Hej alla.
Jag vill fräscha upp mitt hus (skriver "mitt" men är fortfarande "vårt" men blir snart ensam med skiten).
Det är från ´70 och allt tak är lackad furu. Verkligen ALLT. Hall, kök och vardagsrum hänger ihop. Liksom trappan upp där furun bara fortsätter i all oändlighet.

Har kvistlackat en bit av köket i kväll. Målat trappan i en täckande vit färg (stegen ska få en egen färg - förmodligen grå - någon annan dag.). Men vill ha taket i mer lasyrliknande färg.
Egentligen gillar jag trä. älskar skogen och vill kunna se ådringar igenom den vita färgen. Men vill också få vitt, fräsch och fint så man slipper skämmas på skypemötena när man jobbar hemma.

Läst i tidigare trådar om finfina färger men då ska man inte kvistlacka innan, vilket jag nu gjorde vid 23 tiden för att ligga steget före (ja novis men envis sådan).

Vad föreslår ni kloka människor här? Vill inte ha heltäckande, men inte heller som att jag hällt nån liten skvätt vitt i någon lack?

Och ännu en fråga så här sent; då jag är på väg bli singel kanske någon vänlig själ vill komma hjälpa mig med (snart) mitt hopplösa 70 tals hus :) Skämt alltså, men man måste skratta åt elendet för annars orkar man fan inget. Och jag har massa massa att göra.
 
Hej,
Vad synd att du inte hade fått svar.
Vi har nu nämligen exakt samma problem och önskemål på hur lösningen ska bli.
Hade varit kul att höra hur det gått för dig och om du eller ev nån annan har tips att ge.
Vårt tak är gammal furupanel och verkar behandlat med nån typ av lackfärg, helt transparent.
Mvh Lena
 
När vi flyttade in 2010 hade vi samma situation. Målartvättade taket samt strök 2-3 ggr. Det blev ju ljust och fint. Men panelerna (pärlspont) höll ju på att spricka med tiden och det blev inte inte fint längre.
Till sist rev vi panelen och satt gips under skivorna som satt ovanför panelen. Passade på att fälla in spottar. Det blev rätt fint. Spacklade och målade.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
När vi flyttade in 2010 hade vi samma situation. Målartvättade taket samt strök 2-3 ggr. Det blev ju ljust och fint. Men panelerna (pärlspont) höll ju på att spricka med tiden och det blev inte inte fint längre.
Till sist rev vi panelen och satt gips under skivorna som satt ovanför panelen. Passade på att fälla in spottar. Det blev rätt fint. Spacklade och målade.
Ok, tack för svar. Vårt tak är inte pärlspont utan helt slät panel, vet ej om det gör nån skillnad, men vi vill helst behålla taket och har nu läst lite om att en spärrgrund/oljegrund + snickerifärg istället för takfärg efter målartvätt kan funka.
Tack för info ändå :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.