Kan man använda vanliga halvhårda kopparrör, lödkopplingar och vanliga klämringskopplingar av typ Vatette eller VSH ifall man vill dra ett litet rörsystem för tryckluft? Är väl en 10 bar maximalt i kompressorn. Pallar grejerna detta eller behövs det något alldeles speciellt?
 
  • Gilla
alm70
  • Laddar…
Det finns inget som hindrar det nästan tvärtom lyx med det materialet. Du kan köra 100 bar om så vore i dem.
 
  • Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det finns inget som hindrar det nästan tvärtom lyx med det materialet. Du kan köra 100 bar om så vore i dem.
Wow, tack för snabbt svar.
Men varför anser du att det är lyx? Vad är så att säga budgetalternativet?
 
Två tips:
  • Där snabbkopplingar eller liknande ska kopplas in måste rörsystemet vara väl förankrat/svept.
  • Det blir kondens. På lägsta punkt(erna) måste det finnas avvattningsventil.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Vill man lyxa till det gör man avsticken uppåt ... Har sett färdiga rör för att svetsas på, men min google-fu är svag idag ..
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jag håller på och drar kopparrör till tryckluft nu, använder klämringskopplingar.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Wow, tack för snabbt svar.
Men varför anser du att det är lyx? Vad är så att säga budgetalternativet?
Det var mest koppar jag tänkte på det är ju ganska dyra rör särskilt lite grövre. Kan du låna en press är det fint i sammanhanget med de blanka elförzinkade rören och delarna. Och är man lite van går ju de konventionella svarta/blå järnrören också främst om man kan svetsa och välja en grövre stam som går "runt" och med detaljerna som nämnts med avstick uppåt och dränering i lågpunkt. Limmade PVC delar och rör är ju också något som går bra att använda samma där med att man kan gå upp lite i dimension utan att kostnaden skenar.

Nu är kanske allt detta onödigt om du bara vill ordna till det lite med några fasta rörledningar i ett litet område men det skadar inte att tänka på i alla fall.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jag valde koppar för att det var "lätt" att jobba med (även om jag förstår varför presskopplingar kommit).
För min del behövde jag 7.5m, så merpriset jämfört med elzinkade rör var försumbart, dessutom måste väl de pressas.
 
Jag har använt blå pneumatikrör / slang. Rostar inte lätt att bygga på.
Hur det står sig i pris vet jag inte, har funkat i 20 år.

Protte
 
Sakta ska man skynda sig.. men nu blev det äntligen klart.

Ett mindre rörsystem till fyra rum där kompressorn står i ett. 22 mm Cu-rör som jag lödde ihop, även om Cu-rör är dyrt så är det inte så mycket i jämförelse med Cejn-snabbkopplingarna. Men de senare är verkligen värda vad de kostar, har man strulat med billiga snabbkopplingar vill man inte igen..

Förankrat med rörsvep nära snabbkopplingarna utom på ett ställe (bild 2) när det är ett T-rör som sticker in genom väggen som får stå för stabiliteten.

Inga bra bilder men något får man bjuda på.

Kopparrörsystem monterat på vägg nära fönster med snabbkoppling och anslutna slangar, en vit arbetslampa och en svarv synliga i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en installation av ett rörsystem, med blåa slangar, kopparrör och CEJN snabbkopplingar fästa på en vägg med rörklammer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vill bara upprepa det jag kanske sagt innan, till alla självbyggare, att se till att fixa eluttag, vatten och tryckluft innan ni börjar med allt annat för det är så g-dförbannat skönt att ha det ordentligt och på plats när man jobbar med annat, istället för att strula med en armada av förlängningar och förgreningar.
 
  • Gilla
saabdea och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.