Hej,

Håller på att bygga ett tvåplanshus som kommer att inrymma en lägenhet på plan ett, eventuellt så kommer det att byggas/ inredas en lägenhet till på plan två om något år.

Lägenheterna:

Varje lägenhet kommer att ha en bruksarea på ca 125m2. 3 sovrum, 1 bad, 1kök, vardagsrum och såvida.

För ventilationen så har jag fått tag i ett FTX aggregat, Acetec A170T. Anslutningarna på aggregatet är 200mm.

Det kommer att vara placerat i teknikrummet på plan ett.

Nu när jag ska installera aggregatet så kommer det upp massa funderingar om hur man gör det på bästa sätt.

Uteluft och Avluft:
Ska anslutas till en huv (KDV 200) på fasaden.
Måste man isolera röret/rören för kondens. Var ska man isolera, från aggregatet och genom ytterväggen fram till huven? Eller räcker det med kanalen som är i rummet, innanför ytterväggen?
Hur göra med vindskydd, okej att tejpa?
Hur göra med ångspärr. Finns det någon manschett eller tejpar men den så det blir tätt?
Ska/bör man ha någon renslucka på rören?

Tilluft:
Tänkte dra ett 200 rör från aggregatet upp till bjälklaget och där gör jag ett avstick (för plan 1) till ett 160 rör som ska gå som en ”stam” med avstick till teknikrum, 3 sovrum som ligger närmas aggregatet och sist ett vardagsrum. Längd på stammen är från avsticket i mellanbjälklagen 11meter. Bör jag ha 160 rör hela sträckan, eller kan jag använda 125 rör hela sträckan eller på slutet?

Frånluft:
Tänkte dra ett 200 rör från aggregatet ett göra ett avstick i aggregatsrummet (för plan 1) till ett 160 rör som ska gå som en ”stam” med avstick från teknikrum, badrum, hall och kök. Längd på stammen är från avsticket i teknikrummet 7,5meter. Bör jag ha 160 rör hela sträckan, eller kan jag använda 125 rör hela sträckan eller i slutet?

För att hamna rätt i mellanbjälklaget så måste jag göra en sidoförflyttning för till/frånluft. Kan jag använda två stycken 90 böjar eller "måst" jag ha två 45or?

Till plan två:
Hur bör/ska jag utforma rören till/från plan 2?
Ska man ha 200 rör upp till vinden på plan 2 och där grena av till 160 rör som går som två stammar på vinden. Eller kan man ha 160 rör från avsticken som är i mellanbjälklaget och teknikrummet till plan1.
 
  • Installationen av FTX-aggregat, Acetec A170T, med två 200 mm röranslutningar monterade i ett teknikrum med gipsskivor på väggar och tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • FTX-aggregat Acetec A170T som står på golvet i ett teknikrum med tre öppningar på toppen och rördelar placerade ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Två lägenheter blir två brandceller och då enklast att använda brandspjäll, 200mm per stam, att separerera de två enligt brandskydddsregler.
Utan att räkna så en stam till båda lgh på 200mm och bryta ut en 160 till båda och utifrån denna fördela via 100mm och don på 100 till rum funkar.
Isolering 50-100mm beroende på kall eller varmutrymme görs av samtliga kanaler till & frånluft. Kondens isolering på friskluft. Friskluft tas in från norra vägg sidan avluft via tak eller vägg.
 
H Håbbe01 skrev:
Två lägenheter blir två brandceller och då enklast att använda brandspjäll, 200mm per stam, att separerera de två enligt brandskydddsregler.
Utan att räkna så en stam till båda lgh på 200mm och bryta ut en 160 till båda och utifrån denna fördela via 100mm och don på 100 till rum funkar.
Isolering 50-100mm beroende på kall eller varmutrymme görs av samtliga kanaler till & frånluft. Kondens isolering på friskluft. Friskluft tas in från norra vägg sidan avluft via tak eller vägg.
Har man ingen brandsignal till fläkten att stoppa vid brand krävs brandspjäll på till och frånluft separarerat per brandcell. Kan säkert lösas med en FID fån Beventrasch.
 
Tror ej att det räcker med att stoppa fläkt för att undvika brandspridning till andra lgh möjligtvis rök
 
H Håbbe01 skrev:
Tror ej att det räcker med att stoppa fläkt för att undvika brandspridning till andra lgh möjligtvis rök
Inte endast. Men det ställer krav på någon form brandspjäll på tilluften. Frånluften skall det alltid vara beandspjäll på.
 
Finns det risk för att någon kommer att röka inomhus i någon av lägenheterna i framtiden? I så fall ska man vara försiktig med att välja aggregat med roterande växlare som betjänar flera lägenheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.