Frånluftsfläkten på vinden har börjat brumma och då är det kanske dags för ett byte. Kollar man på t.ex. Ventilation.se så finns några varianter att välja på med en prisspan mellan 1000 och 3000 kr. Den nuvarande är 230V och styrs med en "dimmer" som sitter i badrummet.

Bild på en frånluftsfläkt på vinden, av märket Systemair, typ K160 M SP1, försedd med etikett och elektrisk anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är inte bara damm o dylikt i fläkten som gör att den går trögt?
 
T TypRätt skrev:
Det är inte bara damm o dylikt i fläkten som gör att den går trögt?
Ingen anning. Ska man skruva loss den och dammsuga?
 
Om du skall byta fläkt och vill behålla "dimmern" i badrummet skall du ha en AC fläkt inte en EC fläkt.
EC fläkt är dem nya som styrs med en 0-10V signal, fungerar inte med din dimmer som ändrar spänningen till fläktmotorn.

I din typ av fläkt sitter det en kondensator (2uF enligt märkskylten) i kopplingsdosan, dessa kondensatorer blir gamla och dåliga över tid.
Du kan börja med att rengöra fläkt och byta denna kondensator.
Se till att bryta all spänning till fläkten innan du rör något i kopplingsdosan, inte bara stänga av den på "dimmern".
 
  • Gilla
stanlund2
  • Laddar…
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Om du skall byta fläkt och vill behålla "dimmern" i badrummet skall du ha en AC fläkt inte en EC fläkt.
EC fläkt är dem nya som styrs med en 0-10V signal, fungerar inte med din dimmer som ändrar spänningen till fläktmotorn.

I din typ av fläkt sitter det en kondensator (2uF enligt märkskylten) i kopplingsdosan, dessa kondensatorer blir gamla och dåliga över tid.
Du kan börja med att rengöra fläkt och byta denna kondensator.
Se till att bryta all spänning till fläkten innan du rör något i kopplingsdosan, inte bara stänga av den på "dimmern".
Vad händer om kondensatorn blir dålig? Ojämn gång i fläkten? Ska man då köpa en ny kondensatorn och löda?
Om jag väljer att byta hela fläkten är det typ denna man ska ha?

https://ventilation.se/sv/products/kanalflakt-systemair-k-125-xl-sileo
 
stanlund2 stanlund2 skrev:
Vad händer om kondensatorn blir dålig? Ojämn gång i fläkten? Ska man då köpa en ny kondensatorn och löda?
Om jag väljer att byta hela fläkten är det typ denna man ska ha?

[länk]
Med dålig kondensator börjar fläkten få svårt att starta och varva upp, kan även ge ljud,
Kondensatorn sitter kopplade i plint/sockerbitar i dosan så inget som behöver lödas, och bytas mot en ny med lika värde.

Rätt typ av fläkt med tänkt på storleken, din är 160mm med M motor.
Vill du köpa annat fabrikat kolla så att effekten är ungefär den samma så brukar det fungera.
 
  • Gilla
stanlund2
  • Laddar…
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Med dålig kondensator börjar fläkten få svårt att starta och varva upp, kan även ge ljud,
Kondensatorn sitter kopplade i plint/sockerbitar i dosan så inget som behöver lödas, och bytas mot en ny med lika värde.

Rätt typ av fläkt med tänkt på storleken, din är 160mm med M motor.
Vill du köpa annat fabrikat kolla så att effekten är ungefär den samma så brukar det fungera.
Googlat lite på 2 uF kondensatorer - allt jag hittar är för 450V, hittar inga till 230V

https://ventilation.se/sv/products/ostberg-kondensator/2191

Är denna rätt typ av fläkt:
https://ventilation.se/sv/products/kanalflakt-systemair-k-160-xl-sileo
 
Det är inga problem med att välja en kondensator som har högre arbetsspänning. Lägre arbetsspänning ska dock undvikas.
 
  • Gilla
stanlund2
  • Laddar…
stanlund2 stanlund2 skrev:
Googlat lite på 2 uF kondensatorer - allt jag hittar är för 450V, hittar inga till 230V

[länk]

Är denna rätt typ av fläkt:
[länk]
Som redan nämnts så är det inte fel (skulle snarare säga helt rätt) med en kondensator för högre spänning.

Rätt storlek på fläkt men den är på högre effekt så du måste ställa in din dimmer lägre för att inte få högre luftflöde.
(Bör även kontrollera så att din "dimmer" tål den lite högre strömmen om du skall ta en kraftigare fläkt, jag gissar vilt att det bör gå lämnar inga garantier på det utlåtandet).
 
  • Gilla
stanlund2
  • Laddar…
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Som redan nämnts så är det inte fel (skulle snarare säga helt rätt) med en kondensator för högre spänning.

Rätt storlek på fläkt men den är på högre effekt så du måste ställa in din dimmer lägre för att inte få högre luftflöde.
(Bör även kontrollera så att din "dimmer" tål den lite högre strömmen om du skall ta en kraftigare fläkt, jag gissar vilt att det bör gå lämnar inga garantier på det utlåtandet).
Nu har jag brutit strömmen. Hur öppnar jag dosan för att komma åt kondensatorn? Jag ser ingen skruv
 
  • Närbild på en dosa utan synliga skruvar monterad på en metallkonstruktion, omgärdad av silverfärgad folie och kablar, med en oidentifierad komponent under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det ingen skruv så testa och bända upp lite försiktigt.
 
stanlund2 stanlund2 skrev:
Nu har jag brutit strömmen. Hur öppnar jag dosan för att komma åt kondensatorn? Jag ser ingen skruv
Är 2 små spår per sida på dosan där du kan sätta in en flat skruvmejsel och vrida för att poppa loss locket.
Grå dosa med två små spår på sidorna, markerade med röda pilar som visar var man kan sätta in en platt skruvmejsel för att lossa locket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stanlund2 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.