Har många verktyg från ryobi och är nöjd. Köper man dem via Bauhaus så har man hela fem års garanti.
 
Jag har samma verktygspaket sedan några år tillbaka.
Har använts flitigt och inte direkt brytt mig om att vårda verktygen. Byggt hus/stuga/stor altan och diverse mindre snickeri.

Skulle säga att du gärna vill ha 4ah batterier eller större, sågen tar slut direkt med 2ah. 2ah är fint till typ skruvdragare och mindre slitiga uppgifter.

Har haft paketet i över 2,5 år. Haft allt i lådan utomhus sommartid och inne ouppvärmt vintertid. Batterierna har jag haft inomhus i värme. Det som gav upp efter två års slit var skruvdragaren.
Bytte upp mig til en borstlös variant av skruvdragare som jag är riktigt nöjd med.

Det är inte i närheten av Hilti som jag har på jobbet, men de fungerar bra för mitt bruk som hemmapulare med eventuell kompis som ska låna verktyg.

Jag har även massa annat från ryobi. Tacka far och svärfar som köpt saker för engångsjobb som man sedan fått ärva :)
 
  • Gilla
Mac9
  • Laddar…
O
eriksaaf eriksaaf skrev:
Jag har samma verktygspaket sedan några år tillbaka.
Har använts flitigt och inte direkt brytt mig om att vårda verktygen. Byggt hus/stuga/stor altan och diverse mindre snickeri.

Skulle säga att du gärna vill ha 4ah batterier eller större, sågen tar slut direkt med 2ah. 2ah är fint till typ skruvdragare och mindre slitiga uppgifter.

Har haft paketet i över 2,5 år. Haft allt i lådan utomhus sommartid och inne ouppvärmt vintertid. Batterierna har jag haft inomhus i värme. Det som gav upp efter två års slit var skruvdragaren.
Bytte upp mig til en borstlös variant av skruvdragare som jag är riktigt nöjd med.

Det är inte i närheten av Hilti som jag har på jobbet, men de fungerar bra för mitt bruk som hemmapulare med eventuell kompis som ska låna verktyg.

Jag har även massa annat från ryobi. Tacka far och svärfar som köpt saker för engångsjobb som man sedan fått ärva :)
Det är väl inget kanonbetyg att en skruvdragare ger upp efter 2 år av rätt normalt hemarbete. Jag skulle inte ha råd att köpa nytt så ofta. Jag fick köpa fattigmansalternativet (Bosch Blå) sen får jag dras med samma skruvdragare nu i 10 år framåt.

https://www.bauhaus.se/borrskruvdra...69141&indexName=nordic_production_sv_products
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Jag sitter på en del sladdverktyg (slip, vinkelslip, cirkelsåg, kap & ger, dragare mm) men saknar sticksåg och multiverktyg. Jag har lite fasad, vattenavrinning, altan och balkong -arbete i närtid och har användning av multiverktyg och sticksågen. Att få lite sladdlösa verktyg "på köpet" hade varit trevligt. Men det lutar åt att köpa verktyg när behovet uppstår, och då lite bättre grejer. Problemet är att det blir dyrt, och att mycket går att lösa ändå utan sagda verktyg med lite vilja och våld.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Det är väl inget kanonbetyg att en skruvdragare ger upp efter 2 år av rätt normalt hemarbete. Jag skulle inte ha råd att köpa nytt så ofta. Jag fick köpa fattigmansalternativet (Bosch Blå) sen får jag dras med samma skruvdragare nu i 10 år framåt.

[länk]
Nja, vet inte om normalt hemarbete är att bygga ett hus från grunden själv+ 100m2 altan+stuga. Håller med dig om att 2 år är kort tid men sett till timmarna som skruvdragaren gått så gick den mer än vad man normalt har skruvdragaren till. Exempelvis har svärfars likadana skruvdragare hållt i 10 år, men då har det nog använts mindre än än det min gjorde.

Man får nog ta det med en nypa salt, därför jag håller med en av tidigare som skrivit att om man ska köpa något av verktygen då gå upp en variant i klass. Ex deras HP eller bara inte den billigaste.
 
  • Gilla
Lassetasse och 2 till
  • Laddar…
O
L Lassetasse skrev:
Jag sitter på en del sladdverktyg (slip, vinkelslip, cirkelsåg, kap & ger, dragare mm) men saknar sticksåg och multiverktyg. Jag har lite fasad, vattenavrinning, altan och balkong -arbete i närtid och har användning av multiverktyg och sticksågen. Att få lite sladdlösa verktyg "på köpet" hade varit trevligt. Men det lutar åt att köpa verktyg när behovet uppstår, och då lite bättre grejer. Problemet är att det blir dyrt, och att mycket går att lösa ändå utan sagda verktyg med lite vilja och våld.
Både multiverktyg och sticksåg är jättebra att ha. Men man måste köpa bra grejer för att det ska fungera. Har en Black n decker sticksåg. Skulle såga bänkskiva med den men då vek sig hela bladet och hela sågningen gick åt helsike, det blev dyrt!

Sen inför en köksrenovering köpte jag en riktigt från Bosch blå som skar 4 cm ekskivor som att det vore varmt smör. 1600 kr som maskinen kostade för att såga ur för ho och häll kan låta mycket. Men att såga sönder en bänkskiva för 5000-6000 kr med den billiga maskinen hade blivit dyrare. Dessutom har jag ju kvar maskinen.

Dyrt i min mening blir det när man köper något som man inte blir nöjd med och sen måste köpa nytt igen. Då får man betala två gånger. Det är bara du och ingen annan som vet om du nöjer dig med Ryobi eller ej.
 
  • Gilla
Peter_Bromma och 5 till
  • Laddar…
D
L Lassetasse skrev:
Jag sitter på en del sladdverktyg (slip, vinkelslip, cirkelsåg, kap & ger, dragare mm) men saknar sticksåg och multiverktyg. Jag har lite fasad, vattenavrinning, altan och balkong -arbete i närtid och har användning av multiverktyg och sticksågen. Att få lite sladdlösa verktyg "på köpet" hade varit nice.
Köp då en sticksåg och en multimaskin. :) Och saknar du skruvdragare så börja där med en som ligger bra i DIN hand. Multimaskin suger förresten ganska mycket kräm, en med sladd är inte tokig, har du övervägt det?

Tyvärr får man inget på köpet, man får betala för det på ett sätt eller annat. Paketen har oftare enklare maskiner, samma tillverkare har många gånger flera varianter som är snarlika ut men innanmätet skiljer. Tex kolborst istället för borstlös motor.

Ryobi är billigare än proffsgrejerna, men är inte prisvärt.
 
  • Gilla
Lassetasse och 1 till
  • Laddar…
O
eriksaaf eriksaaf skrev:
Nja, vet inte om normalt hemarbete är att bygga ett hus från grunden själv+ 100m2 altan+stuga. Håller med dig om att 2 år är kort tid men sett till timmarna som skruvdragaren gått så gick den mer än vad man normalt har skruvdragaren till. Exempelvis har svärfars likadana skruvdragare hållt i 10 år, men då har det nog använts mindre än än det min gjorde.

Man får nog ta det med en nypa salt, därför jag håller med en av tidigare som skrivit att om man ska köpa något av verktygen då gå upp en variant i klass. Ex deras HP eller bara inte den billigaste.
Håller med dig där! Det var mer än ”vanligt” hemarbete!
 
  • Gilla
Lassetasse och 1 till
  • Laddar…
Jag handlade det här paketet, har samtliga med sladd och även ett antal av de blå 12V Boschenmaskinerna.
Men har två fastigheter och smidigt med dubbla uppsättningar, speciellt vid fritidshuset att nu slippa sladd.
Bosch 18V Bauhaus
 
  • Gilla
Lassetasse
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.