Hej,

Jag ska bygga en attefalls stuga på berg och undrar ifall man kan komma undan med att ha mindre luftspalt(än 200mm) ifall man bygger plintarna på berg? Tänker att det är mindre fukt på berg. Finns det kanske något sätt att fukt skydda trä bjälklaget lite extra där?

Vill undvika en massa sprängning samtidigt som jag behåller höjden på stugam(max 4m för attefall)


Tack på förhand

Mvh Wille
 
Om berget lutar är risken liten.du kan även använda fibercement som trossbottenskivor för säkerhets skull.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Hej
Är det högsta punkten på berget behöver du inte göra något.
Är det i en sluttning eller slag i berget som det kan komma fukt ifrån så kan du göra som Jonatan säger.
/W
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om berget lutar är risken liten.du kan även använda fibercement som trossbottenskivor för säkerhets skull.
Ok, tack så mycket för svar! :) det vart lite ändrade planer så behöver nog ta bort lite berg trots allt. Hur snäv luftspalt kan jag komma undan med om det är berg under hela? Tänker att jag kör på fibercement skivor. Mvh
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Är det högsta punkten på berget behöver du inte göra något.
Är det i en sluttning eller slag i berget som det kan komma fukt ifrån så kan du göra som Jonatan säger.
/W
Hej, berget är som ett långt upponervänt U. Det finns inget i närheten som gör att det kan rinna ner utan skulle säga att tilltänkta huset skullebhamna högst upp på bergsknallen. Dock behöver jag mha snigeldynamit jämna ut lite inser jag. Funderar nu på hur liten luftspalt man kan komma undan med mvh
 
Kommer högsta punkten mitt i huset kan du gå riktigt nära, då luftar det ju från sidorna.

Hus som följer berget är ju ofta snyggt men det försvårar underhåll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.