P
Har en plintgrund som är klädd med eternit som nu börjar gå sönder på sina håll. Vad ska man byta detta material mot? Jag har inga bilder i min mobil just nu, men i korta drag är plintarna klädde med skivor av eternit runt om. Skivorna sitter på träreglar. Vad jag kan se så är marken under huset "nedgrävd", dvs det är djupare under huset än vad det är på utsidan och skivorna sitter därför till viss del dolda av "utomhusmarken", dvs om själva skivan är 50 cm hög på insidan av grunden så ser man exempelvis bara 30 cm på utsidan. Av den anledningen tänker jag att det kan vara svårt att inte ersätta skivorna med något och bara ha det öppet? Dvs på grund av "gropen" under huset. Är det någon som har några tips på vad man kan göra. Att laga eternitet är inte ett alternativ då det altid ligger lite flisor här och var, dvs den vittrar sönder på sina håll.
 
Claes Sörmland
Eternitens ersättning idag heter fibercementskiva säljs också som sockelskiva. Det är liksom eterniten pressad cement men asbestfibrerna är ersatta med träfibrer.
 
  • Gilla
Pelle8787 och 1 till
  • Laddar…
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eternitens ersättning idag heter fibercementskiva säljs också som sockelskiva. Det är liksom eterniten pressad cement men asbestfibrerna är ersatta med träfibrer.
Träfibrer? Sockel skivorna vi har monterat har glasfiberförstärkning?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jag har påbörjat motsvarande projekt på mitt hus. Jag har murat med lecablock mellan plintarna. Mitt hus står på berg. Så jag grävde ner till berget och gjöt en sockel för understa blocken att vila på. Jag mätte så att överkanten på betongen blev på ett avstånd jämnt delbart medhöjden på ett block med fog.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.