Har lämnat in bilen på verkstad för att åtgärda en mindre buckla på dörren (bilen är leasad, annars hade jag struntat i det). Verkstan uppskattar tiden till 10-15 arbetsdagar. Det framstår för mig som orimligt länge. Tänker att knacka ut bucklan tar en arbetsdag (väl tilltaget), skicka på lack en arbetsdag och vänta på att lacken torkar samt montera tillbaka dörren ytterligare en arbetsdag, alltså tre totalt. Tilläggas kan att verkstan inte gör lacken, utan det gör en särskild billackerare så man behöver addera tid för att dörren måste transporteras dit och tillbaka.

Ni som kan mer om bilar och hur verkstäder fungerar - förklara för mig som inte kan.

(Det är ett försäkringsärende på fast pris så verkstan tjänar inget på att det tar lång tid.)
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
När jag hade bilen inlämnad för en liknande reparation så tog det mindre än en vecka. Lämnade in i början av veckan och hämtade i slutet.


Min spontana tanke är att de vill kunna klämma in din bil när de får en liten lucka en dag, därför kan det dra ut på tiden.
 
S
Ja de har givetvis fler än din bil som ska lagas och att skicka runt den till andra företag innebär ytterligare tid för det att "bara" göra, som du uttrycker det.

Vill du ha det gjort a la minute, tar de säkert gärna emot 20.000 extra av dig. Bara att du cashar upp.
 
S Sernando skrev:
Ja de har givetvis fler än din bil som ska lagas och att skicka runt den till andra företag innebär ytterligare tid för det att "bara" göra, som du uttrycker det.

Vill du ha det gjort a la minute, tar de säkert gärna emot 20.000 extra av dig. Bara att du cashar upp.
Ja, men även om man tar med i beräkningen att dörren ska transporteras (antagligen inte särskilt långt) för att lackas är det svårt att komma upp i mer än en vecka.
 
Det är semestertider just nu, så ”deras” lackerare har kanske semester och har tid att lackera först om någon vecka eller två.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S
E EB2 skrev:
Ja, men även om man tar med i beräkningen att dörren ska transporteras (antagligen inte särskilt långt) för att lackas är det svårt att komma upp i mer än en vecka.
Spelar du bara dum, eller?

Någon ska börja jobba med din bil, någon ska sedan frakta den till lackering, sedan ska någon dör välja att börja med de produkter som kommer in, sedan ska den tillbaka och då när det finns någon tid, att montera den igen. Dessutom har båda ställena fler än din bil att jobba med och du tror att de faktiskt ska mata på med just din bil i någon speciell gräddfil?

Du måste väl ändå begripa att det kan vara 75 bilar som ska lagas och fixas och målas och plåtknackas?
 
  • Arg
hobbs
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Spelar du bara dum, eller?

Någon ska börja jobba med din bil, någon ska sedan frakta den till lackering, sedan ska någon dör välja att börja med de produkter som kommer in, sedan ska den tillbaka och då när det finns någon tid, att montera den igen. Dessutom har båda ställena fler än din bil att jobba med och du tror att de faktiskt ska mata på med just din bil i någon speciell gräddfil?

Du måste väl ändå begripa att det kan vara 75 bilar som ska lagas och fixas och målas och plåtknackas?
Allt det du skriver ryms väl inom en vecka om man planerar för arbetet på förhand.

Alternativt kan du branschen och har rätt om hur de jobbar men varför sådan tråkig ton?
 
Redigerat:
R roli skrev:
Det är semestertider just nu, så ”deras” lackerare har kanske semester och har tid att lackera först om någon vecka eller två.
Då bör verkstan ha vetat om det. Jag ombads lämna in bilen ett visst datum och utgick från att arbetet med min bil skulle påbörjas samma dag (eller dagen efter). Om arbetet ändå skulle påbörjas en vecka senare hade jag ju kunnat lämnat in bilen en vecka senare.
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Allt det du skriver ryms väl inom en vecka om man planerar för arbetet på förhand
Så vi förutsätter att du gjorde din buckla väl inplanerat och inte att den uppstog oplanerat?
 
  • Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Så vi förutsätter att du gjorde din buckla väl inplanerat och inte att den uppstog oplanerat?
Tidpunkten för när bucklan uppstod var förstås inte planerad men tidpunkten för lagning kan ju fortfarande vara det.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Ärenden som betalas med försäkringsbolagets pengar brukar ofta ta längre tid än "riktiga" kundärenden.

Sannolikt pytsar verkstan in de arbetet i luckor mellan andra arbeten med betalande kunder som ställer högre krav.

Men sen är det ju lite semestertider också vilket brukar kunna försena saker allmänt.
 
  • Gilla
mvh
  • Laddar…
Om någon mot förmodan undrar hur det gick så fick jag tillbaka bilen, åtgärdad, efter 12 arbetsdagar. Tydligen hade skadecenter informerat verkstaden om att det skulle ta 10-15 dagar men verkstaden missat att berätta det för mig. Semestertider spelar säkert in. Dessutom var skadecenter otydliga på telefon när jag undrade hur lång tid det skulle ta. Så kommunikation som lämnar en del att önska men ett väl utfört arbete. Tack för all konstruktiv input (med undantag för idioten @Sernando som dock verkar ha lämnat forumet).
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
I grunden så handlar det inte om hur lång tid det tar att göra själva jobbet, det går nog att göra på en arbetsdag om man prioriterade att minimera tiden som din bil var på verkstaden. Nu prioriterar man istället att maximalt utnyttja sina resurser eftersom det är det som driver kostnad. Precis som inom vår sjukvård.

En komplicerande faktor, vilket antagligen är det största problemet förutom att verkstäder kanske inte är världsmästare på logistik, är att tillgången på reservdelar är svårplanerad. Man vet inte när man får delarna och då vet man inte när bilar är klara och då vet man inte när man kan ta in din bil osv osv. Därför blir ställtiden lång för dig. Inte för att just din bil tar lång tid utan för att man inte vet när andra bilar är klara.
 
MathiasS MathiasS skrev:
I grunden så handlar det inte om hur lång tid det tar att göra själva jobbet, det går nog att göra på en arbetsdag om man prioriterade att minimera tiden som din bil var på verkstaden. Nu prioriterar man istället att maximalt utnyttja sina resurser eftersom det är det som driver kostnad. Precis som inom vår sjukvård.

En komplicerande faktor, vilket antagligen är det största problemet förutom att verkstäder kanske inte är världsmästare på logistik, är att tillgången på reservdelar är svårplanerad. Man vet inte när man får delarna och då vet man inte när bilar är klara och då vet man inte när man kan ta in din bil osv osv. Därför blir ställtiden lång för dig. Inte för att just din bil tar lång tid utan för att man inte vet när andra bilar är klara.
En lösning på det, som hade fungerat för mig eftersom jag har ett flexibelt jobb och dessutom semester vid den aktuella tidpunkten, är att verkstaden ringer mig när de har tid och säger att kan du lämna in din bil idag eller imorgon är den klar om två dagar, istället för att jag ska lämna in bilen ett visst datum och sedan vara utan tills att verkstaden har tid, och utan att veta när jag får tillbaka den. Förstår att det inte fungerar för alla, eller vid alla tillfällen, men ganska ofta borde det göra det.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E EB2 skrev:
En lösning på det, som hade fungerat för mig eftersom jag har ett flexibelt jobb och dessutom semester vid den aktuella tidpunkten, är att verkstaden ringer mig när de har tid och säger att kan du lämna in din bil idag eller imorgon är den klar om två dagar, istället för att jag ska lämna in bilen ett visst datum och sedan vara utan tills att verkstaden har tid, och utan att veta när jag får tillbaka den. Förstår att det inte fungerar för alla, eller vid alla tillfällen, men ganska ofta borde det göra det.
Hej.
Du är inte en del av deras logistik tyvärr. Det kan vara så att de inte beställer delar förrens de har kontroll över din bil. Empiriskt provande visar att det går bra att styra sin egen planering och mindre bra att styra andras planering.
Jag hade lacksläpp på en leasingbil, det skulle ta 2 veckor att fixa, jag fick jobba mig upp i hirarkin 4 steg för att få lånebil dessa veckor. Så man kan få andra fördelar istället om man jobbar på det istället för att stressa personal, vilket förstås inte var mitt eller ditt uppsåt.
/W
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.