Hej,

Jag har senare tid (två månaderna) upplevt en lätt avloppsstank som kommer och går utomhus runt huset.
I morse när jag gick ut kände jag den direkt när jag klev ut genom entredörren.
Luktade då på dagvattenröret som kommer upp ur marken och ansluter till stupröret.
Kunde direkt konstatera att det var här ifrån lukten kommer.

Huset är byggt 2016.
Dagvatten och dränering samlas upp u en stor brunn (Ø600mm?) sedan leds detta vatten bort från fastigheten till en andra uppsamlingspunkt där det i sin tur pumpas iväg till ett dike.

Inloppen i det stora röret (Ø600mm) ligger över utloppet.

Vad tror ni denna stank kan bero på? Är det vanligt?
Detta är tredje hösten vi bor här och har aldrig kännt denna lukt tidigare.

Antar att det kan bero på två saker?
1. Vatten i uppsamlingsröret står still och härsknar? var på lukten kommer ut ur dagvattenrören som saknar vattenlås.
2. Vatten i uppsamlingspunkt 2 "härsknar" och avger doft som kommer in i min uppsamlingsbrunn då detta rör saknar vattenlås?

Kom gärna med tips vad jag bör börja med att kontrollera? samt vad man kan göra för att eliminera denna doft?

// Kristian
 
Det kan ligga ett dött djur därnere.
 
Jag har kollat i uppsamlingsröret och finns inga döda djur där i alla fall. Luktar avlopp där ifrån.
Tycker att lukten ökar när det blir kallare.

Jag byggde huset 2016 i ett område med 22 fastigheter.
Dagvattensystemet är ett gemensamt för hela området.
Jag har gått till den bäck där vårt vatten enligt styrelsen ska rinna ut. Där luktar det inte avlopp.
Röret som mynnar ut i bäcken är ett cirka 300-400mm rör.

Min undran är kan man verkligen dimmensionera ett dagvattensysten som ska tar regnvatten från 22hustak + ca 15 garage + diverse diken att samlas ihop och rinna ut i ett 400 rör?
Borde det inte bli tvärstopp när det spöregnar ute? Borde det inte finnas tankar på vägen som kan buffertera för spöregn?
 
Så här ser min brunn ut. Verkar inte vara något vattenlås på utgående avlopp. Brukar man ha det?
 
  • Öppen brunn med synliga rör och lite stående vatten, utan synbart vattenlås, omgiven av stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ett antal gånger råkat ut för att entreprenörer har växlat spillvatten och dagvatten. Ett enkelt sätt att kontrollera det hela är att hälla ex. mjölk i de olika anslutningarna (stuprör, vask, toalett osv.) för att se i vilken brunn det kommer i. Det kan också vara så att någon grannes avlopp är felkopplat och att det därför luktar hos dig. Gör en felanmälan hos VA-huvudmannen (kommunen?) för att uppmärksamma dem på problemet. De kanske kan hjälpa dig med felsökningen?
 
Det är inte en omöjlig faktor att någon kopplat fel.
Det var ett hus som kopplade fel 2015. Detta upptäcktes snabbt då avloppstqnken svämmade över vid regn.
Det ska ha blivit åtgärdat.

Vi har bott i vårt hus sedan 2016 och lukten kommer förmå nu. Senast byggda/inflyttade huset i området är bebott sedan i vintras.

Jag har försökt få hjälp från styrelsen för sammfälligheten men de svarar bara att ritningar över vårt VA-nät saknas, men ska bara vara raka rör ned till en bäck 7-800 meter bort.
Jag har kollat på utloppet där och det är ett rör på 300mm. Där luktar det inte avlopp. Om någon råkat koppla på avlopp på dagvatten borde det väll ligga ganska mycket toapapper och dylikt där? Bäcken är helt oströmd.
 
G Gräsmattenörden skrev:
Det är inte en omöjlig faktor att någon kopplat fel.
Det var ett hus som kopplade fel 2015. Detta upptäcktes snabbt då avloppstqnken svämmade över vid regn.
Det ska ha blivit åtgärdat.

Vi har bott i vårt hus sedan 2016 och lukten kommer förmå nu. Senast byggda/inflyttade huset i området är bebott sedan i vintras.

Jag har försökt få hjälp från styrelsen för sammfälligheten men de svarar bara att ritningar över vårt VA-nät saknas, men ska bara vara raka rör ned till en bäck 7-800 meter bort.
Jag har kollat på utloppet där och det är ett rör på 300mm. Där luktar det inte avlopp. Om någon råkat koppla på avlopp på dagvatten borde det väll ligga ganska mycket toapapper och dylikt där? Bäcken är helt oströmd.
Hej, undrar om du har konstaterat att felet berodde på dräneringsrören och isf hur har ni åtgärdat det? Jag upplever exakt samma problem som du nämner med mer eller mindre samma beskrivning på dränerings-/dagvattensystem. Mitt hus byggdes 2020
 
Joe Lahoud Joe Lahoud skrev:
Hej, undrar om du har konstaterat att felet berodde på dräneringsrören och isf hur har ni åtgärdat det? Jag upplever exakt samma problem som du nämner med mer eller mindre samma beskrivning på dränerings-/dagvattensystem. Mitt hus byggdes 2020
Det berode på att det kom ”avloppslukt” genom dagvattenröret.
Varför det gjorde det vet jag inte.
Men jag löste mitt problem genom att montera ett 90 graders avloppsrör på utloppet som pekade ner inbrunnen.
Detta gjorde att vattnet i brunnen skapade ett vattenlås.
Efter denna åtgärd upplever jag ingen lukt längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.