Hej,

Har tänkt att klä in limträbalken för att skydda den lite extra. Samt även klä in stolparna för att slippa ha synliga elkablar. Limträt är 315 högt och trallen 34 och mellan dessa ligger syllpapp. Tanken var att sätta falsad panel mot limträt och trallen så den täcker både trall och limträ (315+34). Hur gör jag isf med syllpappen? Viker jag den nedåt innanför panelen kommer väl vatten samlas där. Några tips?


Ommålat svart limträ med trätrall ovanpå, synliga elkablar längs stolpen, och ett byggprojekt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vet inte om jag tycker det är en så jättelyckad idé. Du skapar ett utrymme mellan panel och limträ där fukt kan bli stående. En bättre lösning tycker jag är att sätta en plåt i kant med trallen, som täcker pappen och som leder ut vattnet från limträbalken.
 
  • Gilla
nhamp och 2 till
  • Laddar…
Menar du att strunta i panelen och ha limträt som det är nu?
Hurdan plåt tänker du? Fästa den på trallens ovansida?
 
Här l stan var en bensinstation med ett tak uppburet av limträbalkar. Efter en tid kom en reklamfirma och skruvade fast skyltar i plåt, direkt mot limträbalken utan distanser. Efter 15 år trillade en 400 mm balk ner totalt upprutten.
Om fukt kan komma in måste fukt kunna komma ut genom ventilation, jämför med luftspalt.
Så tänk dig för.
 
  • Gilla
nhamp
  • Laddar…
Ja. Ungefär som ett fönsterbleck. Stick in den under trallen.
 
  • Gilla
nhamp
  • Laddar…
richardtenggren
Det går ju även köpa impregnerat limträ, lite sent för TS men tål att nämnas. @justusandersson har troligen koll på om det bara är vissa klasser som finns tillgängliga eller om det bara är dyrt och ovanligt.

Jag beställde nyligen 90x90-limträpelare till dotterns gunga, då hade min säljare beställt dessa impregnerade, vilket blev en positiv överraskning när leveransen kom.
 
Jag kollade faktiskt impregnerat limträ men 115x315 hittade jag inte. Har kört visir och demidekk som ytbehandling så hoppas den klarar sig länge ändå.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
När det gäller limträ går det nog att få tag på det mesta, dimensioner, längder, behandling, om man beställer och har tid att vänta på leverans. Jag har inge aktuell prisbild när det gäller tryckimpregnerat limträ, men processen är ju lite extra omständlig. Generellt sett tycker jag att man ofta använder tryckimpregnerat virke i onödan. Kan man skydda virket upptill och det har chans att torka ut går det bra med vanligt virke. Direktkontakt med jord kräver NTR/A, men många gånger går det ju att undvika.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Demidekk är ingen lämplig behandling av massivt trä, tyvärr. Det andra skiktet i Demidekk är ångtätt. Målar du en limträbalk på fyra sidor med Demidekk kommer den att ruttna inifrån. Demidekk bör bara användas på träpanel med bakomliggande luftspalt.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
A
N nhamp skrev:
Jag kollade faktiskt impregnerat limträ men 115x315 hittade jag inte. Har kört visir och demidekk som ytbehandling så hoppas den klarar sig länge ändå.
Har du målat demidekk runt om hela balken?
 
Jag har målat 3 sidor. Ovansidan är inte målad. Alltså under syllpappen är det inte målat. Borde nog inte målat insidan
 
Bör jag slipa bort färg på insidan tycker ni så den får mer chans att andas?
Samma gäller ju faktiskt limträstolparna också.
 
En svart bockad plåt som är ca 320mm hög längs med hela limträ, med 3mm stående distans plattjärn mellan plåt och lim, plåtens bockade överdel instucken under syllpap och slipa lite färg under plåten så står limmet i 100 år, och du kan ju ha en list ribba ca 21x21 att kröna plåten och avslutar trallen som klämmer ner och skyddar syllpapp.
 
Redigerat:
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Slipa bort färgen på balkens insida och på två av stolparnas sidor.
 
  • Gilla
snoooze
  • Laddar…
Lånar tråden, om man har en ren limträbalk, omålad alltså, för uteplats.

Jag vill gärna täcka den med en minst 170mm bred överliggare, helst 200. Enklast vore att ta vindskiva typ. Ska målas vit.

Men, vad tror vi om att lägga obehandlat trä som sen målas alla sidor utom sidan som ligger direkt på limträbalken?

Klarar det sig med ev fuktvandring från 170-200-brädan ner till limträ som sen torkar ut båda?

Tryckt finns inte i dom dimensionerna, även om man kan klyva, men sen vill jag måla direkt också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.