Hur gör man då egentligen?

Bygger lösvirkeshus på egen hand och har lite huvudbry kring "plasten" eller den åldersbeständiga byggfolien som det så käckt heter. Har isolerat stommen nu med 195 mm och snedtak med 220 mm. Övervind blir sedan lösull och väggar varierat 45/95 mm.

Nu skall alltså plasten upp:

1 - hur gör man egentligen när en vägg möter ett mellanbjälklag, skall man gå ned och tejpa varje golvstock?

2 - hur sätter man plast i ett tak i ett rum som ligger vägg i vägg med en trappa ned? Alltså hur går man "igenom" väggen å fortsätter i trapptaket

3 - Jag vill av någon anledning (tycker det verkar "dumt") inte ha plast ovan glespanelen i mellanbjälklagen. Säkert käckt då isoleringen inte luddar ner i bygget men är det så käckt egentligen att spärra fuktig varm luft som stiger här?

Hoppas på snabba smarta svar då jag bara kliar mig i huvudet. Skall försöka fixa bilder också :)

:cool:
husetvidhavet.se
 
Mikael_L
3. I mellanbjälklaget mellan två uppvärmda våningar ska du inte ha plast.
Vill du slippa att luddet kommer ut (ner) så sätter du istället papper t.ex. Målarskyddspapper borde fungera bra och är billigt.
 
3. Som jag skrev så vill jag INTE ha plast i mellanbjälklaget. Dock har jag fattat det som att den plasten som sätts där är en annan typ, armerad för att hindra fall genom glespanelen vid byggen. Har sett den på en hel del nybyggen och tror nog att det finns lite förvirring därom. Hur som helst, någon plast i mellanbjälklagen blir det inte!

Har försökt googla högt å lågt på övergångar av ångspärren men inte hittat så mycket, hur gör folk egentligen? :)

Här kommer lite bilder från nuvarande status:

IMG_3176_1_1.JPG

Till höger isolerad yttervägg, rakt fram i bild möter trapphusväggen. Hur sätter man plasten bäst här för att få det TÄTT. Gips i detta rums tak och panel i trapphustaket, därav ingen glespanel.
IMG_3177_2_1.JPG

Sett från andra hållet (står på brygga i trapphuset)


Tricky nr 2:

IMG_3178_3_1.JPG

Takkupa i bild. Takbjälke till snedtak syns ovanför hästskon. Där hästskon sitter kommer det mer reglar och en skjutdörr på sikt.
 
Med mycket tejp har jag nu lös några av problemen. Att gå runt å tejpa på alla bjälkar är ett "oknyttigt" tråkjobb å då får man ju som bekant göra det själv...

Nu är jag så långt ned som syllen (bräda på syllpapp uppe på ett krön av leca) Utsidan är putsad upp till syll så där "borde" det ju vara tätt.

Hur skall annars plasten fästas mot syllen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.