Val utav sorbtionsavfuktare

  • Acetec Evodry 6H

    0 Röster 0,0%
  • Acetec Evodry RCF12+

    1 Röster 100,0%
  • Drybox Krypgrundsavfuktare X1

    0 Röster 0,0%
  • Airgreen A 250 Pro med slangsats Deluxe

    0 Röster 0,0%
  • Fresh avfuktare d-800

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    1
Hej,

Har 85% luftfuktighet i krypgrunden nu på sommaren och behöver därmed avfuktare.

Har bestämt mig för Sorbtionsavfuktare då den bär ut fukten i sin helhet till skillnad från vanliga kompressor avfuktare samt att dom är något tystare. Arean är 50m3

Vi har krypgrunden rakt under sovrummet så ljudnivån får inte vara för hög.

Vill ha en omröstning för dem kunniga om vilken man anser är lämpligast. Jag har sammanställt 5 följande som alla är komplatibla för tilltänkt volym i krypgrunden:

Acetec Evodry 6H
Decibell: 49
Start/stop fläkt vid setpoint: Ja
Display: Nej (kan köpas till)
Pris 9750:- plus Display 3800:-
Längd våtgasslang: 1,5m
Effekt 0,53kw
Kapacitet 7,4 L/dag

Acetec Evodry RCF12+
Decibell: 58
Start/stop fläkt vid setpoint: Ja
Display: Ja
Pris: 15000:-
Längd våtgasslang: 2m
Effekt: 0,665kw
Kapacitet: 12L/dag

Drybox Krypgrundsavfuktare X1
Decibell: 43
Start/stop fläkt vid setpoint: Nej
Display: Nej
Pris: 8800:-
Längd våtgasslang: ?
Effekt: 0,55kw
Kapacitet: 6,5L/dag

Airgreen A 250 Pro med slangsats Deluxe
Decibell: 52
Start/stop fläkt vid setpoint: Ja
Display: Ja
Pris: 13500:-
Längd våtgasslang: 1,5m
Effekt: 0,805kw
Kapacitet: 19L/dag

Fresh avfuktare d-800
Decibell: 40
Start/stop fläkt vid setpoint: Nej
Display: nej
Pris: 6700
Längd: våtgasslang 0,6m
Effekt; 0,35kw
Kapacitet: 6L/dag
 
Bara som info så har jag 81 % inomhus i källaren i ett av mina rum, det är så det är på sommaren, inget att vara orolig för.
 
  • En skärmdump av en app som visar temperatur och luftfuktighet, med 81 % inomhusfuktighet och temperaturer mellan 19,1 °C och 19,4 °C under en dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Niclas Jergard skrev:
Hej,

Har 85% luftfuktighet i krypgrunden nu på sommaren och behöver därmed avfuktare.

Har bestämt mig för Sorbtionsavfuktare då den bär ut fukten i sin helhet till skillnad från vanliga kompressor avfuktare samt att dom är något tystare. Arean är 50m3

Vi har krypgrunden rakt under sovrummet så ljudnivån får inte vara för hög.

Vill ha en omröstning för dem kunniga om vilken man anser är lämpligast. Jag har sammanställt 5 följande som alla är komplatibla för tilltänkt volym i krypgrunden:

Acetec Evodry 6H
Decibell: 49
Start/stop fläkt vid setpoint: Ja
Display: Nej (kan köpas till)
Pris 9750:- plus Display 3800:-
Längd våtgasslang: 1,5m
Effekt 0,53kw
Kapacitet 7,4 L/dag

Acetec Evodry RCF12+
Decibell: 58
Start/stop fläkt vid setpoint: Ja
Display: Ja
Pris: 15000:-
Längd våtgasslang: 2m
Effekt: 0,665kw
Kapacitet: 12L/dag

Drybox Krypgrundsavfuktare X1
Decibell: 43
Start/stop fläkt vid setpoint: Nej
Display: Nej
Pris: 8800:-
Längd våtgasslang: ?
Effekt: 0,55kw
Kapacitet: 6,5L/dag

Airgreen A 250 Pro med slangsats Deluxe
Decibell: 52
Start/stop fläkt vid setpoint: Ja
Display: Ja
Pris: 13500:-
Längd våtgasslang: 1,5m
Effekt: 0,805kw
Kapacitet: 19L/dag

Fresh avfuktare d-800
Decibell: 40
Start/stop fläkt vid setpoint: Nej
Display: nej
Pris: 6700
Längd: våtgasslang 0,6m
Effekt; 0,35kw
Kapacitet: 6L/dag
Har Anticimex varit på besök? Beskriv själva problemet och lägg ut bilder på fuktskadorna. Det är inte alls självklart att ni behöver göra något.
 
D Dilato skrev:
Bara som info så har jag 81 % inomhus i källaren i ett av mina rum, det är så det är på sommaren, inget att vara orolig för
Har funderat på det med om det verkligen behövs. 85% är snitt har 2 hygrometer där ena visar mellan 83 och 89 samt andra 80 till 86. Men vi har "källarlukt" som tränger in i sovrummet på sommaren samt att anslutande rum till krypgrunden dvs tvättstuga, sovrum nere samt sovrum uppe har silverfisk. Har försökt med cederträolja, fällor mm utan resultat.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har Anticimex varit på besök? Beskriv själva problemet och lägg ut bilder på fuktskadorna. Det är inte alls självklart att ni behöver göra något.
Hej,

Nej, vi köpte huset för 13 månader sedan då gick vi igenom huset med besiktningsmannen som sade att det är bra på sikt att skaffa en avfuktare om luftfuktigheten är för hög.
 
N Niclas Jergard skrev:
Hej,

Nej, vi köpte huset för 13 månader sedan då gick vi igenom huset med besiktningsmannen som sade att det är bra på sikt att skaffa en avfuktare om luftfuktigheten är för hög.
Hur gammalt hus? Har ni mögel på blindbottenskivorna? Vilken ventilation finns i huset?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur gammalt hus? Har ni mögel på blindbottenskivorna?
Det är från 1988. Jag ser ingen mögel i krypgrunden, skivorna ser bra ut.
 
  • Gilla
Forskande Fukttekniker
  • Laddar…
N Niclas Jergard skrev:
Det är från 1988. Jag ser ingen mögel i krypgrunden, skivorna ser bra ut.
Då gissar jag att ni behöver se över ventilationen i hela huset i första hand.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Hej.
Vi köpte hus för 1,5 år sedan. För 1 år sedan tog jag bort avfuktaren som föregående ägare satte in när han köpt 4 år tidigare. Oklart varför det gjordes. Jag har legat stabilt under 70 fram till sommaren då vi nu ligger mellan 70-85. Grunden har i stort varit stängd hela vinterhalvåret och nu har jag öppnat upp en del. Försöker laborera med vad som kan vara lagom.

Jag kommer troligtvis fortsätta utan avfuktaren då det inte finns något enkelt sätt att återmontera den men framförallt så vill jag verkligen se om den behövs ens. Huset har ju stått 55 år utan.

Däremot försöker jag göra allt för att minimera fukt i mark runt huset. Vårt gästrum som står på platta bredvid grunden luktar inte mögel längre så det har redan gett effekt.
 
  • Gilla
Forskande Fukttekniker
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Då gissar jag att ni behöver se över ventilationen i hela huset i första hand.
Vi bytte frånluftsvärmepumpen i november luftflödet gick då upp från 90 till 220 minutliter på 140 m2 boarea. Lukten i hela huset blev avsevärt mycket bättre men sommaren som sagt uppstår lukt från krupgrunden. Skall man nöja sig med enbart forcerade ventilation i krypgrunden istället?
 
Claes Sörmland
N Niclas Jergard skrev:
Vi bytte frånluftsvärmepumpen i november luftflödet gick då upp från 90 till 220 minutliter på 140 m2 boarea. Lukten i hela huset blev avsevärt mycket bättre men sommaren som sagt uppstår lukt från krupgrunden. Skall man nöja sig med enbart forcerade ventilation i krypgrunden istället?
Problemet med ventilation i krypgrunden är att då drar du in mer av den varma och fuktiga utomhusluften i den kalla krypgrunden och då ökar luftfuktigheten där när den inkommande luftens temperatur faller.

Har ni undertryck i huset eftersom krypgrundens luft söker sig upp i bostaden? D v s hur ser tilluften ut i huset?
 
  • Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Problemet med ventilation i krypgrunden är att då drar du in mer av den varma och fuktiga utomhusluften i den kalla krypgrunden och då ökar luftfuktigheten där när den inkommande luftens temperatur faller.

Har ni undertryck i huset eftersom krypgrundens luft söker sig upp i bostaden? D v s hur ser tilluften ut i huset?
Det är vanliga tilluftsventiler I alla rum. Gjorde ovk samtidigt som vi satte in frånluftsvärmepumpen. Det är möjligt att vi har något undertryck
 
Claes Sörmland
N Niclas Jergard skrev:
Det är vanliga tilluftsventiler I alla rum. Gjorde ovk samtidigt som vi satte in frånluftsvärmepumpen. Det är möjligt att vi har något undertryck
En möjlighet är ju att stänga uteluftsventilationen i grunden på sommaren, alltså vid midsommar och då starta en vanlig sugande fläkt genom grunden (typ kanalfläkt) så att ni får lite undertryck i grunden. Det hindrar källarluften från att ta sig upp i bostaden.
 
N Niclas Jergard skrev:
Vi bytte frånluftsvärmepumpen i november luftflödet gick då upp från 90 till 220 minutliter på 140 m2 boarea. Lukten i hela huset blev avsevärt mycket bättre men sommaren som sagt uppstår lukt från krupgrunden. Skall man nöja sig med enbart forcerade ventilation i krypgrunden istället?
Det låter bra. Lukt kan även komma från skivor eller isolering i vägg. Eftersom huset värms upp på sommaren visar det sig mest då. Har du sniffat under golvlister eller vid vägguttag?
 
D Dilato skrev:
Bara som info så har jag 81 % inomhus i källaren i ett av mina rum, det är så det är på sommaren, inget att vara orolig för.
Vid 75% går gränsen för mögeltillväxt. Gränsen flyttas uppåt desto svalare det blir. 75% räknas vid rumstemperatur. Kartongen, papper, tyger mår inte särskilt väl över gränsen för mögel, som då kommer att tillväxa i dessa material. Lukt kan då uppstå, sk källarlukt.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.