R
Tämligen säker på att den som monterat denna karm har kapat den till att passa in i dörrhålet. Därav att ena sidan är längre än andra..
Finns bara en lösning att demontera hela karmen och ta isär karmsidan och kapa den lika den andra sidan..
 
  • Gilla
Ethum och 1 till
  • Laddar…
Eftersom karmen är kapad ca 5 cm så är även dörrbladet kapad ca 5 cm.

200-dörr har en karmhöjd på 198,5 cm.
198,5-192,5=6

Frågan är om dörrbladet är kapad i ena kanten eller bägge, om bägge hur mycket i vardera ände.
Är det även rakt kapat?
 
Försökt ta bort karmen nu. Fick ut en karmskruv med essves verktyg. Dom andra går bara runt… vill inte kapa av som med tigern för jag måste ju använda samma hål när karmen ska tillbaka.
 
Kapar du dom så får du nog ut dom när karmen är lös...kan du ha pajjat skallen inne i karmskruven...för visst har du verktyget åt rätt håll...?
 
R
E Ethum skrev:
Försökt ta bort karmen nu. Fick ut en karmskruv med essves verktyg. Dom andra går bara runt… vill inte kapa av som med tigern för jag måste ju använda samma hål när karmen ska tillbaka.
Går den runt så behöver du kapa av den och sedan bara skruva ut hylsan, använder aldrig använda karmskruv vid återmontage..
Oftast om hålen i karmen har blivit för nötta så får man borra ett nytt 14mm hål som man kan sätta karmskruven i..
 
Jag löste det!
Tack för all hjälp!!

Nu ska jag bara täta runt karm.
Fogskum eller isolering?
 
  • Bilden visar en gul vattenpass, placerad ovanpå en dörrkarm. Vattenpassets bubbelindikator är i mitten, vilket indikerar att karm är i våg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit dörrkarm där en dörr är installerad, med fogskum eller isolering synligt på golvet. En gul snickarbubbla ligger framför dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Dreva så du kan justera efter behov..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.