D
J Jaggatagga skrev:
369 kr
[länk]

408 kr
[länk]

759 kr
[länk]
595 exkl moms Swedol
 
C
M mojjen skrev:
Normalt löser marknaden sådant själv. Mao köp inte av Beijer om du inte vill betala överpris.
Om man skall vidareutveckla detta lite så är också en faktor i ekvationen att Beijer m.fl. i första hand säljer till kunder som inte betalar själva, utan bara för vidare kostnaden till nästa led.

Men det ligger lite i detta med servicegrad/fullsortiment. Har alltid förvånats lite över t.ex. kontorsmaterialsbutiker, typ Esselte, som kan ta 1 300 spänn för en häftapparat och den stilen.
 
C cpalm skrev:
Om man skall vidareutveckla detta lite så är också en faktor i ekvationen att Beijer m.fl. i första hand säljer till kunder som inte betalar själva, utan bara för vidare kostnaden till nästa led.

Men det ligger lite i detta med servicegrad/fullsortiment. Har alltid förvånats lite över t.ex. kontorsmaterialsbutiker, typ Esselte, som kan ta 1 300 spänn för en häftapparat och den stilen.
Och att de kanske tittar på ahlsell affärsmodell med kraftiga rabatter på listpris?
 
Cruzze Cruzze skrev:
Biltemas spray indikeras som icke miljöpåverkande, eftersom lagstiftningen för freoner inte är 100% på plats ännu, men det kommer, var så säker.
Det här är ytterligare ett sorgligt exempel på att EU kommer att köra Västeuropas tillverkningsindustri ännu mer i botten och Kina och Indien - vilka högaktningsfullt skiter i allt vad miljötänk heter - avancerar...

- USA uppfinner
- Kina kopierar
- EU reglerar...
😢
dom här eu reglerna är ju bara för privat personer samma som med förbudet på roundup
 
MultiMan
  • Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
F
Krilleman Krilleman skrev:
Fruset vatten i valfri påse kändes helt plötsligt oerhört skönt på naken hud.

Direkt från kansliets frys...

Ja, jag har spelat fotboll allt för länge på "aktiv" nivå.
Då borde du veta att en ispåse med vatten inte ger i närheten av samma kyleffekt som spray.
 
Cruzze Cruzze skrev:
Biltemas spray indikeras som icke miljöpåverkande, eftersom lagstiftningen för freoner inte är 100% på plats ännu, men det kommer, var så säker.
Det här är ytterligare ett sorgligt exempel på att EU kommer att köra Västeuropas tillverkningsindustri ännu mer i botten och Kina och Indien - vilka högaktningsfullt skiter i allt vad miljötänk heter - avancerar...

- USA uppfinner
- Kina kopierar
- EU reglerar...
😢
Nu glömde du väl punkt fyra? D.v.s. Sverige implementerar EUs reglering till 200% för att vara bäst i klassen.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Är det R134a/HCF134a i flaskan så får du räkna med att de är dyra, vissa branscher behöver ha dessa fortfarande som inom marin, flyg och petrokemisk och gasindustri för att det inte tillåts med något annat.

Köldsprej som fins mer inom konsument som tex. säljs på biltema innehåller HFO1234ez och är en biprodukt av tillverkningen av HFO1234yf för bil-AC främst och är en brännbar gas som ger mycket giftiga brandgaser om det slår eld.

Men de blir inte lika kalla och det går åt väldigt mycket mer för att kyla en viss objekt till en viss temperatur i jämförelse med R134a. Har en hel del att säga om vad och hur illa jag tycker om HFO1234yf och HFO1234ez - men kniper igen...

Något som kyler väldigt bra och i samma område som R134a är DME - tyvärr används det sällan och då främst som vårtfryssprej - av just anledningen att DME kyler väldigt mycket kapacitetsmässigt relaterat till sin vikt/volym. men DME är förstås brännbart, ungefär som sprit och metanol i utblandningsintervall i luft för att vara brännbar...
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Enklast är väl att ställa frågan direkt till Beijer, det är ju ingen här som vet hur Beijers prisstrategi är, och vet någon det så är det ju inte något den delar på nätet pga oprofessionellt.
Din ton och bemötande är under all kritik.
 
X xxargs skrev:
Är det R134a/HCF134a i flaskan så får du räkna med att de är dyra, vissa branscher behöver ha dessa fortfarande som inom marin, flyg och petrokemisk och gasindustri för att det inte tillåts med något annat.

Köldsprej som fins mer inom konsument som tex. säljs på biltema innehåller HFO1234ez och är en biprodukt av tillverkningen av HFO1234yf för bil-AC främst och är en brännbar gas som ger mycket giftiga brandgaser om det slår eld.

Men de blir inte lika kalla och det går åt väldigt mycket mer för att kyla en viss objekt till en viss temperatur i jämförelse med R134a. Har en hel del att säga om vad och hur illa jag tycker om HFO1234yf och HFO1234ez - men kniper igen...

Något som kyler väldigt bra och i samma område som R134a är DME - tyvärr används det sällan och då främst som vårtfryssprej - av just anledningen att DME kyler väldigt mycket kapacitetsmässigt relaterat till sin vikt/volym. men DME är förstås brännbart, ungefär som sprit och metanol i utblandningsintervall i luft för att vara brännbar...
HFO1234ez finns både i Biltemas och Bejiers variant. Konsumenter kan idag inte få tig i 134a alls numera - EU-reglerat. De leverantörer som hade 134a i kylspray har bytt gas. Otroliga mängder 134a tillverkas för sjukvården, vidare för diverse kylsystem till gårdagens AC.
 
För några år sedan (6 kanske?) så köpte jag på mig ett antal kylspayflaskor från Biltema, Art. 36-521. Innehåll HFC 134a 80-100%. 1,1,1,2-Tetrafluoretan. Var inte särskilt dyra vid tillfället, kanske en femtiolapp per 330g-flaska.

Det jag hade några flaskor till var för att fylla på AC i en gammal Saab, numera skrotad. Funkade perfekt med manometerställ, överfyllning i kontrollerbar påfyllningsflaska via superkylt saltlösningsbad... det var riktigt roligt att fixa såpass enkla saker med grejer man hittade här och var.

Denna substans verkar av allt att döma helt otroligt dyr idag, knepigt eftersom det tydligen användes som kylspray i relativ närtid. Det är det jag har det till idag, kanonbra för att övertala fastrostade skruvar etc att lossa, lagerinstallation osv. Supereffektivt.

Gasen har fördelen att inte vara brännbar.
 
H Harald Blåtumme skrev:
För några år sedan (6 kanske?) så köpte jag på mig ett antal kylspayflaskor från Biltema, Art. 36-521. Innehåll HFC 134a 80-100%. 1,1,1,2-Tetrafluoretan. Var inte särskilt dyra vid tillfället, kanske en femtiolapp per 330g-flaska.
Den var renare i dessa flaskor är den gasen som kylnissarna hällde maskinerna, just för att klara av hälsokraven vid användning och att folk kunde andas in det och var mer eller mindre läkemedelsklassad i renhet - medans det som hälldes i maskinerna behövde inte vara 'virgin' utan kunde vara återtagen och renad köldmedel.

Biltemas i vissa datasäkerhetsdatablad låg på 99.8% medans köldmedel från Ahlsell var inte på mer än 99.5% för virgin R134a köldmedel.

Det enda problemet med biltemas frysspray, tryckluft på burk och drivgas för airbrush var att det var lite fuktigt - men detta är rätt enkelt att torka och med en normal bils torkpatron så kunde man typ hälla i 12 kg innan den kapacitetsmässigt blev mättad.

den 'blötaste' låg på runt 400 ppm vatten, annars runt 50-100 ppm medans jag torkade mitt till runt 10 ppm (omräknat från att mäta i Rh med Rh-sensor av den förgasade gasen vid känd temperatur och tryck och sedan omräknat enligt NIST:s ekvationer och tabeller vad det blir i fukt som vätska för aktuella gasen)
 
Biltema-kylsprayen fungerade perfekt i tillämpningen, hade fullt ös i AC i flera år efter åtgärden. Har litet svagt funderat på om jag skulle ge mig på en annan gammal bils AC, bmw E39 -97. Nästan veteranbil så varför inte prova om jag nu har gas, manometerställ osv, litet lockande att få tillbaka kyla i den gamle bimmern till typ noll kronor :) Betvivlar att kompressorn gett upp det är troligen bara att det är litet för litet gas för att det ska funka.
 
MrJay
Konsumentpriserna på Beijer är åt skogen, som företagskund betalar jag ca. 50% av det priset med vår rabatt
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.