Det har bubblat v'äldigt mycket i mitt värmesystem sista året och jag har nu försökt kontrollera vad det beror på. När jag öppnade luftnippeln i botten på expansionskärlet kommer det ingen luft alls så jag antar att kärlet är helt tommt på luft. Jag tänkte då fylla på lite.

1. Öppnade säkerhetsventilen och tömde ut vatten från kärlet till trycket blev 0
2. Försökte fylla på luft genom nippeln i botten på kärlet
3. Jag fick inte in någon luft. Kändes helt stumt

Gär jag fel eller är det ett tecken på att kärlet är defekt. Jag har aldrig fyllt på tidigare.

Expansionskärl för värmeanläggning med tryckmätare, kopparledningar och ventil, monterat på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur fyllde du på luft?
Cykelpump med manometer, kompressor eller vad?
Ska fyllas till ca 0,5 bar i normalfallet.
 
Jag använde kompressor. Det kändes helt stumt som om ventilen inte släppte igenom luft. Jag fyllde på hydroforen bara för att testa att allat var om och det var inga problem.
 
Hände det något med systemtrycket?
Blåsan kan klibba fast och orsaka det här felet om den är utan luft. Så det kan vara så att kärlet behöver bytas.
 
ama3282 ama3282 skrev:
Det kändes helt stumt som om ventilen inte släppte igenom luft.
Vad visades på manometern på kompressorn?
 
6-8 bar tror jag. Körde det till den slog av som vanligt.

Systemtrycket ändrade sig ingenting.
 
Det är som sagt var inte ovanligt att gummiblåsan klibbar fast i kärlets väggar om det står utan luft ett tag. Med lite tur släpper det med högt tryck, men med lite otur så går gummit sönder. du har ju redan provat högt tryck, så det som återstår är nog ett nytt kärl.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
ama3282 ama3282 skrev:
6-8 bar tror jag. Körde det till den slog av som vanligt.
6-8bar är väl trycket i kompressortanken, har du ingen manometer som visar tex hur mycket luft du trycker i ett bildäck, dvs en manometer på "munstycket/ventilen"?
 
Ja.
 
Rött expansionskärl med tryckmätare installerat på vägg i en källare med gröna väggar och kopparrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då är det nya expansionskärlet på plats. Fick flytta fästet eftersom kärlet hade lite annan dimension. Annars var det inga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.