Vi håller på att renovera och bygga ut ett 30-tals torp. Vi har låtit renovera allt som har med vedspisen och skorstenskanalerna att göra. Vid sotarens besiktning så visade det sig att bakugnen troligtvis är omgjord någon gång, då det kommer rök ur ett mestadels igenmurat utrymme. Troligvis har det varit fyra hål om man säger och det stora understa är igenmurat. Kan ugnen sett ut som något liknande den på den andra bilden tro? Sotaren vill inte godkänna ugnen som den är idag utan vill ha den i ursprungligt skick typ. Nån som vet någon om sådan här ugn och hur man eldar i den?
 
  • bakugn_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ugn_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har en liknande bakugn, dock utan den "tillbyggnaden" till vänster om "domen". Rökgaserna går ut i mitten av taket och rätt upp i skorsten via ett spjäll och en inspektionslucka.

Luckan är vanlig typ 5mm plåt med en hasp.

Kan ta ett foto om du vill se, frågan är bara VAD du vill se?
 
jag vill veta hur sådan ugn med 4 "hål" fungerar, för det är en sådan vi har. På senare tid har man murat igen det stora undre "hålet" av nån anledning. Som ugnen är nu antar jag att man eldar i facket upp/till vänster - askan tas ut nere till vänster. men jag kan gärna ta emot en bild på din ugn. :)
 
Vi lägger bara veden utmed kanterna. Man måste ha lite längre ved i vår c:a 70cm

Blir grymt gott bröd & pizzor ;)
 
  • IMGP1591.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP1593.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.