R
P paralun skrev:
Jo precis vad som står i ECHA's riskdatabas för borsyra.
[länk]
Fast dom har blivit mildare med den beskrivningen i sina säkerhetsdatablad, nu skrivs det att den misstänks för att vara fortplantningshämnande. säg för 5-10 år sedan skrevs det att den var fortplantningshämnande..
I vilket fall har vi alltid hanterat detta ämne med full utrustning på för att inte utsätta någon för risker..
Men kan tänka mig att konsumenter bara haft typ diskhandskar på och använt blomspruta mm när dom har använt detta medel..
 
R Rejäl skrev:
Fast dom har blivit mildare med den beskrivningen i sina säkerhetsdatablad, nu skrivs det att den misstänks för att vara fortplantningshämnande. säg för 5-10 år sedan skrevs det att den var fortplantningshämnande..
I vilket fall har vi alltid hanterat detta ämne med full utrustning på för att inte utsätta någon för risker..
Men kan tänka mig att konsumenter bara haft typ diskhandskar på och använt blomspruta mm när dom har använt detta medel..
Jo men jämför man en annan berömd kemikalie som Glyfosat som har hyllmeter med vetenskapliga rapporter inkl en mycket viktig peer-review rapport som visar att det rätt använt INTE har några risker så är det ju mer osäkert med borsyra och det verkar ju inte som borsyrefabrikanterna vill driva ett ärende likadant som med Glyfosat.
 
C cpalm skrev:
Jo, å andra sidan är det ju föga förvånande att en långtidsverkande biocid har just de egenskaperna.
Men kanske rimligt att inte kreti och pleti håller på att dona med sådana preparat. Häller på gräsmattan osv.
Jo men det märkliga är ju att Boracol 15 har tillstånd (det finns ett antal Boracol typer)
https://apps.kemi.se/BkmRegistret/K...etails?produktId=18937&produktVersionId=18937

För lat för att "grotta" mer i frågan.
 
C
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
J
Boracol är en lösning av borax i vanlig kylarglykol, så det är mycket enkelt att blanda till själv. Ett kilo borax kostar någon hundring och räcker till minst 5 liter färdig blandning. Varför borax och glykol får säljas fritt var för sig men inte den färdiga blandningen är en av samtidens olösta gåtor.
 
120 :- kg i lösvikt.
Funkar utmärkt mot myror och geting
 
C
J jimattsson skrev:
Varför borax och glykol får säljas fritt var för sig
Borax och borsyra får inte säljas till privatperson i Sverige heller, så där finns ingen inkonsekvens.
 
J
Jag tar tillbaka mitt uttalande och påstår motsatsen. Borax anses numera tydligen så skadligt att det bara får säljas i linsvätska, i ekologisk tvål, som tillsats i rysk kaviar och i homeopatiska läkemedel. Tur att det finns ansvarsfulla politiker som vet bättre än oss fåvitska medborgare. Men jag har fortfarande kvar av den säck jag köpte för några år sedan.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
J jimattsson skrev:
Borax anses numera tydligen så skadligt att det bara får säljas i linsvätska, i ekologisk tvål, som tillsats i rysk kaviar och i homeopatiska läkemedel.
Riktiga homeopatiska "läkemedel" är ju så utspädda att det knappt finns en molekyl kvar av det "aktiva" ämnet så där är det ju inget problem 🤓
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.