I min källare är taket och väggar målade i en plast-liknande färg som sitter ganska fast så jag orkar inte skrapa allt. Väggarna och taket är lite ojämna så som alla källare brukar vara.

De på Jem o Fix säger att jag kan lägga en primer först och spackla sedan och att man kan köpa den primer på till exempel Bauhaus eller Hornbach. Men de berättade inte exakt vilken primer ..

Är det någon som vet vilken primer jag ska använda i mitt fall? Primer över plastfärg och sedan spackel ovanpå och slutligen färg (icke plastfärg)

MVH
 
Vad har du för förutsättningar på källarväggarna? Är det dränerat på utsidan, ser du fuktpåverkan invändigt? Sitter färgen löst nu och det beror på fukt så blir det inte bättre av att spackla och måla över befintligt plastfärg. Stor risk att det börjar släppa igen.
 
Centano Centano skrev:
Vad har du för förutsättningar på källarväggarna? Är det dränerat på utsidan, ser du fuktpåverkan invändigt? Sitter färgen löst nu och det beror på fukt så blir det inte bättre av att spackla och måla över befintligt plastfärg. Stor risk att det börjar släppa igen.
Hej ja jag är arkitekt och fukten gjorde lite skada i väggarna på grund av många faktorer som är nu åtgärdat genom bland annat biokonstruktion (lerputsade alla vägga i källaren och det blev utmärkt. Men taket är en annan fråga där plastfärgen fortfarande finns och taket är lite ojämnt så primer och spackel krävs men vet inte vilken prima är den jag måste köpa och när jag googlar så hittar jag bara primer för att måla cyklar 🤪
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.