Hej

Vi köpte ett 80-årigt hus på hösten förra året och vi visste att på ena sidan av taket rann in vatten som vi ville åtgärdat. Vi fick en företag att göra jobbet i sista minuten, vi har använt begagnade pannor men köpte ny takpapper som företagen spikade på den existerande pappret. Vi hade inte så mycket pengar eller tid för att få hela taket (alla sidor) fixat med nya pannor men till slut såg taket helt okej- ut tänkte vi (kan inget särskilt om att laga tak). Nu på sommaren kom min familj att hälsa på och min kunnig pappa som är snickare och själv har byggt hus berättade att taket är slarvigt gjort.
Jag undrar att klaga på arbetet hos företaget men min sambo är osäker- vad händer om de håller inte med oss, vi är alltså inte kunniga.
Vad tänker ni om det ,kan det vara värt att betala en besiktningsman eller en annan företag för att få in expertutlåtande och klaga med det? Eller bättre att släppa det?...
Så bra som jag fick lära mig om det det här slarvigt gjort arbete kan leda till fel i taket tidigare. Just nu har vi inget annat att klaga på än att taket inte ser fackmässigt utfört ut men de kan enkelt klaga den på de begagnade pannorna tror vi. Man kan väl se att de har använt lim, takpannorna är inte tillgängligt nära till nockpannorna, finns spik i vissa pannor och pappret ser också ut som att det skulle behöva täcka mer... vad säger ni?
 
  • Närbild av ett tak med äldre takpannor där vissa pannor är slitna och missfärgade med synliga spikar och missanpassade nockpannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett tak med gamla, slitna takpannor och vissa nya pannor som verkar vara felaktigt installerade, med synliga spikar och lim. Träd och himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taket med begagnade pannor har synliga brister, inklusive glipor mellan pannor och nockpannor, synliga spikar och lim, samt en delvis täckt takpapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av takpannor där lim använts. Synliga fel som dåligt placerade takpannor och ojämn applicering av takpapp och tätningsmedel vid en murad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Wow
Sernando och 1 till
  • Laddar…
R
Det ser så illa ut att frågan är om en reklamation kommer att räcka för kan dom inte lägga tak så kan dom inte..
Kan inte eran pappa hjälpa er?

O välkommen till Byggahus😉
 
  • Gilla
tensiden och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det ser så illa ut att frågan är om en reklamation kommer att räcka för kan dom inte lägga tak så kan dom inte..
Kan inte eran pappa hjälpa er?
Tack för svaret! Menar du att det är så tydligt fel gjort och även om de skulle erkänna deras fel då bör vi ej anlita de för att fixa det?
 
R
H hiaokk skrev:
Tack för svaret! Menar du att det är så tydligt fel gjort och även om de skulle erkänna deras fel då bör vi ej anlita de för att fixa det?
Ni ska inte anlita dom utan dom får åtgärda sina fel i så fall..
Men jag menar att det inte är hantverkskunniga som har gjort detta så frågan är om det blir bättre av att dom försöker igen..
Reklamera har ni rätt till att göra och felen är riktiga fel så att säga, men det hjälper ju inte om företaget inte kan lägga tak utan då får ni stämma dom på pengarna ni har lagt ned på företaget som har utfört dessa fel..
Och det är ingen enkel resa..

Enklaste vore om Farsan din kunde hjälpa er..
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
H hiaokk skrev:
Tack för svaret! Menar du att det är så tydligt fel gjort och även om de skulle erkänna deras fel då bör vi ej anlita de för att fixa det?
Vad är det för gökar som gjort jobbet? Varna gärna andra i trakten för dessa clowner.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Om jag skulle ge mina barn (alla under 10) i uppdrag att fixa till ett tak är det där kanske ungefär vad jag skulle förvänta mig i resultat. Finns väl inte någon med yrkesstolthet som tycker det är okej att ta en skärva av en takpanna och dra fast med lite allmänt tubklet för att man inte klarar att fixa till det grundläggande problemet istället?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.