Vi har använt på tok för mycket fogmassa när vi kaklade i köket. Går det att rädda trots att det härdat? Kanske skrapa ur? Varning för

obehaglig bild 😬 Stort användning av fogmassa mellan kakelplattorna i köket, överskottet har härdat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
KarolinaOrnstedt och 2 till
  • Laddar…
Ojdå, varför skulle jag öppna denna tråd. Risk för mardrömmar känner jag😄.
Tyvärr ser jag ingen annan lösning än att ta bort det mesta. Det ligger för mycket kladd på många ställen för att det ska gå att rädda.
Titta sedan på en video på nätet, som visar hur man fogar. Det är enklare än man tror. Jag misstänker att ni försökt spruta dit fogen, eller trycka in den för hand, i varje fog.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ojdå, varför skulle jag öppna denna tråd. Risk för mardrömmar känner jag😄.
Tyvärr ser jag ingen annan lösning än att ta bort det mesta. Det ligger för mycket kladd på många ställen för att det ska gå att rädda.
Titta sedan på en video på nätet, som visar hur man fogar. Det är enklare än man tror. Jag misstänker att ni försökt spruta dit fogen, eller trycka in den för hand, i varje fog.
Yes, mardrömmar 😱. Jag gjorde inte jobbet, så jag vet inte exakt hur det gick till. Men vi valde en svår fogmassa som härdade på 15-30 minuter. Det blev för komplicerat. Efter en natts sömn så har vi också insett att det bara är att göra om. Thats life.
 
OMG... ingen erfarenhet av fogning och den absolut värsta plattan att foga även för en rutinerad plattsättare.

Som AG A skriver... bara att skrapa bort och ju fortare ju bättre för det blir bara svårare och svårare ju mer den härdar.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
OMG... ingen erfarenhet av fogning och den absolut värsta plattan att foga även för en rutinerad plattsättare.

Som AG A skriver... bara att skrapa bort och ju fortare ju bättre för det blir bara svårare och svårare ju mer den härdar.
Är det någon som vet om man kan rädda plattorna? Bara ta bort fogen så att säga.
 
Skrapar du försiktigt så kan det gå utan att repa glasyren.
En smal spackel eller kittkniv
 
  • Gilla
Papphammaren
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
den absolut värsta plattan att foga
Ja, dom här fasade plattorna...inte kul. För att inte tala om när man ska försöka knäcka dom. MInns jag svor när jag gjorde det en gång för länge sedan, dom var dessutom stenhårda och sprack snett, fick ge mig och skaffade en våtkakelsåg med diamantklinga
 
K krambriw skrev:
Ja, dom här fasade plattorna...inte kul. För att inte tala om när man ska försöka knäcka dom. MInns jag svor när jag gjorde det en gång för länge sedan, dom var dessutom stenhårda och sprack snett, fick ge mig och skaffade en våtkakelsåg med diamantklinga
Stenhårda har jag dock aldrig varit med om att de varit... tvärtom behöver man bara ritsa dem med knäckaren och sen kan man typ knäcka dem för hand så jag undrar vad det varit för plattor du fått tag i då. 😮
 
Jag körde med en liten skruvmejsel drog fram och tillbaka vågade inte knacka på den.

Om någon undrar så var det en platt 😉
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Stenhårda har jag dock aldrig varit med om att de varit... tvärtom behöver man bara ritsa dem med knäckaren och sen kan man typ knäcka dem för hand så jag undrar vad det varit för plattor du fått tag i då. 😮
Nu är det många år sedan men dom var vita m bred fasade kanter, italienska 10x10 och inga lättknäckta historier, dom var stenhårda, ritsning och därefter knäckning funkade inte bra, det blev snett hela tiden, höll på å bli vansinnig
 
K krambriw skrev:
Nu är det många år sedan men dom var vita m bred fasade kanter, italienska 10x10 och inga lättknäckta historier, dom var stenhårda, ritsning och därefter knäckning funkade inte bra, det blev snett hela tiden, höll på å bli vansinnig
10x10... ok... då e de nog annat än de vanliga Biselado jag tänker på som brukar vara 10x20 eller 7.5x15 typ för de är ganska sköra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.