktvätt och antialg-medel". "Aldrig högtryckstvätt". "Du måste takmåla efter tvätt för att försegla porerna". Och priset verkar variera enormt!
Finns det nån som kan byggnadsvård där ute som kan ge mig kunskap?
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Jag säger, gör så lite som möjligt. Spruta grön-fri på om det är mycket påväxt. Annars låt det vara. Avråder från tvätt. Erfarenhet av att de fryser sönder.
 
  • Gilla
  • Wow
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Och grönfri kanske du kan spola på själv.

Jag körde för några år sedan med Biltemas variant, den har ett munstycke där man bara kopplar på trädgårdsslangen, vatten tar med sig lagom mycket medel. Jag passade på när jag målade fasaden och hade hyrt en skylift över helgen. Kunde spola från skyliften.
 
Hej och välkommen till forumet @Anders 667!

Om du har ett lertegeltak tycker jag att du absolut inte ska förstöra det med nån målning, att spruta Fulstopp eller liknande brukar vara ett effektivt sätt att få bort alger och lav, har taket mossa kan man behöva skrapa eller borsta bort den först. Jag har använt Biltemas trall tvätt på gammalt tegeltak och det håller bort påväxt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.