T Thomas_Blekinge skrev:
Vilka möjligheter!
Exakt! Idag bestämde vi äntligen hur badrummet kommer se ut, ritat upp det i rummet med sprayfärg. Blir nog bra :)
 
Jag har en annan fråga som jag hoppas få stöttning i:

Innerväggarna i källarplan.

1) Jag förstår att jag måste strippa med väggarna helt. Men hur får man lättast bort tapet från en tidigare putsad vägg? Spontant vill jag undvika att addera fukt..

2) Hur får man bort färgen enklast? Verkar sitta kvar en typ av gummihinna.

3) Jag ska knacka ner lös puts och därefter försöka återskapa ny puts. Vilken puts ska man ha? Och färg därefter? Silicat?



3.b) putsen längst ner på några enstaka ställen har varit väldigt fuktig - är det bara knacka ner och in med avfuktare?

Lägger med några halvdana bilder för lättare visa statusen just nu.

#Källarvägg
#puts
#kallare
 
  • Fuktig och delvis skadad innervägg i en källare med bortflagnad puts och sprickor, samt synliga spår av gammal färg och rördragningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flagnad tapet och färg på en putsad innervägg i en källare med tydliga fuktdrabbade partier i de nedre sektionerna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en källarvägg med avskrapad tapet, visar olika lager av färg och puts som släppt, samt synlig undanlagd fukt längst ner på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad källarvägg med delvis borttagen puts visar områden med synliga hål och ojämnheter samt omgivande oslipad golvyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

C
Jockiebear Jockiebear skrev:
Exakt hur hade du byggt det, steg för steg? Jag har inget direkt behov EPS betongen i sig, skulle även vara öppen för t.ex. lägga skivor (men hur får man de helt täta i alla skrymslen?)
Kolla här: https://www.husgrunder.com/renovera-husgrund/grava-ur-kallaren-och-isolera/#gravaur
Finns mycket man måste tänka på och många potentiella utmaningar som kan ställa till det.

Men själva konstruktionen i sammanfattning:
10 cm paddad tvättad makadam i botten som kapillärbrytande skikt och avjämning.
30 cm EPS cellplastskivor.
10 cm armerad betong med golvvärme.

Sen finns det som sagt oändliga variationer på detta. Cellplast, EPS-betong, Isodrän, Leca, cellglas, osv. Flyta eller gjuta golvet. Men min slutsats är att vanliga EPS-skivor och armerad betong är billigast och ger mycket bra isoleringsvärde för en given total tjocklek.

Om man t.ex. jämför konstruktionen du blev tipsad om: (10 cm makadam) + 10 cm EPS-betong + 5 cm flyt vs. (10 cm makadam) + 5 cm EPS cellplast + 10 cm betong, så ger 5 cm EPS cellplast 30% bättre isoleringsvärde än 10 cm EPS-betong.

I och med att du avser att isolera så lite så kanske du skall överväga XPS cellplast som har aningen bättre isoleringsvärde och på köpet bättre bärighet.

Helt vattentätt blir det inte, och det är inte heller något som man vill eftersträva i detta fall. Det viktiga är att du inte får en kapillär fukttransport mellan marken och golvet, vilket det kapillärbrytande makadamlagret säkerställer.
 
  • Gilla
Jockiebear och 1 till
  • Laddar…
Tjena,

Varit iväg lite och haft fullt upp i huset. Men ville uppdatera kort;

Plattan är utbilad och det har blivit ett par hundra skottkärror ut med all sten och cement.

Jag har därefter grävt ut och tagit bort större ojämnheter. Även bytt ut samtliga avlopp och lagt nya till där vi ska anlägga ett nytt badrum. Även dragit för brunn där pannan ska stå, det fanns inte förut. brunnen där närsomhelst. Samt avlopp till tvättstugan.

Därefter fyllt igen och börjat jämna till.

Imorgon ska det paddas och in med makadam för att jämna ytterligare. Därefter plasta och tejpa, och förbereda för cellplasten.

Även beställt pumpbil för gjutning, så det känns som det går åt rätt håll.

Börjat dra i tapeterna i ”barnrummen” där nere. Det var både två och tre lager tapet, så jag förstår att väggarna har fått kämpa.. men långt ifrån allt släpper, vet inte hur jag ska komma vidare där riktigt. Diamant slipa ner och putsa om?
 
Hej gänget,

En annan fråga:

Nu när vi snart ska gjuta ny cementgrund så ligger XPS block och ångspärr under. Därefter flyta in golvvärmeslingor, 4cm, Då undrar jag om man ska lägga någon folie på cementen så att värmen reflekteras uppåt istället för nedåt i den kalla plattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.