U
J JohanLun skrev:
Nu hittade du ju några av universums osexigaste bilar...

Jag är i grunden mot skrotningspremier liksom bidrag till nya bilar (jag är positiv till elbilar).

Det ska vara gratis att skrota en bil så inte bilar dumpas. Det löser man genom att ta ut kostnaden när bilen säljs ny. Om man kan få en tusenlapp extra har jag inget bekymmer med det, då kanske rena lik skrotas. Men 10-15-20.000 är för mycket. Då skrotas bilar som faktiskt har ett värde.

Jag gillar gamla veteraner.

Sådana här kampanjer är negativt för båda och jag tror det bara är politisk propaganda.

Det man som samhälle borde vilja få bort är äldre bilar som går många mil.

För mig skulle veteranregeln gärna få ha en gräns på säg 1000 mil om året, de år man kör över det måste man skatta och besiktiga.
Fast är det ett problem?
Jag känner ingen som kör många mil med äldre bilar. De som kör mycket lägger pengarna på en vettigare bil, som är värd minst 40-50k och som inte ens är intressant att skrota för 10k.

Jag håller med dig att detta mest är symbolpolitik. Folk kommer köpa skrotbilar och skrota för att få bidraget till en elbil, men detta kommer inte vara bilar värda att spara ändå.
Men ingen som faktiskt brukar en gammal bil har prioriteringarna eller pengarna att ersätta den med en elbil.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
En fördel med premien är ju att man måste ägt bilen sen september 2023 ..
Så det lär ju inte driva upp värdet på skrot som förra gången man testade nått liknande.....
 
  • Gilla
maxmsm och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Nu hittade du ju några av universums osexigaste bilar...

Jag är i grunden mot skrotningspremier liksom bidrag till nya bilar (jag är positiv till elbilar).

Det ska vara gratis att skrota en bil så inte bilar dumpas. Det löser man genom att ta ut kostnaden när bilen säljs ny. Om man kan få en tusenlapp extra har jag inget bekymmer med det, då kanske rena lik skrotas. Men 10-15-20.000 är för mycket. Då skrotas bilar som faktiskt har ett värde.

Jag gillar gamla veteraner.

Sådana här kampanjer är negativt för båda och jag tror det bara är politisk propaganda.

Det man som samhälle borde vilja få bort är äldre bilar som går många mil.

För mig skulle veteranregeln gärna få ha en gräns på säg 1000 mil om året, de år man kör över det måste man skatta och besiktiga.
Om det är en riktig veteranbil så har försäkringsbolagen lite synpunkter på hur den används, tex Bilsport:

"Entusiastbilen ska användas för nöjeskörning och inte som huvudsaklig bruksbil."

https://www.bilsportmc.se/forsakringar/entusiastforsakring/
 
M maxmsm skrev:
Om det är en riktig veteranbil så har försäkringsbolagen lite synpunkter på hur den används, tex Bilsport:

"Entusiastbilen ska användas för nöjeskörning och inte som huvudsaklig bruksbil."

[länk]
Om man tecknar en veteran försäkring, ja. Vanlig försäkring finns inga sådana krav även om det är en t-ford.
 
J JohanLun skrev:
Om man tecknar en veteran försäkring, ja. Vanlig försäkring finns inga sådana krav även om det är en t-ford.
Känner du någon som har ett entusiastfordon som har en vanlig försäkring på det?
Eller är ditt inlägg rent hypotetiskt?
 
M maxmsm skrev:
Känner du någon som har ett entusiastfordon som har en vanlig försäkring på det?
Eller är ditt inlägg rent hypotetiskt?
Undertecknad har det. Dessutom har jag en bil jag haft stående i väldigt många år som jag ställde på och besiktigade för att flytta den och sen har jag glömt / inte orkat ställa av den så jag betalar en vanlig helförsäkring sen förra sommaren. Bra påminnelse, ska ställa av bilen. Men även en vanlig försäkring är ofta billig på sådana här bilar.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Undertecknad har det. Dessutom har jag en bil jag haft stående i väldigt många år som jag ställde på och besiktigade för att flytta den och sen har jag glömt / inte orkat ställa av den så jag betalar en vanlig helförsäkring sen förra sommaren. Bra påminnelse, ska ställa av bilen. Men även en vanlig försäkring är ofta billig på sådana här bilar.
Ok, jag har 2 st MC som är 40+ som jag har Bilsport MC försäkring på men kommer att byta till annat bolag nästa år för att slippa allt spam i min mail från Trygg Hansa.
 
Min tanke är nog att skaffa en ren veteranförsäkring, men vet att de haft krav på allt original och i toppskick. Får jobba på det.
 
Har läst lite och när man läser reglerna så står det att elbilen man köper ska vara registrerad som PB i bilregistret alltså personbil.

Men går även att läsa
Begreppet personbil definieras i lagen som personbil samt lastbil med skåpkarosseri och buss, om fordonets totalvikt är högst 3 500 kilogram


Har nämligen funderat på att köpa en skåpbil typ Renault Kangoo eller liknande och dom är registrerade som LB lätt lastbil.

Kan man lyckas få igenom en sån ?
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Har läst lite och när man läser reglerna så står det att elbilen man köper ska vara registrerad som PB i bilregistret alltså personbil.

Men går även att läsa
Begreppet personbil definieras i lagen som personbil samt lastbil med skåpkarosseri och buss, om fordonets totalvikt är högst 3 500 kilogram


Har nämligen funderat på att köpa en skåpbil typ Renault Kangoo eller liknande och dom är registrerade som LB lätt lastbil.

Kan man lyckas få igenom en sån ?
kolla först vad skillnaden blir på skatt och försäkring....en kangoo diesel pb reg kan ha skatt på runt 10lök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.