Hej!
Jag har för mig denna ska ta in luft från mitt hus?
När jag kröp runt på golvet och jaga lille grabben så kände jag att den blåste ut luft?
Tog ett papper och det stämde, pappret fladdra och fastnade inte..

Vad gäller?
Om den ska ta in luft, vad kan felet vara?
Blåser ganska mycket luft om jag får bestämma, kall luft. Ventilationsgaller i vägg som blåser ut luft istället för att ta in, mot trägolv och beige vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske är det ett Bahco ACJ-system du har. Friskluft tas utifrån, värms upp och skickas ut i rummen. Så det är korrekt att det blåser ut luft i ventilen du visar.

Schematisk ritning av ett Bahco ACJ luftvärmesystem, som visar luftflöde från utsidan till olika rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fast den ventilen ska vara vara den som benämns "cirkulationsluft" och borde alltså suga. Har samma system med ett liknande galler placerat i hallen vid golvnivå.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Fast den ventilen ska vara vara den som benämns "cirkulationsluft" och borde alltså suga. Har samma system med ett liknande galler placerat i hallen vid golvnivå.
Stämmer bra. Det är inomhusluft som sugs in och blandas med uteluften. Det bör vara ett ganska kraftigt sug. Det är det hos mig iaf.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om du har Bahco ACJ-ACF så kan fläkten vara trasig (eller urkopplad) i ACJ. Då trycker ACF kall uteluft bakvägen genom detta galler.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du har Bahco ACJ-ACF så kan fläkten vara trasig (eller urkopplad) i ACJ. Då trycker ACF kall uteluft bakvägen genom detta galler.
Tack!
De stämde har stängt av ACJ men nu får den gå på då
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Tack!
De stämde har stängt av ACJ men nu får den gå på då
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du har Bahco ACJ-ACF så kan fläkten vara trasig (eller urkopplad) i ACJ. Då trycker ACF kall uteluft bakvägen genom detta galler.
Hej!

Även hos oss blåser det kallt (har ACJ-ACF). Vår ACJ står i läge 1 och temp neddraget till minimum. Dvs ej avstängd.

ACF står i läge ”Normal”. Dock är den s.k. sommarluckan ditsatt nu. Är det därför det blåser ut kall luft eller är det nåt knas?

Undrar även om nån vet hur ventilationsgallret ska tas ut så att man kan byta filter. Är det bara att bända loss det från väggen?
 
Claes Sörmland
E Er Ar skrev:
Hej!

Även hos oss blåser det kallt (har ACJ-ACF). Vår ACJ står i läge 1 och temp neddraget till minimum. Dvs ej avstängd.

ACF står i läge ”Normal”. Dock är den s.k. sommarluckan ditsatt nu. Är det därför det blåser ut kall luft eller är det nåt knas?

Undrar även om nån vet hur ventilationsgallret ska tas ut så att man kan byta filter. Är det bara att bända loss det från väggen?
Låter sim knas. Trasig motor i ACJ?

I det system jag har erfarenhet av så slet man bara ned hela den rektangulära aluminiumstosen med gallret. Det satt inklämt i en fyrkantig kanal. Men det kanske varierar mellan systemen? Filtret satt i själva ACJ-enheten och inte i gallret i gallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.