hsd
Kan aldrig bli behörigt att använda annans BankID
 
Nordea verkar ha ett smidigt upplägg för framtidsfullmakt.
Webbsida där Nordea informerar om framtidsfullmakter för bankärenden och dess fördelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Höghus Höghus skrev:
Skrev hon en fullmakt åt dig? :D
Enligt
[länk]
behövs det.

“Lennart Björkman, chef för den juridiska enheten i Hyresgästföreningen region Bäsk, berättar att det praktiskt taget inte finns några normala situationer där man har rätt att gå runt reglerna och bryta en annan persons post.

– Det krävs i princip alltid någon form av fullmakt till detta. Och det gäller faktiskt även om man är gifta.”

/Höghus
Men vem anmälde henne?
Det var nog inte banken utan säkert snubben som ville jävlas. Sen om hon betalade räkningen för barnens skull så gjorde hon så att han inte fick en markering så är det ännu konstigare.
Och då hoppas jag att han fick skaka galler en längre tid.
 
ullberg ullberg skrev:
Helt oaktat diskussionen om vad man får göra håller första alternativet på att stängas ner (eller åtminstone göras svårare, behövs två enheter):
[bild]
_Tror_ att det fortsätter fungera på redan installerade BankID:n men senast när dessa går ut kommer det inte gå att ha mer än ett (som sagt: per enhet/telefon och det kan man ju ha mer än en…)

ingen aning om anledningen men anar att det hänger ihop med att stävja just detta beteende…

/U
Jag har V7.31 nu i telefonen med både Hr och Fru Höghus Bankid. Uppdatering har tydligen gått bra, men det kanske inte är möjligt vid nyinstallation av appen.

/Höghus
 
A Alexander HB skrev:
Njae, men det är praktiskt. Annars blir det ett ständigt överföra de av pengar fram och tillbaka beroende på vem som råkade ha flest av de gemensamma räkningarna just denna månad.

Tanken var att sätta in en klumpsumma på ett gemensamt konto, där denna summa förväntas täcka alla räkningar för en längre period. Det går ju att ordna utan e-fakturalösningen, men det vore enklare om vem som helst kunde se och betala fakturorna (om någon är bortrest, upptagen eller otillgänglig på annat vis).
Blir ett litet trådlyft, men tänkte kika hur ser det ut 2024?

Bytte ni till Handelsbanken, och fungerade det som önskat?

Är i samma situation just nu och letar efter en bank, som har stöd för att båda ska kunna se inkommande efakturor. Lät i denna tråden som att det skulle vara möjligt men efter samtal med handelsbankens lokala kontor säger dom att det är omöjligt.

Är det någon bank i dagsläget som stödjer att kunna knyta gemensamma efakturor där båda kan se, och godkänna dessa från gemensamma konton?


Har hittills kollat med negativ respons på Länsförsäkringar, Nordea, SEB.
Har svårt att se hur inte detta kan vara en mer efterfrågad funktion, likt ett attest-flöde för företag. Majoriteten av hushållen är väl trots allt vissa gemensamma kostnader?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
...men vill man verkligen ha det så?

Vi hade, mest av en slump, vissa avtal i min frus namn och andra i mitt. Det blev tillslut väldigt rörigt när det skulle förnyas förhandlas om osv. Nu är alla avtal i mitt namn och efakturorna kommer till mig och betalas sedan från ett konto vi båda för över pengar till (automatiskt).

Lite beror detta förstås på att det bara är en av oss som alltid förhandlar om alla avtal, prenumerationer osv vid förnyelse men även utan det skulle jag tycka att det är svårt att få en överblick över ekonomin.

Problemet i grunden är väl att fakturan måste skickas till avtalsparten, rätt juridisk person. Att skicka en faktura till någon man inte har avtal med är ju brottsligt - dvs, jag gissar att det inte är hos banken som problemet sitter.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
För oss som båda har Handelsbanken så funkar det iaf.
Den som "äger" fakturan anmäler e-Faktura och vid första betalning betalar med det gemensamma kontot och efter det kan båda godkänna denna fakturan.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
För oss som båda har Handelsbanken så funkar det iaf.
Den som "äger" fakturan anmäler e-Faktura och vid första betalning betalar med det gemensamma kontot och efter det kan båda godkänna denna fakturan.
Det är precis så jag vill ha det!
Men på Handelsbanken lät det inte som om det var möjligt. Kan såklart vara medarbetaren som inte har koll för deras facebook support sa att det gick
 
MathiasS MathiasS skrev:
...men vill man verkligen ha det så?

Vi hade, mest av en slump, vissa avtal i min frus namn och andra i mitt. Det blev tillslut väldigt rörigt när det skulle förnyas förhandlas om osv. Nu är alla avtal i mitt namn och efakturorna kommer till mig och betalas sedan från ett konto vi båda för över pengar till (automatiskt).

Lite beror detta förstås på att det bara är en av oss som alltid förhandlar om alla avtal, prenumerationer osv vid förnyelse men även utan det skulle jag tycka att det är svårt att få en överblick över ekonomin.

Problemet i grunden är väl att fakturan måste skickas till avtalsparten, rätt juridisk person. Att skicka en faktura till någon man inte har avtal med är ju brottsligt - dvs, jag gissar att det inte är hos banken som problemet sitter.
Så har vi för de mesta, men tex försäkring kan vi via hennes fackförbund få bättre pris, och då hamnar den automatiskt på henne.

Även personliga försäkringar går ej styra om, vilket jag tycker är gemensamma kostnader eftersom dom är till för oss båda
 
C
MathiasS MathiasS skrev:
Problemet i grunden är väl att fakturan måste skickas till avtalsparten, rätt juridisk person. Att skicka en faktura till någon man inte har avtal med är ju brottsligt - dvs, jag gissar att det inte är hos banken som problemet sitter.
Fakturan skickas så klart till avtalsparten. Det som efterfrågas är möjligheten att (genom fullmakt) ge någon annan möjlighet att se ens e-fakturor och verkställa betalning av dem.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Skatteverket har en e-tjänst för att göra en annan person till ombud för dig. Funkar iaf för deklarationer och ROT/RUT.
Det borde kunna gå att göra motsvarande för bankerna och betala e-fakturor kan man tycka.

/Höghus
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag förstår inte hur inte fler banker kan ha löst detta, på samma sätt som man har attestordningar i bolag borde man kunna applicera för privatekonomi.

Vore helt fantastiskt att kunna sätta upp en enklare kontoplan, med delegering och attest. På samma sätt skulle man då kunna delegera alla sina fakturor till en part om man så önskar.
 
  • Gilla
PappasHammare och 2 till
  • Laddar…
Kan det bara vara så att det funkar på samma sett som för mig på flera banker men de som jobbar med suporten inte rikitgt har koll eller förstår frågan? OM jag minns rätt så va det först efter första betalningen med byte till det gemensama kontot som frugan började se mina fakturor.
 
K Kanelbullen123 skrev:
Det är precis så jag vill ha det!
Men på Handelsbanken lät det inte som om det var möjligt. Kan såklart vara medarbetaren som inte har koll för deras facebook support sa att det gick
Har nu fått bekräftat att Handelsbanken har stöd för gemensamma efakturor precis som snuttjulle meddela.
snuttjulle snuttjulle skrev:
Kan det bara vara så att det funkar på samma sett som för mig på flera banker men de som jobbar med suporten inte rikitgt har koll eller förstår frågan? OM jag minns rätt så va det först efter första betalningen med byte till det gemensama kontot som frugan började se mina fakturor.
Inte på Länsförsäkringar eller Nordea i alla fall, det har vi provat
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
K Kanelbullen123 skrev:
Blir ett litet trådlyft, men tänkte kika hur ser det ut 2024?

Bytte ni till Handelsbanken, och fungerade det som önskat?

Är i samma situation just nu och letar efter en bank, som har stöd för att båda ska kunna se inkommande efakturor. Lät i denna tråden som att det skulle vara möjligt men efter samtal med handelsbankens lokala kontor säger dom att det är omöjligt.

Är det någon bank i dagsläget som stödjer att kunna knyta gemensamma efakturor där båda kan se, och godkänna dessa från gemensamma konton?


Har hittills kollat med negativ respons på Länsförsäkringar, Nordea, SEB.
Har svårt att se hur inte detta kan vara en mer efterfrågad funktion, likt ett attest-flöde för företag. Majoriteten av hushållen är väl trots allt vissa gemensamma kostnader?
Funkar utmärkt med Handelsbanken och svjv är det enda bank det fungerar på.

Det är dock INTE via fullmakt, utan genom att man startar ett gemensamt konto för dessa gemensamma utgifter. Den som får e-fakturan till sig, ställer in att den avsändaren alltid skall betalas från det gemensamma kontot. Då dyker även osignerade fakturor upp hos den andra kontohavaren, som kan signera och betala dem.

Jag har ett gemensamt konto med hustrun för vår gemensamma fastighet, och ett med brorsan för VÅR gemensamma fastighet. Båda fungerar bra. Problem uppstår dock om man har samma faktura-avsändare för olika typer av utgifter, tex om våra fastigheter hade varit i samma kommun. Men då kan ju den andra parten ta en sån debitering så löser det sig.

/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.