Jag har en tp link router och en telia router. Hur kan jag göra för att använda respektive router i två olika hus på tomten? Har två hus ca 20m emellan.
Hur kopplar jag dem? Jag tolkar det som att tplink kan göras till en accesspunkt eller? Den är helt ny med 6 antenner.
 
Har du nätverkskabel mellan husen?
 
Ja
 
T
Vet inte om du löst det här redan men spontant så om det bara handlar om att få wifi/nätverk i båda husen så kan du använda ena routern som router och koppla den andra som AP. Då är det "bara" att gå med kabel från en utgång på routern till ingången på AP:n.
Vill du att det ska vara separata nät så får du dra separat kabel från mediaomvandlaren till respektive router och sätta upp näten i dem.
 
...det brukar finnas en inställning i routern som gör den till en AP (accesspunkt).

Jag har haft uppsatt så här, sen plötsligt så börjar saker balla ur, då har routern som var AP av nån anledning "hoppat tillbaka" och börjat dela ut egna IP adresser till det som är kopplat till den...

Jag har kvar några routrar kopplade som switchar eller AP, men försökt göra om allt så det är swithcar och Unifi APn. Det är otroligt mycket mer stabilt. Unifi Ultra är billig och väldigt lättarbetad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.