snysop skrev:
Allt snack om höjderna hit och dit.... De flesta maskinerna i övre segmentet har väl höj och sänkbar överkorg?
För mig är det främst strukturen som jag gillar, allt finns på plats med Mieles modell (och som jag skrev ovan, jag är lite insnöad på ordning ;-)) men också att alla bestick är separerade - inget problem med kvarvarande rester p g a att spolstrålen inte kommer åt överallt.

Som sagt, man skall fundera på vad man vill ha, vilka funktioner som är viktiga för just dig och köpa maskin efter det, vi valde Miele och jag har nu skrivit varför, för mig stannar det här (försöker inte övertala någon).
 
Vi har just beställt den här: Siemens

Vi funderade också på de extra höga, men eftersom vi har öppen planlösning och eftersom en diskmaskin nuförtiden håller på i typ 2 timmar med att diska, så blev ljudvolymen vårt viktigaste urvalskriterium. Denna verkar vara en av de tystaste som finns.

Miele gick bort för oss på grund av sin bestickskorg. Vi tror inte att vi vill hålla på att lägga gafflarna på snyggas rader när vi ska diska dem. Det är vi alldeles för slarviga för.

En annan finess som jag tycker att man ska tänka på är om man tycker att man behöver en höj och sänkbar, eller borttagningsbar överkorg. Det finns på vissa, men inte på alla diskmaskiner.
 
Hur är det med aktiv torkning? Är det något att ha?

Finns det maskiner för inkoppling på både kall- och varmvattnet?
 
Då det är svårt att garantera bakteriehalten på inkommande varmvatten så tänker då inte jag koppla nån diskmaskin på det.
 
pinebar: Visst, de flesta (alla) har höj och sänkbara korgar men med den extra höga verkar man kunna få plats med stora/höga saker både uppe och nere samtidigt... och då jag själv är något av en champagneälskare så blir det höga glas.
 
Hemmakatten
Diskar champagneglasen för hand, men våra rödvinsglas diskas i maskin och de är 23 cm höga. De får utan problem plats i övre korgen även när korgen är i det övre läget eftersom man lutar glasen mot en "glasfotshållare".
 
HAr med stort intresse läst den här tråden, och nu blir jag lite fundersam...

Cylinda DM96 lovordas för att den är tyst, och det betvivlar jag inte, men enligt siffrorna i maskinens spec så är den inte så tyst (46db) mot sina motståndare som t.ex. Miele G1872 (41db) eller Husqvarna QB6220. (43db)

Är det så att Cylindan är tyst och de andra är Sk_t-tysta eller vad...

Är själv på jakt efter en tyst helintegrerad maskin som skall stå i ett kök/vardagsrum (öppen planlösning) så den måste vara otroligt tyst...

/Jonas
 
Stirra inte dig blind på tillverkarnas siffror om ljudnivå de säger långt ifrån hela sanningen kan man lugnt säga. Finns flera trådar om det.
 
Hmm, var och kontrollerade flyttstädningen i radhuset och passade på att mäta höjden på köksbänken, den är otroligt låga 82cm så det blir nog till att göra något åt det för att överhuvudtaget få plats med en maskin och då kan vi lika gärna köra på en extra hög.

tack för all input.
 
Jag hade nog kört på begagnat-varianten fram till det att man gör iordning det andra, då är det kul att ha allt nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.