Jag har köpt en ny grästrimmer. En Husqvarna 325iL och en stålborste för att ta bort ogräs mellan smågatsten på garageuppfarten.

Men nu när jag försöker montera dit stålborsten så roterar den inte runt. Motorn burrar bara till. Vad gör jag för fel, hur får jag den att rotera?

Det sitter en ”medbringare” mellan maskinen och stålborsten och en bricka mellan muttern och stålborsten. Jag skruvar fast muttern med en kombinyckel.
 
  • Närbild på en stålborste monterad på en Husqvarna grästrimmer, hålls i handen, med smågatsten som syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husqvarna grästrimmer med en monterad stålborste hålls mot en garageuppfart med smågatstenar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligen orkar inte maskinen. Verktyget är för tungt.
Är du säker på att du kan använda den borsten på din maskin?
 
R
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag har köpt en ny grästrimmer. En Husqvarna 325iL och en stålborste för att ta bort ogräs mellan smågatsten på garageuppfarten.

Men nu när jag försöker montera dit stålborsten så roterar den inte runt. Motorn burrar bara till. Vad gör jag för fel, hur får jag den att rotera?

Det sitter en ”medbringare” mellan maskinen och stålborsten och en bricka mellan muttern och stålborsten. Jag skruvar fast muttern med en kombinyckel.
Känns som om något blivit för hårt åtdraget, antingen att något ligger emot själva huset eller så..
För trimmern borde orka dra runt den borsten utan motstånd..
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 3 till
  • Laddar…
Går den att snurra runt för hand? Ser ut som den tar i vinkelväxeln. Du måste sätta en distansbricka mellan vinkelväxeln och medbingaren
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Ja, den var monterad på när jag köpte den men eftersom mitt BLi20-batteri 1,2 kg(?) på 4 ampere (har beställt ett nytt BLi30 1,9 kg på 7,7 ampere) bara orkade i 10 minuter så bytte jag till tråd istället men nu vill jag byta tillbaka efter att ha laddat batteriet igen.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Går den att snurra runt för hand? Ser ut som den tar i vinkelväxeln. Du måste sätta en distansbricka mellan vinkelväxeln och medbingaren
Nej, den går inte att snurra runt för hand. Kan jag ha tappat en distansbricka eller sätter jag fast dem i fel ordning?

Så här ser det ut.
 
  • Delar och manual för en trimmer ligger utspridda på marken, inklusive en stor borste, verktyg, en mutter och en ihopsatt trimmerdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Du måste ha någon form av bricka först mot vinkelväxeln så att det hela går fritt från vinkelväxeln. Kanske montera dom brickor du har i omvänd ordning.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Jag har försökt men jag får inte till det. Det känns som att det saknas en bricka.

Kan inte minnas att jag sett några andra brickor än medbringaren och distansbrickan.

Och det känns spontant som att stålborsten är för tung och klumpig för att maskinen ska orka snurra runt den med motstånd tillräckligt länge. 10 minuter är alldeles för kort tid. Även 15-20 minuter är inte tillräckligt bra.

Synd, det känns som att jag har gjort en dålig uppgradering från 115iL till 325iL.
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Det ”låter” som stålborsten tar i godset och blir fast när du drar åt muttern.
Är stålborsten ett passande tillbehör till trimmern? 🙄
Det blev ingen pryl över?
Någon distansbricka eller så som kunde fått borsten längre från växelhuset?

Stålborsten ser inte centrerad ut på fotot (eller så är det en synvilla / fotoeffekt).
Kanske prylen under borsten, med räfflor i mitten, sitter på fel håll så den inte centrerar borsten?
Närbild av stålborste ansluten till en trimmer, omgiven av flera metalltillbehör inklusive muttrar och brickor, eventuellt visa hur stålborsten är monterad.
(Kinaborste)
 
klosp11
Sitter inte brickan kvar på din trådhållare kanske?
 
klosp11
Jag tror faktiskt att brickan som du har på utsidan på bild 1 ska sitta i botten istället. Har du testat det?
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Kan inte minnas att jag sett några andra brickor än medbringaren och distansbrickan.
Sprängskisser du visar visar inte borsten med dess monteringsdetaljer.
Sprängskiss som visar olika komponenter av en maskin, men ingen bild av borsten med monteringsdetaljer som nämns i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur monterar man?

Har äldre husqvarna.

Köpt 6 och 10 tums ståltrimmer. I kartongerna ligger bara borstarna, inga brickor, ingenting ...

Köpt på TEMU


Hur gör jag?

Max
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
MrJay
M maxman skrev:
Hur monterar man?

Har äldre husqvarna.

Köpt 6 och 10 tums ståltrimmer. I kartongerna ligger bara borstarna, inga brickor, ingenting ...

Köpt på TEMU


Hur gör jag?

Max
Temu!? Lycka till med billigt kinaskit…
Brickor följer med maskin
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Har inte mycket ...
 
  • Vinkelslip med två extra slipskivor av metall och borste, placerade på en träbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.