jag tänkte klämkopplingar och dess mängd för vinklar och skarav jämfört med pex som kanm köras nästan oskarvat till slutpunkt
då blir det billigare med pex

Cu22 kostar 84:-/meter och pex mellan 25-30:-/meter för samma dimension
 
spocks_beard:Helt rätt. Grövre dimension av koppar är svindyrt/meter. Fast å andra sidan så är det ju en engångsinvestering (som tur är) så under hållbarhetstiden ska det förhoppningsvis inte göra så stor skillnad.

Sen är det ju egentligen jobbet som ÄR det dyra oavsett system, gör man det hela själv är materialkostnaden liten i jämförelse.
 
spocks_beard skrev:
jag tänkte klämkopplingar och dess mängd för vinklar och skarav jämfört med pex som kanm köras nästan oskarvat till slutpunkt
då blir det billigare med pex

Cu22 kostar 84:-/meter och pex mellan 25-30:-/meter för samma dimension
vist det mkanche är dyrare i meter pris som råvara men räkna ut vad det kostar per meter när du har satt dit alla koplingar/trör mm så då får du räkna meed alla koplingar du använder på en meter och rör til len meter och då får du fram den slutliga priset för en meter så man kan inte bara kola på vad en meter CU rör kostar utan amn måste se till alla utgifter på en meter
 
presskopplingar fungerar hur bra som helst, och dom håller! Det är ju ingen nyhet, det har ju funnits riktigt länge. Sen om man drar koppar eller pex brukar gå ganska så jämt ut prismässigt i slutändan.
 
press koplingar har ju funits länge i tysklan så men jag litar fortfarande inte på presskoplingen när det gäller varmvatten värem system för då torkar ju oringen ut och då spricker den och då försvinner tätnings förmågan
 
Är det någon som vet vilka som hyr ut presstänger?
Har hört Ahlsell, jag tänkte hyra som privatperson.
 
Ingen som vet vart man kan hyra presstång?
 
nej inte som privatperson. fråga en rörmokare, han kanske vill låna ut sin mot lite hyra :)
 
Du kanske har en? Lite långt till värmland men ändå :)
 
ja, det har jag :)
 
Hyrde på CRAMO som privatperson. 490 kr för Fredag till MÅndag. Överkomligt pris!

Hade turen att den var nykalibrerad och jag den förste efter det :)
 
Fotografen skrev:
Presskopplingar kommer att ställa till ett helvete, rent ut sagt, om 15-20 år när o-ringarna har torkat (och alla garantier gått ut...).
De enda fördelarna är att det inte behövs värme och att monteringen går snabbt. Som vanligt har byggindustrin kastat sig över något outprovat och slutkunden får betala till slut, två gånger...använd kläm- eller lödkopplingar!!

Första byggena jag annvände press på var 1988 och jag har aldrig hört några problem därifrån.
Fösta gångerna man annvände press delar var på slutet av 60talet i ett hyreshus i hbg dom stammarna finns fortfarande kvar.

Jag hade iaf INTE satt en klämring i torpar grund, endast heldragna rör/slangar med synlig fördelare.
Även om kopplingar är inspektionsbara i torpargrund så märker man inte ett problem förän man har vattenskadan
 
Jag hade iaf INTE satt en klämring i torpar grund, endast heldragna rör/slangar med synlig fördelare.
Även om kopplingar är inspektionsbara i torpargrund så märker man inte ett problem förän man har vattenskadan
Jag håller med dig Pelle, gillar inte annat än svetsat egentligen med tanke på vart rören går.
Eller gängat, men då är det ju järn och det vet vi ju hur det slutar :)

Men, jag blev förvånad när jag pluggade och drog om rören under, varmvattnet som suttit sen indragningen av kommunalt
var skarvat med klämkopplingar, och de har hållit bra sen 60-talet.

Bra tips med Cramo, de har vi ju i Strängnäs också, ska nog isåfall hyra en tång där.
Om det inte blir PEX :)

Ruggigt svårt att bestämma vilken.
 
kör det som blir biligast för dig i slutändan rökna på pris per meter fördigt rör för dem är lika bra båda koplingarna vad jag vet
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.