hejsan är på jakt efter några bra utomhushögtalare som inte kostar en förmögenhet helst under 2000kr
har hittat
JBL control 1 pro
Yamaha ns -aw 392 eller 592
Herdio från amazon
undrar ifall någon har någon av dessa högtalare eller har tips på någon annan som har ändå någorlunda bra bas. förstår ju att man inte kan få super bas på denna budgeten men tänker att något borde man kunna få.
 
gustavholm gustavholm skrev:
hejsan är på jakt efter några bra utomhushögtalare som inte kostar en förmögenhet helst under 2000kr
har hittat
JBL control 1 pro
Yamaha ns -aw 392 eller 592
Herdio från amazon
undrar ifall någon har någon av dessa högtalare eller har tips på någon annan som har ändå någorlunda bra bas. förstår ju att man inte kan få super bas på denna budgeten men tänker att något borde man kunna få.
Är det undertak och hyfsat väderskyddat är tipset att fynda begagnade inomhushögtalare. Finns hur mycket som helt till bra priser på blocket etc, så om de går sönder är det enkelt och billigt att byta. Ljudmässigt slår det nästan garanterat utehögtalare för 2000...
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Kolla på bra blåtandsanslutna (kanske till och med Wifi-) högtalare typ Harman/Kardon Go+Play, inte minst JBL som har IP-klassade varianter riktigt kraftfulla.

Jag skulle inte själv ens fundera på att skruva fast en massa halvdana basfattiga högtalare utomhus är det finns så extremt kraftfulla enkla alternativ, till överkomligt pris.
 
H hapazard skrev:
Är det undertak och hyfsat väderskyddat är tipset att fynda begagnade inomhushögtalare. Finns hur mycket som helt till bra priser på blocket etc, så om de går sönder är det enkelt och billigt att byta. Ljudmässigt slår det nästan garanterat utehögtalare för 2000...
dem kommer sitta uppe vid takfot så skulle påstå att dem är skyddade mot allt förutom insekter.
H Harald Blåtumme skrev:
Kolla på bra blåtandsanslutna (kanske till och med Wifi-) högtalare typ Harman/Kardon Go+Play, inte minst JBL som har IP-klassade varianter riktigt kraftfulla.

Jag skulle inte själv ens fundera på att skruva fast en massa halvdana basfattiga högtalare utomhus är det finns så extremt kraftfulla enkla alternativ, till överkomligt pris.
saken är att jag vill helst ha högtalare som dels går ihop med sonos eller airplay 2 och även inget knapptryckande utan bara upp med telefonen och starta.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
gustavholm gustavholm skrev:
dem kommer sitta uppe vid takfot så skulle påstå att dem är skyddade mot allt förutom insekter.

saken är att jag vill helst ha högtalare som dels går ihop med sonos eller airplay 2 och även inget knapptryckande utan bara upp med telefonen och starta.
Det är väl rätt vanligt att folk har Sonos One/Five monterade just på det viset.
Alternativt att du kör en Sonos Amp och ett gäng "dumma" högtalare, men den är ju ännu mer över den budget du angav. :)

Att alternativ kanske kan vara ett par stycken Ikea Symfonisk nästa gång de kör en utförsäljning för strax över tusenlappen styck. Själv tycker jag att de fungerar bra ihop med resten av Sonos systemet nu förtiden så länge man kör kabel på så många som möjligt.
 
Har hört brorsans Sonos-installation i hela kåken och ja det funkar - om det är hissmusik typ Bo Kaspers orkester man söker, på beskedlig volym och med mycket begränsat utbyte i ljudkvalitet.

Är verkligen hur enkelt som helst att dra igång riktiga H/K, JBL-prylar via mobilen så jag förstår inte denna invändning.

Men allt beror ju på vad man är ute efter. Litet subtil lounge/hissmusik eller mera rejält bastryck med rock/dance/trance?
 
H Harald Blåtumme skrev:
Har hört brorsans Sonos-installation i hela kåken och ja det funkar - om det är hissmusik typ Bo Kaspers orkester man söker, på beskedlig volym och med mycket begränsat utbyte i ljudkvalitet.

Är verkligen hur enkelt som helst att dra igång riktiga H/K, JBL-prylar via mobilen så jag förstår inte denna invändning.

Men allt beror ju på vad man är ute efter. Litet subtil lounge/hissmusik eller mera rejält bastryck med rock/dance/trance?
Tja, det går att gå från hissmusik till trance även med Sonos om man väljer rätt produkter, så märket i sig känns rätt ointressant.

Men för TS grannars skull hoppas jag att det inte är arena-rock med rejält bastryck som ska monteras utomhus. :D
 
RoTe
gustavholm gustavholm skrev:
dem kommer sitta uppe vid takfot så skulle påstå att dem är skyddade mot allt förutom insekter.

saken är att jag vill helst ha högtalare som dels går ihop med sonos eller airplay 2 och även inget knapptryckande utan bara upp med telefonen och starta.
Finns inget alternativ, Cerwin Vega. :p
 
RoTe RoTe skrev:
Finns inget alternativ, Cerwin Vega. :p
Lägger man dem på sidan borde väl ett par Dali Kore gå att få upp i en takfot?
 
RoTe
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Lägger man dem på sidan borde väl ett par Dali Kore gå att få upp i en takfot?
Men varför? Dunka upp ett par XLS215 bara å va nöjd med det liksom. 😂
 
RoTe RoTe skrev:
Men varför? Dunka upp ett par XLS215 bara å va nöjd med det liksom. 😂
Ah, du vill köra budget-modellen och snåla in.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Körde själv i ca 10 år 4st Dls 5 1/4” bilhögtalare infällda i takfoten dunkade på bra. Drev dom med en mini förstärkare från kina med bluetooth. Men nu finns det ju mini förstärkare med AirPlay 2 oxå.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Har hört brorsans Sonos-installation i hela kåken och ja det funkar - om det är hissmusik typ Bo Kaspers orkester man söker, på beskedlig volym och med mycket begränsat utbyte i ljudkvalitet.

Är verkligen hur enkelt som helst att dra igång riktiga H/K, JBL-prylar via mobilen så jag förstår inte denna invändning.

Men allt beror ju på vad man är ute efter. Litet subtil lounge/hissmusik eller mera rejält bastryck med rock/dance/trance?
Fördelen med att skippa Blåtandsgrejer är att pling från telefonen (sms, messenger whatever) inte kommer upp i högtalarna. Själv kör jag CCA med en vanlig hemmaförstärkare modell Ä, samt Magnathögtalare som ligger ovanför altantaket. En 10" bilsubwoofer levererar lite muller. Bor i ett villaområde så får vara lite försiktig med volymen.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Har Yamaha 592 och är rätt nöjd, brukar inte spela så högt att kanske basen kommer till sin fulla rätt men låter bra det jag har spelat.
Jag vet att jag skulle kunna justera de för en bättre ljudbild där man sitter men har inte gjort det. Lätt att justera vinkeln men går inte åt sidan.
Har varit inne på att komplettera med ytterligare ett par längre bort och kollade runt lite och landade typ på Yamaha igen (ljudbilden tänker jag mig inte skulle spela roll, Yamaha är väl lite bastunga vanligtvis)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.